Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 Vi har en sønn på 3 år. Faren har alltid vært meget vanskelig å samarbeide med, og vi krangler veldig ofte om penger fordi han ikke vil betale meg barnebidrag på1500 kr i mnd. Og lønna hans er ca 400 tusen i året og min er langt langt mindre, det var en privat avtale, men han nektet å betale mer. Uansett det jeg lurer på kan han kreve 50/50 å få det mot min vilje? Det er så klart veldig mye som ligger til grunn for at jeg ikke ønsker at han skal ha sønnen sin 50prosent..
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Nei han kan ikke få 50-50 mot din vilje. Delt bosted som 50-50 omtales i barneloven, er en ordning som foreldrene må være enige om. Du trenger IKKE gå med på 50-50, dersom du ikke er enig. Delt bosted er en løsning foreldrene MÅ være enige om, de bør bo nært og samarbeide godt. Dersom dere ikke klarer å komme til en avtale på egenhånd om delt bosted, er det INGEN offentlig myndihet som kan bestemme at dere skal praktisere det. Barnefar kan gå til retten for å få endring i bostedsløsning, men da må han kreve hovedomsorg. Retten har ikke lov å dømme delt bosted 50-50. Konklusjon: Han kan kreve 50-50, men det blir det ikke så lenge du ikke er enig og retten kan heller ikke bestemme at det skal være delt bosted 50-50.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 Men potensielt sett kan du miste hovedomsorgen..
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 Det skal vel mye til for at jeg mister hovedomsorgen??? Har tross alt fast jobb og et trygt og godt hjem for sønnen vår...
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #5 Skrevet 9. juni 2009 Hvis jeg har fårstått riktig, så er det en god stund siden det ble slutt mellom deg og bf? Og at sønnen deres har bodd hos deg siden? Da må bf bevise for retten at han er en bedre omsorgsperson enn deg, og det skal vel godt gjøres om du gjør "jobben" din ordentlig. De færreste domstoler vil velge å flytte barnet fra den faste, trygge omsorgspersonen sin og over til samværsforelderen med mindre de virkelig mener at h.o.personen ikke gjør jobben ordentlig. Det er rett og slett ikke det beste for barnet.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 Stemmer, det er godt over et år siden vi flyttet fra hverandre, og sønnen vår har bodd hos meg hele tiden. Jeg gjør jobben som alenemamma på en god og omsorgsfull måte, så jeg tror han skal få store problemer med å få hoved omsorgen.. Har en følelse av at han ikke kommer til å gjennomføre en rettsak, men man vet aldri.. Takk for god hjelp:)
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #7 Skrevet 9. juni 2009 Jeg ville fått bidraget innkrevd gjennom statens innkrevingssentral. Da kan du være sikker på at du får det. Ellers høres 1 500,- lite ut for en gutt på tre år. Få nav til å regne det ut.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 Men far har da mye "rett" på barnet som du, er så utrooolig mye damer som bare ikke unne pappen å ha barna like mye, utrooolig egoistisk. Vær glad det er en der som vil stille opp..
Gjest marie-s Skrevet 10. juni 2009 #9 Skrevet 10. juni 2009 Okay om han skal ha 50-50 for å slippe unna bidrag så tar han nok litt feil der. For selv med 50-50 er den som tjener mest bidragspliktig og siden det i denne sammenhengen var han så det vil han ikke komme unna uansett. Sjekk med bidragskalkulatoren på nav sine sider også kan du eventuelt vise han det om han tror han skal kunne slippe unna. Pluss at ved 50-50 så skal dere dele alle utgifter som barnehage, klær, fritidsaktiviteter(er ikke så lenge til), bursdagsgaver osv.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #10 Skrevet 10. juni 2009 I dette tilfelle så har vi ikke en far som veldig gjerne vil stille opp, bare så det er sagt!!! Det dreier seg om helt andre ting... Ønsker så klart at vår sønn skal få like mye kvalitetstid med pappa som med mamma.. Kall med gjerne egoistisk, men i dette tilfelle har jeg dessverre god grunn til å være nettopp det! Krysser fingrene for at ting endrer seg i fremtiden, og at vi en dag kan samarbeide om å ha sønnen vår 50-50...
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2009 #11 Skrevet 11. juni 2009 Nå er det jo slik at bidraget går jo til kontoen DIN, og selv om det skal betales for at barnet skal ha det bra, så er det jo du som forvalter pengene. Kanskje det blir mindre krangling hvis dere ordner bidraget på en annen måte, f.eks. vet at det går på guttens konto, eller at far sparer 1500 kr på sin egen konto til gutten, og at dette går til store ting som sykkel, ski o.l. Eller at det går til å sponse en fritidsaktivitet når han blir større. Du kan jo også sende ham ditt budsjett slik at han ser utgiftene i forhold til inntektene dine, og hva du bruker penger på. Da ser han at det nok ikke er så mye som blir brukt på dine hobbyer eller klær til deg. Så kan du jo sette opp et regnestykke på hva han må betale hvis han har 50/50. Er det slik at barnefar må betale MER enn 1500 kr i mnd i følge bidragskalkulatoren på NAV så sender du ham selvsagt også den oversikten, da blir kanskje 1500 ikke så mye likvel. Du kan være totalt uenig med barnefar i denne saken, men dere kommer ikke noe videre av å krangle. Dere må finne løsninger slik at det ikke går utover gutten, for det er jo han det går utover når dere foreldre er uenige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå