Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #1 Skrevet 9. juni 2009 gutten min på seks uker er flat i bakhodet... han har vært siden fødsel, men nå lurer jeg på om det har blitt flatere... Er det noen som vet hva det kan skyldes?.. Jeg er redd folk tror jeg lar han ligge på ryggen hele tiden og aldri har han oppe e.l... flate bakhoder er jo tegn på omsorgssvikt, er det ikke?... Han ligger på magen stort sett når han er våken.. hvis han ikke er på fanget osv... men... hodet er og blir kjempeflatt!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #2 Skrevet 9. juni 2009 han kom forresten som stjernekikker.. kan det ha noe å si?... er det noen som vet om det vil gå seg til... eller om han genetisk sett bare har et flatt bakhode?...
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #3 Skrevet 9. juni 2009 tantegutten min hadde flatt bakhode, ser jo litt rart ut, men han er nå 2 år og det ser ikke sånn ut nå lenger. Når han ligger på rygg kan du forsøke å støtte opp hodet på siden med en barne/babypute slik at han ikke bare får belastning på bakhodet. Veksle side med jevne mellomrom.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #4 Skrevet 9. juni 2009 Hvis du mener at han blir flatere i hodet enn det som er normalt, så kan du kjøpe en spesialpute som han kan ligge på. Visste ikke at det fantes før jeg var ute og tittet på barnevogner i helga. Der viste en dame meg sånne små flate puter som har hull i midten. Vet ikke hva det kalles, eller om de fleste barneutstyrsbutikker har sånne, men... (Jeg var på Ringo på Råholt). Uansett tror jeg ikke du behøver å bekymre deg for at folk tror han er utsatt for omsorgssvikt. Barn har myke kranier, så dette er helt normalt. Noen barn har imidlertid en forkjærlighet for å ligge med hodet på en bestemt måte, og da kan det oppstå skjevheter som bør korrigers, men dette kan du selvfølgelig snakke med helsesøster om.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #5 Skrevet 9. juni 2009 Jeg er ekstremt flat i bakhodet fremdeles, det ligger i genene Jeg er 29...
Gjest Tale30 Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 Det er virkelig ikke et tegn på omsorgssvikt. Babyer som ligger på rygg og sover, og som har godt sovehjerte vil bli litt flatere i bakhodet. Når de begynner å sitte, gå, og sove litt i ulike stillinger når de blir større så vil dette rette seg ut i de aller fleste tilfeller. Det er verre dersom barnet ligger for mye til en side, da kan, i følge helsesøster, dette gå utover symmetrien i ansiktet dersom man ikke passer på at de varierer side.
Gjest Tale30 Skrevet 9. juni 2009 #8 Skrevet 9. juni 2009 Tuller du anonym 12:55? Skal man vekke en baby som sover godt for å bære ham/henne rundt? En baby som er 6 uker skal jo sove veldig mange timer i døgnet. Jenta mi sov nesten ikke i det hele tatt de 3 første mnd, men det var ikke normalt. Nå når hun har begynt å sove normal mengde har bakhodet allerede begynt å bli flatere.
Alle gode ting er 3:) Skrevet 9. juni 2009 #9 Skrevet 9. juni 2009 Er han flat jevnt over det hele eller på den ene siden? Hvis han er flat over hele må du passe på så at han ligger med hode til siden, like ofte til hver side. Er han bare flat på den ene siden må du passe på så han får stimuli fra andre siden, slik at belastningen blir der kulen er. Da vil det rette seg etter tid.
Gjest Skrevet 9. juni 2009 #10 Skrevet 9. juni 2009 Hei! Eg er fysioterapeut og har jobba mykje med denne problemstillinga på helsestasjon. Flatt bakhovud er ikkje teikn på omsorgssvikt, det er eit teikn på at ungen din ligg mykje på ryggen. Nokon born trist best på rygg, nokon på magen... born er veldig forskjellige. No er ungen din så liten at han søv masse, og ligg mest sannsynleg mykje på ryggen. Det er nok dette som gjer at han er blitt flat bak. I nokon tilfelle kan flatt bakhovid vera eit (av fleire) teikn på kink eller "låsing" i nakken. Det blir også kalla KISS (forkorting for Kopfgelenk Induzuierte Symmetrie Störung på tysk). Prøv å ha han masse på magen når han er vaken, slik at han får avlasta baksida av skallen litt. Viss det virkar som han ikkje klarar å snu hovudet skikkeleg til sidene så ta kontakt med helsestasjonen, så kan du ev. bli henvist vidare til ein fysioterapeut. Der kan du få sjekka ut om han har fått ein kink/låsning i nakken som gjer at han ikkje får snudd seg over mot sidene. Stjernekikkarbarn er meir disponert for å få denne låsinga, sjå www.kiss-kidd.no. For at bakhovudet skal bli rundt igjen kan det hjelpa med ei spesialpute, som nokon nemnte her. Den heiter babydorm-pute, det står om den på nettsida over. Puta kan vera nyttig fram til ungen er 6 mnd, etter dette er skallebeina grodd meir saman og puta påvirkar ikkje forma på hovudet så mykje lenger.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #11 Skrevet 9. juni 2009 Tusen takk for svar:-) jeg fikk beskjed på sykehuset om at spedbarn alltid skal sove på ryggen, så... ja... han ligger jo mye på ryggen fordi han sover mye... Han trives dog bedre på magen, så han ligger alltid på magen når han er våken, hvis han ikke er på fanget eller han blir båret... Hvis det med å ligge på ryggen skulle være grunnen ville vel alle spedbarn nå for tiden være flate i bakhodet, siden mødre rådes til å legge barna sine på ryggen nå for tiden... Han er sjekket for skjevheter i rygg og nakke på helsestasjonen.. helsesøster mente alt var i orden... jeg har ikke merket noe til at han foretrekker å ligge på en side, eller at han har vanskelig for å snu hodet en vei e.l. heller.. men... hm... han er faktisk stjernekikker... dvs.. han kom med nesa opp under fødselen og hodet hans var veldig sammentrykket og rart.. Det ser mye bedre ut nå.. bortsett da fra bakhodet... Jeg lurer på om det kan være flatt pga måten han har ligget i magen, eller at det ble flatt på veien gjennom fødselskanalen... siden stjernekikkerbarn tar mer plass nedover i bekkenet, kan det jo ha blitt sammentrykket da... Jeg ble forresten liggende i nesten tre timer med full åpning på sykehuset... fordi de hadde det travelt så de ikke kunne hjelpe meg med trykkingen, så jeg ble liggende å vente... Dette gjør jo at han ble liggende urimelig lenge i fødselskanalen... Jeg bare håper det vil rette seg!!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #12 Skrevet 9. juni 2009 Ikke alltid det retter seg desverre.. Jeg kjenner en gutt på 6-7 år som er plankeflat i bakhodet.. Det kan da ikke være bra for hjernen tenker jeg da? Den skal jo utvikle seg den også? Det er sikkert plagsomt for barnet også, pluss at jeg tenker på det kosmetiske.. Pent er det ikke.
Gjest Skrevet 9. juni 2009 #13 Skrevet 9. juni 2009 Håret skjuler som regel det meste av flatheten når ungen blir større, men det stemmer som du skriv at flatheten ikkje alltid rettar seg ut. Men det har ingenting å seia for utviklinga av hjernen. Hjernen er så plastisk (dvs tilpasningsdyktig) at den veks utover der det er romsligast inni skallen. Den flatheten i bakhovudet som kjem av at ein ligg i ro på ryggen oppstår over så lang tid at den ikkje påverkar hjernen på nokon måte. Det er ein liten avstand mellom hjernen og skalleknoklane takka vera ei væske (cerebrospinalvæske) som omsluttar hjernen, så hjernebarken ligg ikkje heilt klint inntil skalleveggen. Denne væska dempar også for små støt og dunk. Det er ikkje plagsamt for barnet viss ein ser bort ifrå det reint kosmetiske, men dette kan som nevnt skjulast av håret når barnet veks til.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #15 Skrevet 9. juni 2009 er viktig å stimulere de slik at de ikke bare ligger på bakhodet men også på sidene. Jenta mi er flatere på ene siden, så nå stimuleres hun på venstre side. Gutten har ligger på siden hele tiden, så og si aldri på bakhodet - så han har en helt annen fasong igjen
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #16 Skrevet 9. juni 2009 Og så skal man ikke glemme at noen folkeraser har flatt bakhode av genetiske grunner. Folkeslag rundt Balkan er veldig belastet med dette. Det er ikke farlig på noen måte for det.
Gjest Skrevet 9. juni 2009 #17 Skrevet 9. juni 2009 Før ungen kan rulle eller snu seg, skal han/ho sova på ryggen. Men når barnet kan snu seg frå rygg til mage og tilbake kan ungen i prinsippet sova både på sida og magen i tillegg. Mange opplever nok at dei legg barnet ned på ryggen for kvelden, og når dei ser innom seinare har barnet snudd seg (kanskje 360 grader og med dyna i ein tull i hovudenden...) Så når du ser at ungen din mestrar rullinga, kan ungen sova som den vil. Rulling frå rygg til mage begynnar som regel å komma i 4-5 mnd alder, og rulling frå mage til rygg i 6-7-8 mnd alder. Det er generelt stor forskjell på kor fort ungar utviklar seg, så berre la din unge utfolda seg og jobba i sitt eige tempo. Og husk: Viss ungen din er 4 veker eller meir for tidleg fødd må du legga dette antalet veker til den alderen ein forventar at ein ferdighet skal vera utvikla. Feks er barnet 6 veker for tidleg fødd vil han/ho sannsynlegvis begynna å rulla 6 veker seinare enn ein fullbåren unge som vart fødd samtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå