<3lovebaby<3 Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 var hos legen i dag, 15uker. Hun påførte ferritin på helsekortet mitt og det stod 50. Sjekka litt på nett nå og der står det jernmangel om det er <50. Legen sa ingenting til meg! Hva er deres verdier av ferritin og hvem tar tilskudd av jern?
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 Vet ikke hvor du har lest men ferritin på 50 er såvidt jeg vet ikke jernmangel. Ferritin på under 10 er jernmangel, se her: http://www.unn.no/laboratoriehaandbok/ferritin-article14914-14289.html Jeg hadde ferritin på 54 da jeg tok blodprøver helt i starten på svangerskapet, men har blodprosent/HB på 16,0 så jeg tør ikke ta jerntilskudd. Har du målt blodprosenten din? Tror ikke du trenger å ta jerntilskudd før HB begynner å bli lav.
maipiken Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 hei, det høres rart ut det betyr at alle verdier under 50 er jernmangel?.. Jeg hadde 13 og det var på grensa sa legen. og da det ble målt tok jeg slike tabletter som heter "gravid" og der er det jern i, så jeg kan ikke gå uten jerntabletter i svangerskapet..
Nangiliama Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 Det viktige er ikke ferritinnivået, men sammenhengen mellom ferritin og Hb. Hvor høy Hb hadde du? - Ferritinnivåer er ikke gode mål å se på i forhold til graviditet, fordi det skal gå ned, så 50 er slettes ikke dårlig, med mindre du har Hb under 10 (tror jeg det var..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå