Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Han får ikke utsettelse, da jeg må bli med inn for å besvise at jeg er gravid, og jeg har fått beskjed om full "bed rest" av legen, skal ikke røre på meg pga skyhøy puls og lavt bp. Så skal jeg bare godta at han drar på rep i 8 dager uten at han får ha med tilf engang?? dette er sånn secret greier, så de skal liksom fortelle noen hvor de er osv. han var marinejeger. og jeg er livredd for om fødselen starter uten at han er hos meg. har fødslesangst, og jeg blir bare så redd nå. da vi ringte militærfolkene sa de at eneste mulighet er om jeg blir med å tisser på ën pinne så vi kan bevise det. møkkafolk!!!
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 De sier det ikke holder, for da kunne man likesågodt sendt med en annens test. De må se det selv at det er jeg som kommer, og de skulle se papirer på at vi er samboere osv, så ikke det bare er han som vil skulke unna en rep øvelse. dumme militærfolk!!
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Det er vel bare å sende inn kopi av helsekortet for gravide og brev fra legen din om at du er gravid og har termin den datoen.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Militærets regler, og ganske særlig for befal/spesialpesonell, er at man møter til innkalling uansett årsak (fødsel er ingen unnskyldning for ikke å dra i krig, og prinsippet gjelder de samme reglene også i fredstid i en KRIGSorganisasasjon som Forsvaret. Unntak kan likevel gjøres i fredstid, etter militærlegens (som altså er en del av militæret selv) anbefaling. Derfor: Enten oppmøte av deg for militærlegen, og så vurdering av utsettelse av "humanitære grunner" (siden det tross alt ikke ER krig, vi bare later som..) eller ingen utsettelse. For kan du ikke møte hos militærlegen er du enten simulant (en som spiller syk) eller døende. I begge tilfeller er du ikke noe å ta hensyn til. SÅ firkantet er faktisk Forsvarets regler. For her spiller man krig. Og følger i utgagnspunktet krigens regler. Med litt tillemping og "humanisering" i fredstid. Og husk: 90-95 % av forsvarets befal av betydning er menn. Menn som forventer at slike trivialiteter som en fødsel er noe kvinner steller med. Ikke menn. Så mannens tilstedeværelse under en fødsel er helt, helt unødvendig. Barnet har det aldeles utmerket hos mor. Far har en jobb å gjøre! Så får han heller være barnefar når jobben er ferdig, om han har interesse av slikt. Og du vet: I en krig spør man ikke om det passer å dra ut i krigen nå, eller om man har viktigere ting, som f eks en barnefødsel, å tenke på. Man drar når man får ordre. Ferdig med det! Og en forsvarsøvelse er "nesten krig".
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #7 Skrevet 9. juni 2009 Sånn var det å bli voksen, ja... HI, gift dere. Flere rettigheter.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #8 Skrevet 9. juni 2009 Litt sent å gifte seg etter en innkalling, da! Om man ikke VIRKELIG skal bli mistenkt for simulering, med de konsekenser det har i Forsvaret!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #9 Skrevet 9. juni 2009 Herregud da, ta en taxi tur- retur og bevis at du er gravid. Det er da for faen mer slitsomt å føde. Gud bedre!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #10 Skrevet 9. juni 2009 Det hjelper nok ikke å vise at man er gravid heller om reglene er så rigide... Da må du nok aliere deg med noen andre til å bli med på fødselen. Eller satse på at barnet kommer før eller etter..
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #11 Skrevet 9. juni 2009 ha helseattest fra legen om at du må hvile under svangerskapet pga de grunnene du oppga her. Og at du bør ha han hejmme for å hjelpe deg. Min bror har enda ikke vært i militære han, 30 år gammel. Hver gang han ble inkaldt så hade de sånn behov for han på jobb, så sjefen skrev om utsettelse for han hver gang..og nå trur jeg han har blitt for #gammel# hehe. Så er bare å prøve. Få legen til å skrive en helseattest og en bekreftelse på at du er gravid.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #12 Skrevet 9. juni 2009 En helseattest fra en "sivil lege" er INGENTING verdt i militæret. Her har man nemlig sine egne leger! Og forholder seg til DERES uttalelser. Og kan man ikke møte hos en militærlege er holdningen hos det aller meste av befal at enten spiller man da syk eller så er det like før man dør. Sistnevnte gruppe kan antagelig likevel ikke hjelpes. Førstnevnte er det ingen grunn til å "hjelpe". Sivil "bløtaktighet" vekker bare forakt, ikke medfølelse, i en organisasjon som Forsvaret! Hva gjelder din bror: Forsvaret pleier å ha et ganske avslappet forhold til utsettelse av militærtjenesten i dag frem til man er et sted mellom 30 og 35 år (det har ikke alltid vært slik, men pt har man så store kull å ta av, i forhold til behovet, at man har "råd til" litt svinn). Derfor godtar man de fleste søknader om utsettelser, så lenge disse har en noenlunde saklighet. Som f eks attestert behov fra arbeidsgiver om behov (og ganske særlig dersom stillingen vurderes som "samfunnsviktig"). Men når man er kommet til et sted mellom 30 og 35 år, pleier man å bli "gjenoppdaget" og BRUTALT innkalt (og da er det virkelig trivelig å være "bestefar" på 35 sammen med en gjeng på 20, du!). Ganske enkelt fordi både tjeneste og nødvendig "kvote" med rep-øvelser skal bli avviklet i tide, altså før man er 45. Noe Forsvaret er utmerket oppmerksom på. Og man vil jo bruke opp "kvoten". For er "kvoten" ikke det, overføres man til Sivilforsvaret. Som får bruke opp "restkvoten". Gjennom en årlig uke eller så. Og i Sivilforsvaret blir man aldri for gammel, i teorien. I praksis blir man det når førligheten begynner alvorlig å svikte. Er en grunn, vet du til at den delen av enkelte kalles "Senilforsvaret"!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #13 Skrevet 9. juni 2009 Det blir ikke riktig å si at det IKKE hjelper å vise til graviditet. Ingen militærlege vil anse graviditet som en sykdom i og for seg. Men graviditet man selv har konstatert, hvor mor sliter, med lav bp/høy puls (som man også selv har konstatert) og hvor en sivil legekollega har anbefalt hvile, kan nok saktens gjøre at en militær lege vil anbefale ledende befal å vise "humanitære hensyn", siden man jo ikke har krigssituasjon og KAN vise humanitære hensyn. Så blir det da opp til ledende befal å avgjøre om han skal høre på råd fra "sin egen lege" (noe han nok vil gjøre om det er "forsvarlig ut fra totalsituasjonen", f eks om han HAR noen som kan erstatte plassen for den som søkes fritatt), eller om "militære hensyn" skal gå først. Her pleier man å være ganske forsiktig i fredstid. For skjer det noe i ettertid om man kjørte for "militært" kan man jo få medias oppmerksomhet. DEN risikoen er for så vidt uinteressant for befal i Forsvaret i seg selv, men den kan så lett utløse interesse rundt forholdene fra overordnet og Forsvarsdepartementet....
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #14 Skrevet 9. juni 2009 Så rart, min mann fikk fri når ha sa at jeg hadde termin rundt datoen. Enda det var over en uke fra han skulle dra til jeg hadde termin. Nå er/var han ganske høyt i systemen, men kan ikke skjønne at dette bare skla gjelde oss og ikke den vanlige mannen i gata.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #15 Skrevet 9. juni 2009 synes det virker rart om de ikke vil ta sivile legers bekreftelse seriøst. HI har jo medisinske grunner for at hun ikke kan møte opp.... Jeg ville iallefall prøvd alt som stod i min makt for å ha mannen hjemme.. Spesielt hvis en sliter med fødselsangst i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #16 Skrevet 9. juni 2009 En militær lege tar en sivil kollegas uttalelser rundt hva som anbefales høyst seriøst. ETTER at han selv har konstatert "selve situasjonen" og at det er en slik "situasjon"den sivile legens anbefaling er basert på. Men han vet også at en del personell møter med "legebekreftelse" knyttet til "situasjoner" som etter hans egen vurdering er ikke-eksisterende. Simulering av sykdom og "hjelpebehov" er noe enhver militærlege er MEGET godt kjent med. Og annet befal også, for den del. Og "militær rutine" er nå engang slik at det er overordnet personell som til enhver tid avgjør hvordan en sak skal behandles. Dette forholder underordnet seg til, man diskuterer det ikke! For det er å BE om en avgjørelse fra overordnet som er slik man IKKE ønsker den. I militæret er det, nemlig ikke "forhandlingsløsning" og "enighet og hyggelige sosiale forhold" som man legger vekt på. Der er det slik at MAKTA RÅR!! Og "makta" er knyttet til antall striper på skuldrene!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #17 Skrevet 9. juni 2009 Jo høyere man er i et militært system, jo lettere får man viljen sin, så lenge man selv og den posisjonen man har kan erstattes av en annen. Men ingen vil heller å ha så vanskelig for å få viljen sin som en "høyt på strå" i systemet om han/hun ikke kan erstattes av en annen.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #19 Skrevet 9. juni 2009 En mulighet kan det godt være at HI har, 10.18. OM hun møter hos militær lege, lar ham få ta de prøver/undersøkelser han ønsker, har med seg mest mulig info fra sivil lege (skrevet på en måte militærlegen oppfatter som troverdig!), vil jeg nok anta at militærlegen vil gjøre en høyst seriøs vurdering rundt om han vil anbefale "humanitære tiltak". Og så vil militærlegens anbefaling bli veid mot "militære hensyn" og i fredstid veier militærlegens anbefaling MEGET tungt for normalt tenkende befal (les 90 % av militært befal av litt høyere rang), så lenge man kan erstattes. Muligheten til at partneren blir fritatt helt, tror jeg er ganske så begrensede, men vil ikke helt avskrive dem. Men muligheten til at "man" får en varslingsmulighet (neppe mobiltelefon direkte til partner, men det finnes andre metoder i Forsvaret for å brakt fram en viktig melding....) slik at HI/sykehuspersonell kan varsle OM hun havner i fødsel (for ikke å snakke om en fødsel med komplikasjoner) og partner da få en "velferdspermisjon" for X antall timer/døgn, (denne kan faktisk "rett befal" innvilge i løpet av 2 minutter, selv om mange ikke tror det!) tror jeg absolutt er til stede. OM militærlegen "liker det han konstaterer", slik at han skriver en anbefaling, og om partneren ikke er HELT, HELT uunnværlig på øvelsen. Og militært personell er sjelden helt, helt uunnværlig i fredstid, selv om man er spesialpersonell. Og i en slik situasjon kan mannen godt bli kjørt til "føden" av militært politi i 120-130, om man har personell å avse....
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #20 Skrevet 9. juni 2009 I følge norsk lov har han rett på 14 dagers pappaperm fra barnet er født. Og det er jobbens ansvar å legge opp at ikke far er langt vekke rundt fødetidspunkt. Det er nok om du går til lege, får den legen til å ta en tlf dit( ta med nr) og godsnakke med de, samt sende brev om omstendighetene og anbefaling om fritagelse, samt kopi av helsekort. Uansett kan bf være med/ gå til lege og få legeerklæring på at han ikke kan dra noe sted pga omstendighetene.. Om dere gjør alt dette og de fortsatt ikke trur dere, kan han bare sette seg på r@@va og drite i hele innkallelsen, dere taper nok ikke rettsaken for å si det sånn!!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #21 Skrevet 9. juni 2009 Ja, 13:18, når barnet ER født, kan han nok få pappaperm (men det er ikke gitt, militæret har faktisk egne lovregler, og militæret er ikke en JOBB for andre enn ansatt befal!!). Så "jobben" har ikke noe ansvar. Og det blir knapt aktuelt med en pappaperm når man har 8 dagers rep. Var det en rep på 1-2 måneder ville nok forholdet blitt et annet. Da hadde man nok fått et døgn eller to om man ikke var HELT uunnværlig (og det er de fleste ikke i militæret). Om man "driter" i en militær innkallelse til en rep, starter ikke saken med en rettssak (og ganske særlig ikke dersom man først har vært i kontakt med militært befal om innkallelsen, slik at man vet at denne er mottatt). Den starter (når man har klarhet i at en innkallelse er kommet frem) vanligvis med fire håndfaste karer fra nærmeste militærpolitiavdeling som møter på jobbstedet (eller hjemme) og SLEPER vedkommende med seg om han ikke følger på øyeblikket(arbeidsmåten til militærpolitiet har ganske stor likhet med amerikansk politi, for å si det slik...). Og så, etter avsluttet øvelse, en militær rettsak etter militær straffelov (men delvis med sivile dommere i fredstid). Så kan du jo sjekke hva militær straffelov antyder som passende straff for bevisst unnlatt oppmøte i fredstid. Og straffen blir notert på rullebladet....
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #22 Skrevet 9. juni 2009 Kanskje han ikke vil? Kan hende han ikke har prøvd hardt nok,fordi han vil være med på repøvelsen, og ikke tror du føder mens han er der.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #23 Skrevet 9. juni 2009 Takk for mange svar!! Jeg skulle så gjerne ha dratt dit selv å snakket med militærlegen, men jeg svimer av fryktlig lett, og skal ikke sitte i en bil over lengre tid, tar nesten 3 timer å komme seg dit de skal møte på Rena, og det er ikke forsvarlig for verken meg eller babyn. Det eneste jeg ville var at han kunne få en liten utsettelse, han har jo vært med på hver eneste rep i 6 år, og aldri vært noe vannsklig, men etter at min lege har sagt at jeg ikke skal være alene, er jeg nødt til å flytte hjem til moren min den uka han er borte, og det er 2 timer til sykehuset. så er jo ikke no bra det heller. vil bare ha den tryggheten om at han kan være med meg rundt terminen. er nervøs for fødselen..
Gjest Skrevet 9. juni 2009 #24 Skrevet 9. juni 2009 Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men min mann fikk utsettelse pga pappapermisjon, så at du har termin burde fungere det også. Ellers er noe veldig rart og galt. Men mannen din må sende skriftelig søknad og legge ved papir fra lege eller jordmor som bekrefter termin.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #25 Skrevet 9. juni 2009 En kompis av meg ble nettopp innkalt til rep, men han søkte om å slippe og han slapp. Uten noen spesiell grunn. Jeg tror nok de vil ha full forståelse hvis du har termin akkurat da. Ta en telefon!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå