Gå til innhold

Pleier det og gå seg til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 2,5 år. Han er ikke veldig glad i mat egentlig. Men han spiser veldig godt i bhg. Han er veldig sosial, å gjør det de andre gjør.

Hjemmer spiser han ikke veldig godt. Veldig godt av enkelte matvarer da vel og merke. Som pølser!

Ellers er han greit glad i fisk. Gode fiskekaker, seibiff, stekt laks og røkt laks. Pluss litt kylling, til tider.

Men jeg må alltid lure han etter de første bitene...

Men han spiser nesten ikke poteter, lite ris, lite grønt også. Jeg tilbyr alltid enten rå eller kokte/stekte grønnsaker til middagene, samt til frokosten i helgene, (i uka spiser han frokost i bhg.).

Men jeg tenker at han kanskje ikke får i seg nok av dette. Men han er jo enda liten. Han smaker på det meste. Tomater er f. eks. veldig godt i perioder.

Jeg føler jo at jeg gjør det jeg kan. Vil jo ikke tvinge det i han. Men alltid gi han valget om å smake på det.

Frukt spiser han bra av.

Hva gjør dere? Hva sier erfaringene, kommer dette etterhvert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som min sønn da han var 2... Ja det gikk seg til.. Spiser bedre nå som han er 8 år men liker best pølsen eller fisken eller kjøttbollen... Ikke så gla i tilbehøret.. men frisk som en fisk.

Skrevet

Det går seg nok til bare han fortsetter å få tilbud om grønnsaker og du roser ham masse hver gang han er flink og smaker (selv om han ikke spiser noe mer etter at han har smakt). Jeg merker på sønnen min at han sakte men sikkert liker flere og flere ting :-)

Skrevet

Dette med mat og unger går veldig i bølgedaler. Den ene dagen kan pølser være livrett, den neste dagen så liker de ikke pølser.

Min filosofi er at ungene spiser når de er sultne. Jenta mi på 3 år er ikke sulten når hun kommer hjem fra bhg. De har måltid kl 14 og vi er hjemme kl 1530. Men venter vi en time med middagen så er det greit. Men hun sier jo i fra når hun er sulten nå så vi stresser veldig lite med dette. Hun spiser også godt med frukt og grønnsaker så hun får jo i seg det hun trenger tenker jeg.

Syns det høres ut som gutten din er helt normal jeg!! Sålenge han er frisk og rask og vokser normalt så er det greit tenker jeg.

Skrevet

Takk for svar!

Bare fortsette og tilby, å la han spise det han vil av det som er på tallerken. Prøve å få han til å smake, men uten å mase på han. Rose masse!

Ja det går seg vel til :o)

Da er nok gutten min ganske lik jenta de! Sønnen min også pleier å si i fra når han er sulten. Men etter bhg. er han ikke sulten. Så vi har ikke middag før i 17 tiden. Da kan han omtrent ikke spise en rosin før det, for da er middagen ødelagt..

Takk igjen for svarene! :o)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...