lengter daler ned i skjul... Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 skjønner ikke at det går ann å være så dårlig husmor som jeg er. hater husarbeid, får det ikke til, alltid rotete, burde rydde mere, burde vaske oftere osv. men klesvasken er verst, det hoper seg og jeg har ikke sjans å nå bunnen på skittentøykurven. skal ofte gjøre det så fort som mulig pga av sutrete unge eller noe annet, så jeg røsker ned det som henger på tørkestativet, legger det i en haug et sted, og henger opp det nye. tenker at det bretter det andre imorgen, mend et gjør jeg jo ikke. legger ofte skittentøy på baderomsgulvet etter jeg har dusjet eller etter unga har badet, det blir liggende der til jeg vasker det, annet legges i skittentøyskurven på soverommet, og det som blir igjen her oppe på stua, kaster vi ned trappa, og legger i kurven når vi gidder. så det ligger skittentøy å minst 3 forskjellige steder. mannen min hater sånt rot, og blir i dårlig humør hver gang han går ned. men han vasker og bretter minimalt selv. mener at jeg har bedre tid siden jeg har permisjon, og det er sikkert sant det, jeg er bare ikke flink. hjelp meg for guds skyld! jeg er sosial, og elsker spontane turer på senter med en venninne, dra på besøk osv, så mange dager er jeg lite hjemme, da hoper det seg fort. må jeg rett og slett bare være mere hjemme... uff.
Gjest Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Man bør jo kanskje ikke gjøre det, men jeg setter alltid over en maskin med klær før jeg går ut noe sted, og så tar jeg ned det tørre og henger opp nytt når jeg kommer hjem. Jeg er heldig da og har en fin benk å brette ting på, så da bretter jeg med en eneste gang og sorterer etter type klær og hvem klærne tilhører. Enkelt og greit når man først har fått rutine på det :-) Småen sysselsettes gjerne ved at han får putte i vaskemaskinen mens jeg tar ned de tørre klærne.
mamman til to gutter Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 Jeg er også dårlig husmor, men klesvasken er det jeg har best kontroll over:-) Jeg har mange skittentøyskurver. På vaskerommet har jeg tre stk (ville egentlig hatt 4, men har ikke plass), i dem sorterer jeg klærne etter hvordan de vaskes. En til 60grader, en til lys 40 og en til mørk 40, den 4. ville jeg hatt til div klær som burde vaskes alene eller håndvaskes. På badet har vi en stor skittentøyskurv, så alt skittentøy som tas av på badet legges i den og i tillegg har vi en stor kurv på soverommet vårt. Når kurvene oppe begynner å bli fulle, så tar jeg dem ned og sorterer over i de andre og da er det bare å ta klærne ut av dem og rett inn i maskinen når jeg skal vaske. Vi har tørketrommel og det gjør tørkejobben lettere selvom mye må henges opp likevel. Brettingen gjør jeg ofte mens jeg ser på tv, da merker jeg ikke at jeg bretter. Samboeren min er også treg til å vaske, men det har jeg bare godtatt. Trøster meg med at han stort sett vasker noe feil hvis han prøver:-)
mayaya Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 som om du har skrevet om meg jo :-o hehehe... og til deg over her; setter du på vaskemaskinen og drar bort??
Gjest Skrevet 9. juni 2009 #5 Skrevet 9. juni 2009 Jupp, jeg setter på maskinen og går ut (ikke snak.k om mer enn noen timer da). Strengt tatt bør man vel ikke gå fra vaskemaskinen på, men uten å gjøre det hadde jeg aldri hatt sjans til å få unna vasken. Men drømmen er en ny vaskemaskin som tar minst 7 kg vask og vasker raskere enn den vi har nå da :-D
HAPPY MOM<3<3<3 Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 huff, kaos her også.... Jeg får vasket klærne, men de blir aldri brettet. syns det er grusomt kjedelig. Så nå har jeg funnet 3 kurver og satt på vaskerommet som jeg legger det ferdig vaskede og tørkede tøyet. en kurv til mannen, en til meg (den bretter jeg ofte:-) ) og en til barna sånn at det i hvertfall er lett å finne tøyet igjen. Sier hver uke, nå skal jeg bli flinkere til å brette klærne etter hvert, men nei da.. Mangler husmorgenet har jeg funnet ut....... liker orden, men klarer bare ikke å gjennomføre det. Takk og pris for vaskerommet mitt- der har jeg ihvertfall rotet mitt i fred. ingen får komme inn der å se;-)
Stine fikk Ariana *19.08.07* Skrevet 9. juni 2009 #7 Skrevet 9. juni 2009 Når har jeg bare en unge da, men hun er storgriser så d er minst et skift om dagen, og d blir d mye klær av.... Har to skittentøyskurver, en til meg og gubben og en til jenta mi. Setter på minst en maskin om dagen, er d en dag eller to d ikke blir vasket klær på, blir d storvask dagen deretter. Har ikke tørketrommel... henger d klær på snora når de nyvaska skal opp, tar jeg de å bretter jeg de i sammen før de rene henges opp, så slipper d å hope seg opp... Nå er jeg av den typen som er nøye med bretting, tellekant, og brettes slik de brettes i butikk hvis du skjønnner... men d går fort. Bretter ALT slik. tar meg maks 15 min å brette sammen å henge opp nytt... og legge i skapet.... Har stor maskin som tar 7 kg og kan ta på kortvask så klærne er vasket på ca 1-1,5 time, blir like ren, kan også sette på timeing så den starter når jeg vil. Når d kommer til klesrot og annet rot, så legger jeg med en gang d som tas av, rett i kurven, tar deg 2 sek lengre tid... og legger på plass d som skal på plass. Lar du d bli til en vane så slipper du å bruke så lang tid på rotet ellers. Når jenta spiser kvelds ryddes d på kjøkkenet.... bader hun, vasker jeg fort over på badet. Slik sparer du masse tid på husarbeid der du ellers kanskje bare hadde sittet å ventet på barnet/ barna skulle bli ferdig. Men man må jo legge opp løpet slik d passer til seg selv...
Da HarViTreUnger Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 Drømmen er å ha en kombimaskin vas/tørk som tar 6 kg vått tøy under tørking (og 8 kg for bare vask). Eller nei: Jeg kunne hatt to Mange av dem har timer slik at man kan utsette tidspunkt for når den skal starte. Og så vil jeg ha vaskerom med 3 stoore kurver og masse skap og god benkplass. Kanskje det da hadde blitt fart på sakene
Sjefsmegga Skrevet 10. juni 2009 #9 Skrevet 10. juni 2009 Du trenger gode rutiner :-) Sett på en maskin når du står opp hver morgen, og hver kveld før du legger deg så legger du sammen og på plass tørt tøy. Få med deg mannen din et kvarter hver ettermiddag på rydding. To sammen så er det utrolig hva man rekker på 15 min. Rydd stuabord/kjøkkenbord, kjøkkenbenker og bad hver kveld før du legger deg. Pass på at entreen er ryddig til enhver tid. Inviter venner og familie minst en dag i uka, da vil man tross alt ha det rent og ryddig, så da rekker det ikke å bli så ille mellom hver gang.
Himmel og hav Skrevet 10. juni 2009 #10 Skrevet 10. juni 2009 Jeg er i grunnen enig med mannen din, for dette handler ikke så mye om flink som om å gidde. Hvis du er så mye på farta at du ikke får styr på klesvaska så må du lage deg en rutine på det som du holder deg til, for jeg vil tippe at det ikke er det at du ikke har _tid_ , men at du alltid tenker "jeg skal gjøre det etterpå". Om du ser pådet så tar det ikke mer enn kanskje 40 sekunder å legge skittentøyet fra badet over i skittentøyskorga, og så videre. Ellers så må du rett og slett dedikere en dag til "vaskedag", og holde den "hellig", og droppe turer o.l. Her er noen andre tips: - ha enten flere skittentøysdunker eller en sånn http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S19859275 på vaskerommet og sorter skittentøyet, da blir det raskt å slenge på en vask. Om du har vaskemaskinen på badet så kan du ha en balje som du sorterer neste vask i mens du f. eks sitter på do. - sett på en vask i det du står opp om morgenen, alltid. Da er maskinen ferdig innen du går noe sted. Vaskemaskin er en betydelig brannrisiko, så jeg tør ikke å la den gå når jeg ikke er hjemme. -legg tørt og reint tøy i sofaen foran Tv, og brett når du ser på tv om kvelden, eller enda bedre, brett i det du tar tøyet av snora. Det tar bare 3-4 minutter mer tid enn å røske det av og legge det i en haug. Ha en haug for hvert rom klærne skal til, og når du f.eks allikevel skal til soverommet for å hente en genser, så tar du balja med deg. Jeg tror du rett og slett bare må bli litt mer strukturert på å gjøre ikke-morsomme og ikke-sosial ting selv om det er kjedelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå