Gå til innhold

Tallinn-tips:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til:

- shopping (utenom Viru)

- resturanter (utenom Olde Hansa)

- barer

Tas i mot med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter:)

Skrevet

Åå, så heldig du er som skal til Tallinn. Har vært der to ganger, og trives like godt begge gangene.

Vi kjøpte TallinnCard, et kort som gir gratis inngang på mange forskjellige museumer + en liten gave eller rabatt enkelte steder. Synes vi fikk mye igjen for å ha det kortet.

Å traske rundt i gamlebyen er obligatorisk. Fint å komme tilbake på litt ulike tidspunkt på dagen for å oppleve litt ulik stemning. Mange små, spennende butikker rundt om i gamlebyen, uten at jeg husker navn på de.

Anbefaler å gå opp i de forskjellige tårnene i bymuren. Veldig spennende. Og kirketårnet til Oleviste kirka (tror det var det den het) er fint med mindre du har veldig høydeskrekk (jeg har litt, men syntes det var verdt turen).

Hvis du er interessert i historie og hvordan folk levde før, kan du ta en tur til friluftsmuseet som ligger litt utenfor sentrum. Veldig fint hvis det er pent vær, anbefales ikke hvis det regner. Der er det gamle bygninger, vindmøller og guider i folkedrakter. Litt likt Maihaugen på Lillehammer, om du har vært der.

Vi spiste veldig god indisk mat på "Restoran Elevant" i gamlebyen. Hvis du liker indisk og/eller kinesisk vil jeg også anbefale Kathmandu Hill, kanksje mest til lunsj. Den ligger utenfor der turister flest ferdes, men virket veldig godt besøkt av lokale. Kun ett ledig bord når vi var. Husker ikke noe adresse, men hotellet der du bor kan sikkert hjelpe.

Cafeen Kehrwieder (tror det var det den het) anbefales. Har inngang både fra hovedtorget i gamlebyen og en sidegate. Ganske vanlig utecafe hvis du sitter ute, veldig koselig og annerledes hvis du sitter inne.

Butikken Helina Tilk anbefales. Designkopper, glass tallerkner o.l. Mye fint som ikke er veldig dyrt. Ligger i gamlebyen, i en bratt liten gate. Den er kjent i Tallinn, så turistinfo gir deg sikkert adressen.

Når det gjelder shopping, så hadde jeg planlagt å shoppe mye, men fikk lite tid fordi det var så mye annet jeg heller ville gjøre. Vi har innom to shoppingsentre i gangavstand fra gamlebyen (det ene var vel Viru, husker ikke hva det andre het). De har info om sånt på turistinfo.

Jeg sendte en mail til turistinfo i Tallinn noen uker før vi skulle dra. Fikk raskt og godt svar, og mener også de sendte noen PDF-filer med guide til byen. Anbefaler å enten gjøre det, eller ta en tur rett til turistinfo når du kommer dit. De hadde gode brosjyrer og var veldig hjelpsomme.

God tur!

Skrevet

Tusen takk for langt og utfyllende svar! Skal printe ut denne og ta med.

Vi var i Tallinn i fjor også, men man får ikke med seg alt på en langhelg. Vi rotet veldig mye rundt i gamlebyen, og jeg var innom omtrent alle butikkene jeg så pga det alltid så ut som det var noe bra der.

Ble også noen timer på Viru, og det blir det sikkert nå også siden det ser ut til å bli masse regn når vi skal dit (reiser fredag morgen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...