Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Noen som kan forklare meg dette??? Har eksamen i ped 1. året på førskolelærerutdanningen. Det står i alle fagbøkene, men finner ingen forklaring jeg synes er forståelig
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Hmmm, det handler om at man påvirker og blir påvirket av miljøet læringen fåregår i. Typisk gruppearbeid. Kanskje ikke den beste forklaringen, men kanskje det hjelper deg til å forså hva som står i bøkene?
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Takk for svar:-) Ser for meg at det er litt greit å lunne si noe om dette på muntlig... , men skjønner hva du mener i forhold til gruppearbeid eksempelet
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Noe trigger navnet "Vygotsky" når du sier det...
SandraSalamander Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Les om Vygotsky! Kanskje du forstår det bedre om du sammenligner det med et annet syn? F.eks Piaget/ kognitiv læringsteori? Da ser du bedre hva som faktisk kjennetegner det sosiokulturelle læringssynet. I vår pensumbok, skiller forfatteren mellom fire syn: Kognitiv, behavioristisk, sosiokulturell og humanistisk.
SandraSalamander Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Kan også legge til noen kjennetegn på sosiokulturelt læringssyn som jeg husker .. sånn her og nå. Har ikke bøker her. - Barnet/eleven som aktør i læringen, ikke passiv mottaker. - Lærer/veileder som samhandlende, ikke autoritær. Likestilt forhold mellom veileder og elev. - Medelev/andre jevnaldrende i gruppa viktige for læring. Samhandling er et viktig stikkord. - Utvikling og læring samtidig. F.eks Piaget mente at utvikling måtte skje før læring, fordi barnet må være modent for det det lærer. Vygotsky mente at dette var to paralelle prosesser, som påvirka hverandre positivt når det skjedde samtidig. - Viktigheten av modellering. Barnet ser hva andre og mer erfarne i gruppen/ulturen gjør, og modellerer egen atferd osv. etter det. Det kalles inter (blandt andre) og så intra (når individet selv internaliserer/tar til seg kunnskapen/gjør den til sin egen.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 Tusen takk "sandrasalamander" dette var til stor hjelp... :-) Sitter å leser Piaget og Vygotskij opp og ned her nå.
SandraSalamander Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Fint at jeg kunne være til hjelp, satt og lest om dette for en mnd. siden selv. Lærinsteorier er ikke så utrolig vanskelig å forstå bare du får taket på det. Lykke til på eksamen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå