Gå til innhold

Dere som kan sy! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på om dette egentlig er gjennomførbart. Jeg har lyst til å klippe ut noen sommerfugler i stoff, litt stiliserte da, på ca 7x9 cm eller så, og så sy dem på et annet stoff. Er dette egentlig gjennomførbart å få fint til for en som er litt uerfaren med symaskinen? Blir jo ganske smått og en del kriker og kroker som man må vri til for å sy over om dere skjønner hva jeg mener? Link til noe lignende det jeg mener, men minus følehornene da.

http://lh3.ggpht.com/koseligkoselig/R7nlrit30CI/AAAAAAAAD4w/6KctevDrWoc/s800/sommerfugler.gif.jpg

Lurer også på hvordan man gjør det når man skal brette inn kanten på et stoff med sirkelform uten at det blir klumpete. Altså, når mans skal sy noe, så bretter man jo inn klippekanten (og gjerne dobbelt) for at det skal se pent ut etterpå, som f.eks øverste kanten på en lomme. Men om denne kanten er sirkulær, så er jo det en bretter inn større en det en bretter inn til slik at det blir litt klumpete. Uff, grusom forklaring, men noen som skjønner hva jeg mener? Kan man unngå dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må stryke på "fliselin" (tror det staves "vlieselin") bakpå - det er et stoff med lim på ei side. Når det er strøket fast på baksida av ditt utvalgte stoff, kan du klippe i det uten at det rakner. Så kan du sy det på der du vil med sikksakksøm (eller annen pyntesøm)

Jeg tror jeg kanskje ville ha prøvd å lage sommerfuglene litt større, ellers blir det mye pirk.

Skrevet

Hmmm... Ok, vil helst ikke ha dem større, men du tror det går om jeg forstørrer dem litt?

Har ikke sånn som du skriver, og har egentlig ikke mulighet for å få tak i det med det første heller. Det går vel greit uten også om jeg syr veldig tett med sikk-sakk?

Skrevet

Jeg ville heller brukt vlisofix, det har lim på begge sider og forhindrer at applikasjonen flytter på seg mens du syr. Tegn mønsteret på vlisofixen, stryk på sommerfuglstoffet og klipp ut. Så tar du av papirlaget og stryker det på der du vil ha sommerfuglen :-) Koster rundt 50 kr pr meter med vlisofix på panduro, kan kjøpe ned til 25 cm om gangen :-)

Sy fast med sikk-sakksøm.

Skrevet

Det er ganske knotete å sy uten noe limstoff altså, hvertfall når det er mye kriker og kroker så du må vri og flytte stoffet ofte.

Skrevet

Usj, var det jeg fryktet :-/ Hva om jeg syr for hånd da, vil det bli penere tror dere?

Takker masse for svar ellers :-)

Skrevet

Lag en prøvelapp og se om det blir fint!

Jeg ser at det har kommet bedre ting på markedet siden jeg hadde håndarbeidstimer - men hvis du ikke har anledning til å få tak i det, så bruk masse knappenåler. Jeg tror ikke det blir like holdbart, men det gjør kanskje ikke så mye?

(Lurer forresten på hva du skal lage)

Skrevet

Det vet jeg ikke, har egentlig aldri prøvd. Men vil tror det er vanskelig å få til en like pen søm som symaskinn, men som sagt så aner jeg ikke :-)

Jeg syr en del og alt jeg syr har en applikasjon eller femten. Har prøvd meg én gang uten vliso. med med knappenåler og en god dose tålmodighet, men det gikk til helvete. Stoffet bare frynst seg, og det vare umulig å få det til å ligge pent.

Hadde du bodd i nærheten skulle du fått litt av meg ;-)

Skrevet

Ja, det var lurt! Med prøvelapp altså! Gjør ikke meg noe om det blir bitte litt skjevt.

Skal sy MeiTai til vesla og fikk så lyst til å pynte dem med en 3-4 sommerfugler, og så sy på 1-2 hjerter som overlapper hverandre litt der det framste er størst og kan fungere som lomme også. Er jo bare litt dilling, men fikk så lyst :-)

Skrevet

Takk for det :-)

Prøver på en liten prøvelapp slik hun adre foreslo først og ser om det blir pent eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...