Gå til innhold

Hvis jeg kjøper aksjer for 10 000 kr...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... og om f. eks 3 år så selger jeg de med en fortjeneste på 40 000 kr. Hvor mye må jeg skatte av dette da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må skatte 28% av avkastningen. Og går det i tap (noe det jo ikke skal!) får du avskrive 28% av tapet på skatten. Dette gjelder for aksjefond, går ut i fra det er det samme for rene aksjer.

Skrevet

Det stemmer, og samme regler gjelder for aksjer..

Vi har pr.dags dato enda ikke betalt for en ferie, da vi tar ut avkastning på et fond vi har i Sverige. "Lett tjente penger", dersom du liker å spekulere, og har en god porsjon is i magen, sunn fornuft og litt flaks.

Skrevet

Ok, men siden jeg har null peiling på dette, så hvordan får jeg kjøpt aksjer da?

Skrevet

Har du null peiling ville jeg nok ikke kjøpt rene aksjer(: Av erfaring bør man kjenne litt til aksjehandel etc om man skal gjøre det. Om du ikke har så mye erfaring med aksjer hva med å kjøpe i aksjefond? Her er det andre som følger med hvordan det går med enkelte selskap og kjøper/ selger til riktig tid. Gode aksjefond kan være Odin, Skagen eller Holberg.

Både aksjer og aksjefond kan du kjøpe gjennom banken din, eller f eks nordnet.no

Lykke til!

Skrevet

Ok, var vel egentlig aksjefond jeg var på utkikk etter ja. Er det dyr å bruke askjefond eller?

Skrevet

jeg har odin og skagen aksjer, fordi det var de som kom best ut når jeg kjøpte. det er jo en stund siden, men tror det er gode fond. om du søker på akskjefond på kvasir så får du opp en del informasjon i form av tester osv.

Skrevet

Både Skagen og Odin er gode aksjefond. Holberg er også bra. ( synes jeg da..!)

I f eks skagen betaler du et honorar årlig istedet for et beløp når du kjøper/ selger fond. Hos Odin fondene betaler du når du kjøper og selger. Kan jo også være en ide og få en time hos en rådgiver i banken din- de har masse god informasjon om sparing(: Evnt kan du lese på:

www.odinfond.no

www.skagenfondene.no

www.holbergfondene.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...