Gå til innhold

4 mnd og plutselig endring i sovingen om natten. Frustrert!

Anbefalte innlegg

Skrevet

De første ukene etter jenta vår var født, sov hun nesten natten gjennom. Våknet bare kl 2 og kl 6 for å få litt mat. Så stilte hun seg selv inn til å sove fra 21 til 6 uten mat over lengre tid, og jeg som ammende mamma ble veldig bortskjemt. Det skal legges til at hun om kvelden måtte få en liten flaske med mme i tillegg fordi jeg ikke helt klarte å mette henne med bare mm.

For 1 mnd siden begynte hun plutselig å nekte å ta flaske og ville ikke ha mme. Helt greit det, jeg merket bare at jeg måtte amme oftere, noe jeg selvsagt skal stå i. Men dette gjorde at hun nå har begynt å våkne oftere og oftere om natten for å få mat. Når vi omsider har fått henne inn i den helt dype søvnen om kvelden (hun legger seg kl 19), så sover hun gjerne 3 timer før vi er i gang med 1,5 time intervaller til vi så begynner dagen kl 6. Jeg har så vidt begynt å gi henne litt grøt om kvelden og det digger hun.

Hun sover også mindre om dagene, fra 2 timers økter til nå ca 20 min om gangen.

Jeg tenkte i begynnelsen at hun begynner å bli stor og "voksen" når det gjaldt det å sove mindre om dagen, men jeg er rimelig frustrert over nettene.

Noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få henne til å sove litt mer om nettene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi opplevde en sånn endring etter knappe tre måneder. Fram til da sov han gjennom natta uten mat (jeg ammer også), men da var det plutselig slutt på den luksusen for mor, gitt. Starta med mme-flaske om kvelden, som ble til en vellingflaske, og så til grøt. Nå (5 mnd om noen dager) spiser han full porsjon grøt om kvelden, men er mye våken om natta. Var bedre en periode, men nå er det full fart igjen... Tror jeg skal introdusere et andre grøtmåltid nå - på formiddagen, tenker jeg, slik at han får dekket mer av matbehovet sitt på dagtid - og forhåpentligvis ikke spiser så ofte om natta... Kanskje tuppa di også trenger mer mat? Er hun oppe i full porsjon grøt om kvelden? Hvis ikke ville jeg økt på til det i første omgang.

Skrevet

Slik hadde vi det og! Vi begynte også med kveldsgrøt, og det roet seg en stund. Så økte vi på med mer mat( ikke i kjempetempo, men etterhvert som vi merka at vi var tilbake til å være våkne annenhver time...) Nå er hun 6,5 mnd og spiser tre måltider. Våkner 1 gang om natta, men til gjengjeld tar hun morgen grytidlig, kl 5....

Skrevet

Vår har aldri sovet natta gjennom, men her også var det endring i sovinga rundt 4 månedersalderen. Plutselig ble han klin umulig å legge! Kunne holde på i en time før han slo seg til ro om kvelden, og begynte å våkne en ekstra gang om natta for mat. På dagen sov han bare noen få korte dupper, og måtte underholdes og aktiviseres nesten hele tia.

Han var heller ikke særlig interessert i melk på dagen. Lå bare og surra med flaskesmokken i munnen. Plutselig var min puppegale unge heller ikke interessert i pupp, men det kan kanskje skyldes lite melk.. Fikk mm frem til 2 mndr, men delamma helt fram til 5 mndr.

Siden han var prematur skulle vi vente med fast føde til han var 4 mndr. korrigert, men begynte med velling etter 3,5 mnd (5 mnd egentlig) etter avtale med HS. Siden økte vi på med flere vellingmåltider, pluss grøt.

Jeg tror han var kjempeklar for fast føde, og nå får han 1-2 grøtmåltider og 2 vellingmåltider i døgnet, i tillegg til mme (og vann), som han ser ut til å akseptere bedre nå som det er variasjon i kostholdet. Elsker velling, og grøt er kjempegøy. Skal snart teste ut middag også, bare vi ser at han tåler grøten først.

Jeg synes det er kjempevanskelig, dette med mat. Men jeg tror min nådde et punkt hvor han ikke klarte eller ville ha mer melk enn det han allerede drakk, så det var umulig å øke dagsinntaket. Når han begynte å få velling, drakk han plutselig mye mer.

I tillegg har jeg slutta å la ham sove etter kl. 16:00 på dagen, men heller lagt ham tidligere for natta. Han er trøtt som en dupp i 18-19-tida, og blir lagt da uten at det er noe problem for tiden. Han har blitt en drøm å legge, og klarer seg uten mat om natta. Har fått ei tann, så må vel slutte med nattmat. Det går greit, men han våkner noen ganger om natta for å få smokken på plass. Denne har han også begynt å akseptere i det siste.

Kanskje du kan prøve med velling et par ganger om dagen? Det metter mer og smaker sikkert bedre enn mme?

Skrevet

Eller velling i morsmelka, for deg som fortsatt har melk.

Skrevet

Takk for svarene:)

Jeg har lurt litt om hun skulle hatt litt mer mat. Jeg ammer mye, men kjenner henne etterhvert og tror hun gjerne ville hatt mer. Selv om HS mente jeg måtte vente til hun var 4,5 mnd med å begynne med noe mer enn bare melk, så valgte jeg å høre på min egen magefølelse og begynte å gi henne litt grøt/velling for noen dager siden. Det er nesten det eneste alternativet så lenge hun ikke vil ta flaske. Forstår ikke hvorfor hun plutselig gjør seg så vanskelig på det, men det er nå sånn det er blitt.

Kan en gi velling flere ganger per dag helt i begynnelsen? F.eks litt en gang om dagen og en om kvelden?

Jeg får bare håpe mer mat etterhvert vil gjøre underverker for nattesøvnen, ellers så får jeg bare holde ut etter beste evne til det forhåpentligvis en dag bedrer seg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...