Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har opptjent rett til feriepenger, men ikke den helt store summen siden jeg ikke begynte å arbeide før i august i fjor. Som fersk lærer vet jeg at jeg har krav på å få det som lønner seg best for meg av lønn og feriepenger. I mitt tifelle vil det være vanlig lønn. Selv etter skatt utgjør dette en del mer enn feriepengene ville utgjort. Snakket med en på kommunen i dag om noe i de gaten, og hun nevnt ei forbifarten at "jammen, det er vel ikke skatt påden lønnsutbetalingen vel?", og nå begynte jo jeg også å lure da. ER det skatt på en utbetalingen, eller er det ikke? Noen som vet? Har bare regnet med at det blir vanlig lønn og vanlig skatt, men kanskje ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville da tro det er vanlig skatt på lønn, men skal ikke si det 100%... Får selv feriepenger :-)

Skrevet

Enig med Spetakkel her. Grunnen til at man ikke skatter på feriepenger er at man har skattet på de pengene foregående år (opptjeningsgrunnlaget).

Penger du tjener i år skal du nokså sikkert betale skatt på.

Du får enten ringe til skatteetaten og spørre, eller så kan du betale skatt og heller få tilbake en slump penger neste år om vi tar feil ;-)

Skrevet

Ja, jeg tror også det, men begynte jo å lure litt nå da likevel ;-) Gleder meg til skikkelige feriepenger neste år da!

Skrevet

Det er alltid skatt på all lønn.

Men det blir jo hos de fleste praktisert en skattefri lønnsutbetaling for 14 dagers lønn og en halv skatt utbetaling for mnd lønn pr år. Denne mnd med mindre skatt har jo de fleste i desember. Vet at det er noen som også har hatt dette på sommeren....

Men totalt sett så må du skatte av det, blir bare fordelt litt ut over året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...