gullborg Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Vi har akkurat bestilt tur til syden til vinteren. Da kommer jeg til å være høygravid, ca 6 uker før termin. Noen som har noen erfaringer med å reise så sent. Er klar over at jeg trenger legeerklæring, men opptimistisk som jeg er satser jeg på å være frisk og rask som i tidligere svangerskap. Hvis jeg er dårlig får vi bare avbestille:-) Noen med erfaringer? Er dette dumt og risikabelt?
mamman til to gutter Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Har du sjekket at du faktisk har lov å fly med det flyselskapet dere skal bruke når du har 6uker igjen? Kjedelig å ikke komme seg hjem igjen fordi du er for langt i svangerskapet da. Det kan også være vanskelig å få en lege til å skrive en erklæring ettersom de egentlig aldri kan garantere at du er frisk nok til å fly. Jeg hadde ikke orket å dra et sted det er ekstra varmt når jeg hadde 6uker igjen av terminen, så jeg ville ikke gjort det. Jeg ville også sjekket at dere får igjen penger på reiseforsikringen hvis du er for dårlig, det kan hende at dere ikke får igjen noen penger ettersom dere vet du er gravid når dere bestiller og at sannsynligheten da er stor for at dere ikke får reist.
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Jeg hadde aldri gjort det, men så kom jenta vår til verden 5 uker før termin med hjelpe av keisersnitt.
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Er det vanskelig å reise to uker tidligere da?? Regner med at de fleste lege kan gå god for den..... tror heller ikke det vil by på problemer med reiseselskapet. 6 uker ved avreise, er nok litt mer risikofylt.
ApriIbaby Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Legen min ønsket ikke at jeg reiste i uke 25. Jeg dro likevel og det holdt på å gå fryktelig galt. Endte med amulasne og sykehusinnleggelse og det hele. Jeg skal garantert ikke reise til syden gravi mer, og fraråder alle som spør. Skulle noe skje er det ikke verdt det, og man vil bruke resten av livet på å klandre seg selv. & uker før er jo risikoen for komplikasjoner strørre også. Flyturer er ikke gunstig, og jeg er heller ikke sikker på om flyselskapet vil tillate deg åv ære med. med eller uten legeerkløring
De tre gull Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Var i Tyrkia i juli i fjor. Var da 32 uker da vi reiste hjem. Måtte lyge som f.... for komme med flyet hjem igjen. Fikk bekjed om at hvis jeg var over 30 uker kunne jeg bare glemme å sette meg flyet hjem igjen . Legeerklæring eller ikke.. Jeg viste aldri legeerklæringen eller fødselspapirene..sa at jeg ikke hadde.. Måtte skrive under på en egenerklæring med min mann som vitne at jeg ikke var over 30 uker på vei.. Så skjekk med flyselskapet..dobbeltskjekk.. Vi reits med ett eller annet gresk selskap. Eller var det en en ok ferie.. litt varmt til tider og veldig veldig hovne bein om kvelden.. og alt skulle ut om natten. Gikk på toalettet minst 6 ganger i løpet av natten.. Jeg ville ikke ha reist når det bare er 6 uker igjen..
serin@ Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 De norske flyselskapene lar deg fly så sent om du har lege attest på at det ikke er noe som medisinsk som stopper det ja! Jeg flydde hjem til norge i uke 36, fødte i uke 38. Jeg bodde i Spania altså til uke 36, gikk kjempe fint. Fikk litt hovne ben, men så gikk jeg flere km til dagen i høye heler også da Jeg ville dratt, og hatt avbestilling forsikring om det er noe grunn til at du ikke burde ta sjansen! Finnes sykehus i de fleste "syden" land, så om det skulle bli snakk om tidlig fødsel så går nok det også bra
erteposen + 4 Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Det er ikke sikkert flyselskapet tillater at du flyr selv med erklering fra legen. Jeg prøvde det da jeg ville i en begravelse i London, men det gikk ikke. Det kommer også an på hvor du skal i "syden", og jeg ville vært sikker på at det var et godt sykehus der med engelsktalende personale eller tolk. Etter forrige fødsel hadde jeg ikke gjort det, men etter førstemann der alt gikk fint hadde jeg sikkert sagt at det var en god ide. Jeg var høygravid i varmen med nr 1, og da slet jeg. Air condition er et must, og da kan du trekke deg tilbake med bena opp. God tur:)
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 8. juni 2009 #9 Skrevet 8. juni 2009 Vi var i Tyrkia da jeg var 32 uker på vei i fjor:) Kom meg nesten ikke hjem og måtte til lege på flyplassen i Tyrkia for en skjekk siden de ikke ville fly med meg ombord Gikk bra da, kom meg hjem...Men det er veldig viktig at du skjekker opp dette med flyselskapet!!!! Ellers var turen fin, vi dro i mai-juni da, så var ikke såååå varmt da;)
gullborg Skrevet 9. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 9. juni 2009 Takk for mange svar. Har sjekket med flyselskapet og krever legeerklæring 8-4 uker før termin, så må jo være i så god form at jeg får det av legen da. Har hatt to veldig ukompliserte fødsler og svangerskap så er kanskje litt eplekjekk nå. Man får også igjen pengene hvis man avbestiller minst 42 dager før avreise, minus et lite gebyr da.
Klar for nr 2 Skrevet 9. juni 2009 #12 Skrevet 9. juni 2009 Har du sjekket at du får tilbake pengene siden dere avbestiller pga graviditet? Er ganske sikker det er noen regler der, pga du vet om hvilken situasjon du kan være i 6 uker før fødsel. Mener ikke å være negativ, men kan være lurt å sjekke dette(: Jeg ville nok ikke heller gjort det.. Var i Florida når jeg var 3,5 mnd på vei, og tenkte etterhvert ut i svangerskapet at jeg er glad vi ikke bestillte noe senere tur!
It's all about me Skrevet 9. juni 2009 #13 Skrevet 9. juni 2009 Jeg fløy fra Florida i uke 33 og det var iallfall ikke noe problem. Hadde glatt tatt turen igjen.
Gjest Gul stjerne Skrevet 9. juni 2009 #14 Skrevet 9. juni 2009 Nei, det har jeg ikke. Men jeg fløy en to timerstur i uke 26, og fire timer etter at jeg hadde landet lå jeg i ambulanse til sykehuset med premature rier. Jeg lå ti dager på sykehus, tre dager med riestansende drypp, var på prematuravdelingen for å forberede meg på det meste. Alt gikk godt, men det var en jævlig opplevelse.
*Rutletutt* Skrevet 9. juni 2009 #15 Skrevet 9. juni 2009 Jeg reiste til Gran Canaria da jegvar 31 uker på vei og hjem igjen da jeg var 32 uker. Reiste med SAS og SpanAir - legen min ville ikke skrive ut legeerklæring da han ikke kunne gå 100% god for at ingenting ville skje, selv om jeg ikke har hatt historie med premature rier eller andre komplikasjoner (dette var mitt andre svangerskap). han skrev en attest om når jeg hadde termin, sånn at jeg hadde det svart-på-hvitt hvis det skulle bli problemer. I følge SAS sine nettsider (den gang i hvertfall) kunne jeg fly uten legeerklæring opp til 4 uker før termin tror jeg det var. Ingen problemer, ingen som sa noe på at jeg var gravid og ferien var super! Jeg hadde veldig bekkenløsning, så varmen var behagelig faktisk, men var ikke bare-bare å sitte så lenge på flyet... Ville nok ikke reist senere enn det jeg gjorde, men det er bare min mening da;o) Jeg hadde noen skumle opplevelser på slutten med lite liv, og haddedet skjedd der nede hadde jeg nok blitt enda mer stresset...
<3 Adrian <3 Skrevet 9. juni 2009 #16 Skrevet 9. juni 2009 Var i Bulgaria da jeg var 31-33 uker gravid - og det gikk igrunn heeelt fint! Vi reiste i august (bestilt før jeg visste om graviditeten) så varmen var litt plagsom til tider. Samt en del vannansamlinger i beina. Men med avkjølende bad i sjøen, så var det alt i alt en fin tur... Vet ikke om jeg ville gjort igjen da.. garantier for at alt går bra, har man jo aldri. NB!! må være obs på hva slags reiseforsikring du har!! Jeg ble iallfall oppfordret til å ha en familieforsikring- selv om det bare var meg og mannen. Dette i tilfelle lille skulle komme til verden i utlandet -slik at vi skulle få dekket evt. sykehusopphold o.l for barnet også, ikke bare meg!! God tur!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå