Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 hun enten har en intolerase mot gluten eller melk.I dag tok hun en blodprøve for å sjekke om det kansje er egg,kiwi osv.Jeg har bare litt problemer med å stole på legen pga hun mente jeg skulle teste dette ut selv.Hun ba meg kutte ut matprodukter som innholder gulten i 2 uker for å eventuelt utelukke det.Hvis hun ikke ble bra i magen etter 2 uker skulle jeg ikke gi henne melk og melkeprodukter i 2 uker for å se om det kan være melk.Jeg har hørt at dette kan være uheldig????Håper du meninger fra folk som vet litt om dette med cøliaki og eller melkeintoleranse.Blir glad for et par tips og råd;=) Er helt ny på dette! P.s min datter er 4 år å jeg har hatt misstanke om allargi fra hun var 6-7 mnd.Hun ble testen for alt men ingeting alle prøve viste negativ.Nå nylig fikk jeg vite at testene ikke er så sikre som de på sykehuse sa.De sa det var en uforklarelig barnediare som hun ville bli kvitt ved 3 årsalderen.Før hadde hun lange tynne ben og armer og en stor afrika mage som jeg kalte det.Ikke visste jeg at hun var oppblåst pga allergi!! Hun har litt vondt i magen nesten hver dag og før hun sluttet med bleia måtte jeg ha henne hjemme fra barnehagen pga hun var så sår.Når hun ikka var sår-var jeg livredd for at hun skulle bli sår pga avføringen hennes er så sterk at det svir.Jeg har pleid å spyle henne i dusjen og så latt henne luftørke å så tatt på den beste kremen.Hun har hylt av smerter mer enn en gang når jeg har stelt henne.Hun var tynn og blek lenge med mørke ringer rundt øynene men det har blitt bedre.Nå er hun langt fra tynn selv om hun fortsatt sliter med mage.
Gjest Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Vi har de samme mageproblemene her og var faktisk og tok blodprøver i går vi også. Men legen vår tok blodprøver for å sjekke melkeintoleranse og cøliaki også. Legen vår mente at det var best å sjekke for utslag på prøven først. Men så er det jo det at intoleranser ikke alltid synes på blodprøver, så hvis vi ikke finner ut av det kan det hende vi må ta en runde med å utelukke en og en matvare for å sjekke.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 Gå til legen og krev at hun skal ta cøliaki prøve. Det gjorde jeg,og jeg fikk rett i at hun har cøliaki. Du må ikke kutte ut vanli mat før hun har vært på gastroskopi,hun må ta d for og få cøliakien bekreftet. Så etter gastro,kan du begynne med alergi mat.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 Huff, da, dette hørtes jo kjedelig ut.. Jeg synes du skal snakke med noen andre enn legen din. Er andre som sjekker for matintoleranse. Viktig at du finner ut av om det er noe hun ikke tåler da! Leger tar ikke alltid slike ting så seriøst. Sjekk litt på nettet, du kan jo lese om Balder-klinikken og se om du finner noe info der.. )
Xmas-magic Skrevet 9. juni 2009 #5 Skrevet 9. juni 2009 Det er veldig vanlig at leger sier dette, den beskjeden fikk vi også - men det viste seg å være bortkastet tid. Så fort vi tok blodprøven og biopsien fikk vi svar på at det var cøliaki. Han hadde akkurat de symptomene du forteller om pluss at han kastet opp nesten hver dag. Krev å få henvisning til en barneklinikk, evt oppsøk en privat en. De tar blodprøver og allergiprøver, og så henviser de videre til sykehus og spesialister hvis noe blir påvist. Har dessverre skjønt at de fleste leger og annet helsepersonell har lite kunnskaper til cøliaki, så det er viktig at vi foreldre står på for barna våre. Så fort gutten vår fikk tatt biopsien og begynte på diett, så begynte han å bli frisk igjen!! Og i dag har vi en helt annen gutt enn tidligere - han lever fint med dietten og er aktiv, glad og fornøyd! Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 de blodprøvene legene tar viser "vanlig", akutt allergi. Skal du teste for matintoleranse (hvor symptomene er mer difuse og ikke kommer rett etter du har spist, men mellom 1 og 6 dager etterpå) må du til en terapeut. Jeg fikk dette gjort hos min fotsoneterapeut som også er homopat. Det er bare et lite stikk i fingen.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Dersom du slutter med glutenholdig mat før biopsien vil det ikke være mulig å påvise cøliaki på prøvene. Barnet vil måtte gå på glutenholdig mat igjen i min. en måned før biopsien uansett, noen enda lenger for å få riktig svar på prøven. At legen sier at du skal prøve uten gluten er helt hårreisende!! Jenta mi fikk diagnosen cøliaki når hun var 1,5 år. Legen som foretok biposien sa etterpå at han var 99.9% sikker på at hun hadde biopsi, men at vi likevel ikke skulle begynne på glutenfri diett før prøveresultatet var klart, dersom det av en eller annen grunn skulle bli nødvendig å ta en ny. Cøliakere har rett på grunnstønad fra staten, men eneste dokumentasjon som er god nok er i utgangspunktet biopsiresultatet. Så, mitt råd er å gi glutenholdig mat frem til dere har fått tatt prøven. Push i stedet på for å få tatt prøven, det går an å ringe til sykehuset når dere er blitt henvist og si at dere gjerne vil få komme inn dersom de får en avbestilling e.l, noen ganger hjelper det på at du får komme til litt før... Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå