Gå til innhold

Hvorfor er ikke det barnemisshandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange blir vel sinte nå, men det får så være.

Det er barnemisshandling å slå sitt barn. Ikke bare fordi man påfører det fysisk smerte, men også fordi man skaper et misstillitsforhold til barnet sitt ved å rive vekk tiltroen til mor/far om at denne liksom skulle være en trygg omsorgsperson som vil deres beste.

Det er ikke barnemisshandling å bevisst la barna sine ha et ekstremt dårlig kosthold som både gir dem lettere vitamin og mineralmangel, og altfor mye fedme. Faktisk så mye fedme at det skaper helseproblemer for barnet og fysisk aktivitet blir tungt, og at barnet opplever å bli mobbet for fedmen sin. Mobbing som kanskje i stor grad ødelegger livet deres. Dette er noe vi ikke skal bry oss noe med, opp til foreldrene. Hvorfor er ikke dette barnemisshandling?

Det er barnemisshandling om man om man gir barna sine røyk og oppmuntrer dem til å innhalere alle de giftige stoffene i sigarettene. Som foreldre skal man beskytte barna sine mot denne giften, ikke tvinge den i dem.

Å røyke som gravid er ikke barnemisshandling. Fosteret får i seg det meste av de skadlige stoffene og er ikke i stand til å kvitte seg med dem heller. Det kan få helseproblemer senere i livet, eller andre problemer som konsentrasjonsvansker eller AD/HD. Etter fødselen vil det få abstinenser på samme måte osm en røyker som slutter vil få det. Men man skal ikke blande seg, dette er noe den gravide selv må få bestemme. Hvorfor er ikke dette barnemisshandling? (greit, teknisk sett heter det foster og ikke barn når det er inni magen, men det bir jo født og da er det et barn).

Kunne nok nevnt flere ting her, men poenget er likevel det samme. Hvorfor er det slik at det må være nedfelt i loven omtrent for å defineres som barnemisshandling, mens barnet kan ha det like vondt og få like store skader både fysisk og spykisk av andre ting, men dette skal man ikke bry seg om? Er foreldreretten FOR sterk i Norge synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kremt, først og fremst. Barnemishandlig og mistillit. En s. Er ikke du lærer? Sett et godt eksempel for elevene dine :-)

Og videre, jeg er enig med deg. Det er barnemishandlig å feite opp ungene sine og å røyke i svangerskapet.

Men det kalles vanskjøtsel. Hvorfor vet jeg ikke, men kanskje fordi mishandling skaper et traume der og da som vedvarer, mens vanskjøtsel er noe som går over tid og ikke gir de største mistillitsforholdene som et slag mot barnet gir.

Skrevet

misforstå meg riktig nå, ang røyking i SV. morkaken er helt utrolig til å ta opp skadelige stoffer, men dette går de ikke ut med NETTOPP for at man ikke skal røyke i SV.

er helt enig i at røyking + SV ikke hører sammen!!

resten du skriver er jeg også enig i!

sunn fornuft skulle man tro var noe alle hadde.. men..

her er vi 7 stk, både jeg, bf og 4 av barna er tynne (litt vel tynne mener mange da) men 1 av barna er noe rundere. langt i fra stor men større en oss.

h*n spiser nøyaktig det samme som oss. men h*n "skysser" på min fars side (de legger lett på seg)

men jeg gir ikke h*n noe annet enn oss fordi.. MEEEN vi er masse ute å rører oss!!

leker, går turer, å masse annet gøy!:))

enkelt, morro å ikke minst GRATIS:))

kunne aldri falt meg inn å slanke mitt litt "rundere" barn, men sørger for at h*n får rørt på seg uten at h*n tenker over hvorfor.

har det bare gør h*n!!:))

jeg mener det er min plikt som mor at barna får i seg sunn mat og drikke + aktivitet:)

å her spiser vi vel godis som i de fleste hjem, bare ikke hver dag:)

Skrevet

De som røyker i svangerskapet, skal de da blitt tatt fra barna???? Nå gadd ikke jeg å lese alt, men det finnes jo værre ting enn å røyke i svangerskapet....

Skrevet

Jeg er enig med Alva jeg...disse tingene er barnemishandling fordi barnet er for lite til å kunne forsvare seg selv!

Skrevet

Skulle tro du hadde noe mer styr på begreper siden du er lærer. Vanskjøtsel er i enkelte tilfeller like ille som mishandling, men det er uansett ikke samme sak. Mishandling er psykisk og fysisk vold. Er det å la ungene spise hva de vil vold?

Barnevernet i Norge kan absolutt bli bedre, men sett i forhold til mange andre land så er det trolig bedre her enn de fleste andre steder tross alt.

Hovedproblemet er faktisk ikke barnevernet, men at folk må melde fra om vold og omsorgsvikt.

Skrevet

Jeg mente ikke at det er barnemishandling (se bare èn s ;-)) å a overvektige barn, men å blåse i barnet skosthold i den grad at man faktisk påfører barnet fedme. Hadde f.eks en i klassen der foreldrene hver uke gav datteren 500 kr til snop og chips sånn at hun skulle bli på rommet om kvelden sånn at de fikk fred. Dette var bare en av tingene, hun var ekstremt overvektig og ble mye mobbet. DA mener jeg det faktisk er barnemishandling.

Skrevet

INGENTING kan unnskylde røyking i svangerskapet. Ingentig. Spiller ingen rolle hvor deppa man er, eller hvor mange friske barn mora di fikk selv om hu røykte i svagerskapet. Alt er bare dumme bortforklaringer. Man VET det ikke er bra. Men jeg blander meg ikke hvis jeg ser/kjenner noen som gjør det. er bare helt uenig å hadde aldri gjort det selv.

Foreldre kan konrtollere barnas inntak av mat! Gode matvaner dannes tidlig så husk å utnytte det når de er små og det er enkelt å følge med!

Skrevet

Er ikke utdannet norsklærer og har mild dysleksi, men skal prøve å huske dette! Kan også berolige med at alt jeg deler ut til elevene er vesentlig mye bedre formulert enn det jeg skriver her inne, og da bruker jeg også retteprogram og evt spør andre om jeg er usikker på et ord :-)

Skrevet

jeg er enig med deg Alva, under ingen omstendigheter er det greit å røyke mens en er gravid. er enig i tanken du hadde med innlegget, men som anonym 11:00 skriver; viktig å ikke blande begreper. å fete opp barna og å røyke under svangerskapet er vanskjøtsel, å sla barna sine er barnemishandling.

Skrevet

Har det noe å si om en kaller det barnemishandling eller vanskjøtsel?

Ved alvorlig vanskjøtsel skal en på lik linje kontakte BV, som ved brnemishandling. Denne melding må skje i best mulig samarbeid med foreldrene. Situasjonen vil kreve betydelig støttetiltak fra det offentliges side dersom barnet skal kunne forbli i hjemmet. Etablering av tverrfaglig samarbeid (BUP, barnevern) før utskrivning er nødvendig. Utskrivning til hjemmet uten nær oppfølging fra barnevernets side vil som oftest igjen plassere barnet i en vanskjøtselssituasjon.

Skrevet

Enig at det er mishandling å fete opp ungene dine med vitende og vilje men jeg tror grunnen for at unger blir overvektig er mer sammensatt enn som så.

Bare fra jeg var lita(ca 30 år siden) og til nå er kostholdet blitt ganske forandret, hadde bare barnetv på nrk å se på, hadde ikke pc å spille på så man var mye ute og i aktivitet. Husker at vi gikk ganske langt for å komme oss til skolen. Nå er det ofte nødvendig med bil eller buss pga trafikk o.l. Unger var på en måte unger lengre enn nå. Nå blir de så fort småvoksen og lite lekevennlige.

Du tenker nok ditt når du ser overvektige barn og hvordan det har gått til men årsaken trenger ikke å være så enkel at de har dårlige foreldre. Uansett tror jeg barnevernet prioriterer å gripe inn der det er en andre typer problemer.

Synes selvfølgelig at men skal tenke på mobbing og helsemessige konsekvenser, men mobbing er vårt ansvar også, lære ungene våre at det tolereres ikke.

Skrevet

Jeg er langt ifra fan av folk som røyker i svangerskapet, men jeg bare spør; Dere som er fryktelig imot det, og dømmer de som gjør det nedenom & hjem. Er dere noen av dere som er stor røykere, eller er dere røykefri personer?

Skrevet

Var ikke min hensikt å blande begrepene, må innrømme at jeg ikke har satt meg så veldig inn i dette i og med at jeg ikke har hatt noen erfaring med skillet helt enda i yrket mitt heller. Håper poenget kommer fram likevel :-) Jeg anser i så fall mishanding og vanskjøtsel for å i mange tilfeller være like ille.

Skrevet

Jeg røykte før vi planla førstemann, men var ikke storrøyker heller. Røykte ca 8-10 for dagen i snitt og lett en 20-30 stykk på fest. Nå kan jeg ta 2-3 røyk de ytterst få gangene jeg er på fest dersom jeg ikke er gravid eller ammer, men det er snakk om at har skjedd en 4-5 ganger på de snart 8 årene siden jeg suttet å røyke.

Vet også at noen sliter mer med røykeslutt enn andre, så har et sterkt ønske om at dette skal få mer fokus blandt helsepersonell slik at man har bedre støtteapperater rundt gravide røykere for å motivere og hjelpe dem til å slutte. Føler at nå er dette i stor grad et ikke-tema fordi man vet litt for lite om hvordan man skal hjelpe andre til å kutte røyken helt.

Skrevet

Jeg tror skilnaden går ved at man direkte mishandler sitt barn ved å utøve vold/gi dem røyk...

Å røyke som gravid eller ha feil kosthold er mer indirekte måter å "skade" på...

Dessuten tror jeg det å feilernære barna sine enten ved underernæring eller feil kosthold som gir mangelsykdommer o.l. godt kan tas innunder direkte mishandling...

Mens å ikke klare å begrense barnet sitt eller gi det for mye søtt, vil igjen bli en indirekte form for mishandling.

Det er lettere å gi reaksjoner mot direkte mishandling fordi det er så synlig og ofte er rettet mot barnet. Indirekte handlinger blir mer diffuse og det er vanskelig å ta noen for det.

Bare min teori på hvorfor noe ikke ses på som mishandling selv om det skader barnet... Mener ikke at det nødvendigvis er riktig at det er sånn...

Skrevet

Jo, jeg tror nok du kan ha rett her. Spørsmålet var på sett og vis litt retorisk også, jeg ventet egentlig ikke så mye på et svar på det, som jeg ville ha igang en debatt rundt emnet. Om hvorfor det ikke er greit å påføre barnet sitt skade på en måte, men helt i orden på en annen måte, hva andre tenker om dette. Litt av grunnen er at jeg ofte leser om mange som forsvarer både røyking og usundt kosthold, mens alle later til å være enig i at f.eks å slå ikke er greit.

Jeg skulle i hvertfall ønske at treskelen for å blande seg var litt lavere. Ja, man skal feie for egen dør først, men når man ser et barn som ikke har det noe godt og foreldrene ikke evner å gjøre noe med det, hvem skal da hjelpe om alle har "skal ikke bry seg med hva andre gjør"-holdningen? Burde ikke alle barn ha rett på å ha det noenlunde godt mesteparten av tiden?

Skrevet

Er enig i at dette er forferdelig å utsette fosteret for, det med røyking under sv.. Vi får informasjon og oppfordringer om å slutte under hele sv. Og all den hjelp vi behøver. Men utover det kan man ikke bli dømt og bli fratatt barnet når det kommer. Det er litt statens skyld at det i det hele tatt ble innført sigaretter i sin tid, og nå er det "forsent" å utrydde det pga altfor mange avhengige.. Men vi får kutte ned i doser, ved å innskrenke og lage strengere og strengere lover slik at røykere finner det vanskeligere og vanskeligere å røyke, kanskje en dag er vi et helt røykfritt land.. Men før et barn er født så er vi ett individ med rett på det som er lov å gjøre her i landet.

Det med å gi barnet mye dårlig mat og ikke nok vitaminer osv, er også veldig alvorlig i mange tilfeller. Men det kan ikke bli straffbart å servere pølser noen dager på rad. Skal man lage en lov rundt dette, må man ha regler og grenser.. Og det trur jeg kan være vanskelig å bestemme og komme frem til. Noe som fungerer for alle, både friske, inntollerante og syke.. "minst en gulrot hver dag", Eller kvoteklippekort på maccern o.l.. De som ikke tåler det, de som ikke får tak i gulrot, de bryter da loven? Eller om man må gi barnet erter minst en gang i mnd.. Nei, det hadde bare blitt tull, så lenge vi faktisk ikke får tilsendt vitaminpiller osv og er tvunget til å gi disse til barna så kan de ikke tvinge noen til å styre kosthold og matinnkjøpet til det norske folk.. Og helt ærlig så hadde jeg blitt forbanna om det kom en pakke med vitaminer i posten som jeg var påtvunget å legge inn i mitt barns kost..

Det er dog viktig som forelder å forstå at vi må etter beste evne prøve å følge de anbefalninger så godt som mulig. Både når det kommer til kost og mosjon.

Utover det kan ikke big-brother-Norge komme å bestemme hva som er rett og galt på menyen, alle familier har forskjellige tradisjoner og vaner. Det blir folk av de som har fått en kjeks om dagen og:)

Vi får bare være medmennesker og melde fra/ ta opp med rette vedkommende om vi selv ser noe som skurrer veldig rundt dette tema. Det er ikke sikkert alle foreldre er like opplyste om hva som er anbefalt, og heller ikke har skjønt at det er godse og billige alternativer for dårlig mat. Men det er heller ikke ulovlig å ikke være oppdatert på dette, så veldig dumt å dømme noen før man har snakket med de og tilbydt de info om opplysninger om hva som er best for et barn generelt å få i seg.

Hilsen ei som er opptatt av kosthold, trening, er ikke-røyker, og liberalist. (Er vel det sistnevnte som slo til sterkest i denne saken).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...