Hønemor ___ Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Jeg er ferdig med studie mai neste år. Tenker å bli gravid slik at jeg har termin august neste år. Jeg fikk vite at jeg da kan søke et nytt studie og ta permisjon fra det studie for å få penger av lånekassen . Men jeg tjener ca 100 000 kr i året (jobber ved siden av studiene) , tjener jeg for lite eller holder det for å få permisjons penger av nav ?
ingrid-84 Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Du får permisjonspenger fra NAV uansett hvor lite eller mye du jobber:)
Gjest mphs Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Det er nok, men blir ikke mye permisjonspenger av det. Om du søker deg inn på nytt studie kan du BÅDE få foreldrepengene av jobben OG fødselsstipend fra lånekassen.
Gjest mphs Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Må tjene minst 1/2 G for å ha rett på foreldrepenger.
klovnebukse Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Mange faktorer som spiller inn her. Jobber du over 50% av full stilling?
FrøkenSprøken Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Dersom man melder seg opp til nytt studie, og søker permisjon fra det, får man fødselspenger fra lånekassen. Man trenger ikke å fortsette på studiet senere. Dersom du har rett på permisjonespenger, får du dem uavhengig av støtten fra lånekassen, men jeg vet ikke om du oppfyller kravene til fødselspenger. Kan ikke så mye om det, siden jeg var student uten jobb da jeg fikk gutten min.
mamarama og lille banan Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 jeg har permisjon fra både deltidsjobben og studiene, og tjente litt over 100 000 i året. jeg får penger både fra Lånekassen og NAV. du har nok rett på permisjonspenger fra Nav. jobber du under 50 prosent stilling, får du også tildelt fedrekvoten.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 ja, du får perm.penger fra nav med den inntekten. Det med 50% stilling, gjelder i forhold til om far får pappaperm. Hvis 50% stilling (eller mer) JA - han får pappaperm, hvis 49% stilling (eller mindre) NEI - han får ikke pappapermukene, de går over til deg.. jepp...veldig logisk. Du må søke deg inn på nytt studium om du skal søke fødselsstipend, ellers har du ikke krav på noe fra lånekassen om du ikke står oppført som student. Du søker etter at barnet er født. Du søker permisjon fra jobb og studier i god tid før fødsel, begge permisjonene starter 3 uker før termin. Til nav sender du søknad om perm.penger et par-tre måneder før termin. Du kan velge 80% av lønna di i 56 uker eller 100% lønn i 46 uker. I utgangspunktet er 10 av disse ukene til far, men som sagt, hvis du har under halv stilling far han ikke disse ukene, de tilfaller deg. Fødselsstipendet tilsvarer beløpet for full støtte i ett skoleår (ca 80 000,-) og betales ut i inntil 10 mnd.
mamarama og lille banan Skrevet 8. juni 2009 #9 Skrevet 8. juni 2009 må bare få presisere noe WF skriver her: du søker om FØDSELSSTIPEND etter at barnet er født. men du søker studier og stipend og lån som vanlig før det. si at du søker og kommer inn på et studium. du har søkt vanlig lån og stipend og får det innvilget. men du skriver i søknaden at du venter barn, og forventet termin. du får utbetalt vanlig lån og stipend helt til fødselsstipendet blir utbetalt.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 Ja, jeg mente akkurat det. Du søker FØDSELSTIPEND etter at barnet er født. Skole må du selvfølgelig søke til opptaksfristen ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå