Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 Skulle vært plassert i godishyllene, så mye sukker er det i det, sammens med syltetøy.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Jaja i disse dager skal vel barna spiske kun grovt brød med ingenting på eller karnsje litt most kokt gullerot. Leser jo her om at det er sukker i allt og allt er farlig, må ikke gi mye frukt ikke brunost, ikke makrell i tomat også videre........ Nå er det vel ingen som får spise en hel brunost på skiva så det går vel ann å tenke litt. At det er sukker i den har vel alle alltid vært klar over.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 Noen barn har brunost på hver brødskuive hjemme og i barnehagen, og når en kan sammenligne brunost med x antall grem godis, sukker eller kaker så burde vel dette også ha blitt fjernet fra b.h. Nå finnes det mange barn som ikke tåler sukker eller har laktoseinntoleranse, så vil jeg tro at brunost ikke er så bra.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 tingen er at i sjokolade har man ikke så mye av vitaminer og mineraler, derfor er det vel bedre med brunost, frukt o.l.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #5 Skrevet 9. juni 2009 Også er det jern i det, som i Litago-primen..
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 Ja, ja hvis det er det ungen får på en skive til dagen er ikke jeg redd. Ellers er jeg streng på sukkertøy bare på lørdagen etc. Det handler vel litt mer om det generelle kostholdet ikke om bare brunost.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #7 Skrevet 9. juni 2009 Yoghurt, ferskpresset juice, også myyyyye sukker.. Kaviar er stappet med BÅDE sukker og salt Leverpostei er så mye salt i at det er skummelt og måle Spekepølse er "rått" kjøtt, og dermed kan barna få E-coli frukt inneholder masse sukker,- ikke raffinert, men en banan er mye mer sukker i enn vafler og boller f.eks Kvitost, mye melkesukker i den også, og sammen med forholdvis høyt fettinnhol er det en skikkleig "nei-nei" mat i forhold til kcal inntak..Kanskje mer for oss voksne enn barn Kjøttdeig kan være tilsatt salt og kunstige konserveringsmidler, og E-coli om det ikke stekes GODT Fisk kan inneholde tungmetaller Jord på ulike rotfrukter kan være vanskelig å vaske HELT bort, med mark og andre sykdommer som kan komme av det Pasta og ris,- for mye sukker...Treg mage om det ikke er fullkorn.. Å spise BARE grønnsaker er HELLER ikke bra for barn, da de mest sannsynlig ikke vil få i seg nok av riktige fettyrer og proteiner,- osm de helst får fra kjøt.t.SOm ikke bør spises mtp e-coli eller tilsatte farlig konserveringsmiddel..' Nei, barna våre vil nok dø!!! Herregud,-om du nekter barna dine å se på TV/spille data og ber de finne på noe selv,- så skal jeg garantere at de holder seg slanke( de blir iallefall ikke FEITE) og sunne.....De blir gladere,mer konsentrerte, ikke like "sugen" på godt.. La de se 1/2 t hver dag, det tilsvarer det VI så på TV da vi var små (BarneTV),- og IKKE noe mer....SÅ slipper du og bry deg så mye om maten..Da ordner det seg selv.... SÅ lenge de ikke HAR en diagnose, så vil de ikke lbi hyperaktive, ukonsentrerte eller uroelemnt på skole/barnehage... SLå av TV selv og bli med de..SÅ blir DU også frisk og sunn..SLutter med småspising mellom måltid (er man utendørs er mat utenfor rekkevidde) og får stabilt blodsukkernivå,- og slipper og tenke på den skumle maten vi må spise..
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #8 Skrevet 9. juni 2009 Slanke? Er du klar over hvor mange barn som ender opp med diabetes. Dette kommer mye av all sukkeret i barndommen. Sjokoladepålegg på brødskiva i skolen er jo bare så utrolig dårlig valg av foreldre, det samme blir det med brunost, man får en reaksjon på sukkermengden som igjen ender opp med ukonsentrasjon og uro. Kjøtt her er nøye valgt pga kostholdet, mulig jeg er mer nøye på dette siden jeg har et barn som reagerer på sukker, melkeinntoleranse og laktoseinntoleranse. Men jeg er utrolig takknemelig over det jeg har lært.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #9 Skrevet 9. juni 2009 Det er en dårlig unnskyldning å si det finnes vitamiler og mineraler i matvarer som inneholder så mye sukker, dvs at tilsetter de vitamiler i godis så er det sunt og greit å spise på hverdagen. Herregud.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #10 Skrevet 9. juni 2009 vitamiLer??... he he... litt ukjent for deg eller?
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #11 Skrevet 9. juni 2009 I dag er alt farlig, i matveien. Var hos ernæringsfysiolog i går. Trodde man kunne spise ubegrenset av frukt & grønt jeg, men neida. Og god gammel husmannskost, det er pokker i meg ikke bra det heller. Men det driter jeg faktisk i. Skal ikke jeg få ha potet til middag, da kan jeg droppe hele middagen! Hysteri - spis med måte!!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #12 Skrevet 9. juni 2009 Brunost har ganske mye sukker det stemmer. Likevel har noen mer og noen mindre. Ekte geitost har minst (det er derfor den er så stram i smaken...) typer som Innherredsost og Litago (som i tillegg har fått en dæsj tilsatt sukker...) har mest. Og derfor skal man ikke overdrive brunostinntaket. For 100 g (brunost) som blir 15-20 skiver skåret med vanlig tynn norsk ostehøvel, altså temmelig mye på en dag, da er man virkelig brunostelsker blir det samme som å spise mellom 20 og 40 gram søtsaker (av "søteste" type), altså 2-3--4 stk smågodt (f eks marshmallows av normal størrelse). Men så må vi huske at også en god halvliter melk gir tilsvarende sukkermengde. Eller 2-3-4 dl juice. Eller et par-tre store og søte frukter. For ikke å snakke om en yoghurt eller to (også om den ikke er tilsatt sukker, noe mye av barneyoghurten er). Og den koppen med ris til middag (som riktignok ikke inneholder sukker som råvare, men som dannes til bl a flere spiseskjeer med rent sukker gjennom fordøyelsen) Begynner å bli trangt i godishylla.... Poenget er at det jeg ellers har nevnt (brunost, melk, juice, frukt, yoghurt, ris) og mye annet som kunne vært føyd til, OGSÅ gir næring (til dels ganske så mye næring). Godis, i snevreste forstand, gir mye sukker, mye "forurensing" og INGEN næring. Og derfor blir det litt forskjell på innholdet i godishylla også. Ren sjokolade (av god kvalitet) gir rikelig med sukker, men den inneholder faktisk mer av andre (ganske næringsrike!) ting. Så det betyr at man faktisk kunne leve temmelig "sunt" på slik sjokolade. Problemet blir at man, for å få nok næring, måtte inntatt 1/2 kg pr dag eller så, noe som neppe ville være tilrådelig (utover 1-2 dager) kalori- eller sukkermessig. Og derfor kan du også finne den blant bakeartiklene (da som kokesjokolade/overtrekkssjokolade, kokesjokolade er faktisk av den "sunneste" sjokoladen)Annet godis, som f eks marshmallows, derimot, inneholder BARE sukker og litt vann, med absolutt 0 næringsinnhold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå