Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 2 år er så slem med andre barn, dytter, slår, kaster sand og klyper, klorer og dytter lillesøsteren på 8 mnd. Veit ikke lenger ha jeg skal gjøre for å få henne til å slutte. Ho har veldig godt språk så det er ikke problemer med å forstå. Jeg sier rolig og bestemt at det ikke er lov.

Bruker også tenkestol( time out) i 2 minutter, funker delvis, men har jo ikke den med meg overalt. Prøver å være oppi situasjonen for å forebygge, men klarer jo ikke alltid det når e har ei anna på 8 mnd.

Er uenig med far som tar ho litt i nakkhårene som vi sier. jeg mener at da er vi jo ikke noe bedre. Men han mener ho ikke lærer seg at det ikke er lov på anna vis.

ER så lei av dette nu, for det er vanskelig å være sammen med venninner med barn da jenta mi er slem med de. ( stort sett bare barn som er mindre) håper dette er alder og kanskje kan gå seg til, men det går jo hardt ut over lillesøsteren..

Kom med råd og tips.... please...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo normalt for barn i den alderen å gjøre sånt... De er ikke slem for det.

Bare si fra at dette ikke er lov, og eventuelt "straff" henne ved å overse henne etter at hun har gjort noe. Fokuser alt på stakkars lillesøster...

Å ta henne i nakkehårene er jo langt over streken!

Skrevet

MInsta mi er litt av sammen typen. Hun er utrolig hissig, og når hun blir sint klyper eller slår hun. Aldri umotivert, men det er ikke akkurat slik jeg ønsker at hun skal reagere når verden går henne litt i mot.

Men det har bedret seg, og det eneste jeg gjør er å snakke til henne og sørge for at vi har øyekontakt når jeg forteller henne at det ikke er lov. I tillegg blir det noen turer på rommet for å tenke litt.

Tror dette egentlig er ganske vanlig oppførsel for 2 åringer, i større eller mindre grad. Sønnen til bestevenninna mi er på samme måten.

Skrevet

slem 2 åring hørtes fælt ut, tror ikke hun er det, men skjønner hva du mener. er det ikke litt typisk 2 årings oppførsel da? de er egoistiske og vil ha alle leker selv osv.

jeg hadde konsekvent tatt henne bort fra situasjonen hver gang hun slo eller kastet noe på andre barn. sett henne på en stol i samme rom, så hun ser at de andre leker, men hun ikke får lov. forklar rolig at hun ikke får leke mere hvis hun gjør sånn. og gi henne en sjanse til etter noen min.

aner ikke om dette er pedagogisk riktig, men sånn hadde jeg gjort.

Skrevet

Huff dette er vanskelig. Har ei venninne med et barn som er veldig ute etter "å ta" yngre barn. Moren er helt fortvilt for barnet virker helt ondt. Jeg måtte ha mi jente på fanget da vi var på besøk for hun gikk bare tiol angrep. Det var helt forferdelig.

Tror de beste tipsene er å rose henne opp i skyene når hun gjør noe som er tilnærmet fint for lillesøster eller andre barn og fjerne henne fra situasjonen og andre barn hvis hun er slem.

Ellers sies det vel at man skal passe på å få mye enetid med de sjalu barna.

Lykke til ;-)

Skrevet

Her i gata er det 4 to åringer så dette er kjent! Mitt råd er å vise vise og atter vise hva man gjør isteden og maaaassse positiv respons på hva hun gjør som er bra!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...