Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 Min far er gift på nytt, og hans kone var enke da hun traff ham. Hun har to barn fra før av. Ifølge en paragraf i arveloven så skal man ikke lenger sitte i uskifte dersom man som enke gifter seg på nytt. Er temmelig sikker på at min fars nye kone fortsatt sitter i uskifte ovenfor sine barn. Hva skjer da? Hun har da vel ikke lov til det?
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Om barna er myndige kan de samtykke til at hun fortsatt sitter i uskifte selv om hun gifter seg på nytt ( samboerskap er det ingen hindring..) . Blir bare en masse ekstraarbeid for dere alle den dagen boet/ene endelig skal gjøres opp... Dette sjekkes samtidig med vigselsvilårene når enker/enkemenn skal gifte seg igjen.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 Aha, ok. Det var litt oppklarende. Ja, det blir nok endel den dagen alt gjøres opp (måtte det bli lenge til). Min far snakker nå om at de begge skal skrive testamente. Aner ikke hvordan de har planer om å legge dette opp, men jeg har forstått det slik at mine søsken og jeg likevel har rett på pliktdelsarv (2/3) dersom far faller bort først. Og at hans kone ikke kan sitte i uskifte uten vårt samtykke..? Æsj, høres sikkert grisk ut, aldeles ikke meningen. Bare vet at hun lar iallefall ikke en eneste krone gå feil vei, believe u me. Far arvet sine foreldre etter at han giftet seg igjen. Og den arven er godt brukt opp, med god hjelp av nye konen.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 Hvis godt voksne folk absolutt vil gifte seg, bør de skifte med ungene sine og starte forfra med sin nye ektefelle. Egentlig bør gamle folk bare leve for barn og barnebarn og øse en jevn strøm med penger utover dem, og ikke ha noe eget liv!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #5 Skrevet 9. juni 2009 Når man gifter seg så faller retten til å sitte i uskifte bo bort. Men det er jo arvingene som da må kreve skifte såvidt jeg har skjønt, det er jo arvingene som har gått med på at gjenlevende får sitte i uskiftet bo. Jeg ville ha krevd skifte. Det blir masse trøbbel den dagen boene skal deles. For hvem eier hva osv osv....Og plutselig kan mange ting som er verdifulle for dere bli borte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå