Gå til innhold

Når man skal bytte barnehage...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om et barn går i en barnehage i en kommune, men så skal hele familien flytte til en annen kommune (i samme fylke) altfor langt unna til at det går an å fortsette med den plassen barnet har. Skal man da søke om plass i barnehage på vanlig opptak, eller skal man søke om overflytting av plass? Noen som vet hvordan dette fungerer? Og når bør/må man søke for at det skal gjelde fra høsten (august) av i et år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet at i Trondheim har de eget overflyttingsopptak, men dette gjelder kun innad i kommunene. Flytter du til en annen kommune, så må du søke på lik linje med alle "nye" i denne kommunen. Ring kommunen å hør, mulig det er ulikt etter hvor du bor i landet.

Skrevet

Jeg vil tro du må søke om plass på vanlig opptak, det måtte vi ihvertfall, siden det var forskjellige kommuner (og fylke i vårt tilfelle).

Man må vel søke til hovedopptaket, er det ikke før mars da? Et nytt barnehageår starter jo i august, og man søker på vinteren/våren samme år som man skal ha ungen inn. :o)

Skrevet

Men hvis det gjelder kun for et år, så kan du sikkert søke om permisjon i den barnehagen du har barnet ditt i. Hvis du vil ha tilbake plassen om et år altså, hvis jeg forstod deg riktig da?

Skrevet

Ok, så da må jeg bare finne ut når søknadsfristen for hovedopptaket er i den aktuelle kommunen da?

Blir ikke bare for et år nei, vi flytter for godt bort fra den kommunen vi bor i nå.

Bare lurte på om det var en regel der på om at vis et barn har en plass, så skal de også få plass et annet sted.

Har skjønt det slik at man skal velge 3 barnehager man helst vil ha, men hva om det ikke er plass i noen av disse, kan man da likevel få plass i en annen?

Skrevet

Jepp, da får du plass i en annen barnehage hvor det er ledig.

Skrevet

Bra! Jeg aner jo ikke hvordan det er med plass og påtrykk på noen av barnehagene der vi skal flytte til, og vi må jo ha plass til 2 stykker også når den tid kommer. Må jo bare google fram noen i området og håpe på at de er ok :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...