Gjest yrild Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Lillemann sovner fint på kvelden uten byssing eller trilling, men prøver jeg å legge ham i sengen eller vognbagen på dagtid uten å svinge, bysse eller trille med vogna blir det ramaskrik... Han blir helt krakilsk...! Pappaen mener han må lære og jeg er jo enig i det (tror neppe jeg klarer å svinge ham i vognbagen når han blir 10kg...), men jeg klarer ikke å høre ham gråte. Han lar seg nemlig ikke riktig roe ned selv om vi tar ham opp... helt hysterisk... det eneste som hjelper er pupp (hjelper bare en stund) eller byssing/svinging/trilling helt til han sovner... akkurat det som vi vil avvenne ham... Hjeeeelp! (Og du dansken som bare sier at jeg kan skylde meg selv etc kan la være å svare! jeg ønsker råd og veiledning ikke mer dårlig skyldfølelse!)
Gjest Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 hei jenta mi på 5 mnd sleit myye med å finne søvnen selv.. måtte nesten bare trappe ned. vugga hånda på magen hennes. holdt hendene hennes og vugget de frem og tilbake. så holdt jeg ho bare i hånda. å nå kan jeg bare sitte i rommet.. går jo selvfølgelig opp og ned da.. noen dager må hun ha litt hjelp. før så måtte vi også vugge og styre noe veldig.. bruker han sutt? Ida gjør det.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Man kan bysse dem søvnige, og legge dem ned med en gang de begynner å glippe med øynene. Holdt som regel en hånd over hodet hennes da jeg la henne ned, for at hun fortsatt skulle kjenne at jeg var der. Strøk henne på nesen, mellom øynene, til hun sovnet. Gradvis kunne jeg da bysse mindre og mindre først, og nå kan jeg bare legge henne rett ned i bagen sin. Hvis hun er overtrøtt og begynner å hyle/ protestere nå, har jeg et triks hvor jeg klapper henne sakte men bestemt på brystet, for liksom å få tankene hennes over på noe annet og få henne til å roe seg ned (minner vel kanskje litt om byssing også).
Nagilimia Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Jg bestemte meg for å legge han kun i senga si på dagtid, for den vet han jo at ikke bysser. Han ble først veldig sint, men så tenkte jeg at hvis han skjønner at han ikke MÅ sove så kansje.... Jeg er nemlig tilhenger av at han kan ligge litt i senga selv om han er våken, pludre, leke litt med bamsen som henger på ene siden. Det hjalp for da ble det ikke denne hysteriske gråten. Så begynte jeg å brette tøy, vi tøyset og tullet litt men så ble han jo trøtt og da begynte han å klage og gråte litt, jeg satt der, var i rommet og da ble han jo distrahert av at jeg bretta og la på plass tøy. Han gråt, men så meg hele tiden. Kald meg gjerne usympoatisk, men blir beskyldt for det motsatte her hjemme. Det var vondt å høre han gråte, men det gav seg før han sovna. Plutselig bare snudde han seg, og vips så sov han! Det funger nesten bedre i dobbeltsenga med en stor pute på hver side av hodet hans. Først leker han med kosekluten, så klager han litt, så snur han hodet inn i ene puta: Vips, så sover han. Klager han mer enn 15 min tenker jeg at han ikke var trøtt nok. Gråte gjør han ikke lengre...
Gjest yrild Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Flere? Alle konstruktive råd slukes :-) Han tar desverre ikke smokk nei... og ikke flaske...
temine Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Min knert legger seg og selv finfint på kvelden, det har han gjort hele tiden. De første mnd sovna han selv på dagtid og. Ligger alltid i vogna på dagen. Så var det en periode hvor han var syk over lengre tid, da ble han tilvent trilling. Sov dårligere og dårligere, til slutt måtte jeg nesten trille en halvtime for at han skulle sove en halvtime etterpå. Da orka ikke jeg mer, og måtte venne han av det. Min har koseklut da, elsker å trykke den oppi ansiktet og kosekose med den. Det jeg gjorde var å legge han i vogna som vanlig. Trilla vogna ut på trappa eller der hvor han skulle stå for duppen, så gikk jeg unna vogna så han ikke så meg. Venta til han gråt ordentlig (sutring er lov mener jeg), da byssa jeg på vogna til han ble stille. Sto bak, så han så meg ikke. Innimellom måtte jeg trille noen meter, men slutta med en gang det ble stille. Tok vel en 20 min tid de første gangene, så etter ei uke var det bare å legge han i vogna og gå. Kan ta noen minutter før han sovner nå og, men han ligger bare å koser seg. Sover mye bedre og lengre nå når han sovner av seg selv og. Fra 30 min dupper til 1,5-3-timersdupper. Gråter stort sett ikke når han våkner heller nå, det gjorde han da jeg måtte trille han i søvn. Kan ligge å pludre litt for seg selv ei stund. Lykke til!!
FruTB Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 Dette lurer jeg også på! Og - jeg er også en av dem som ikke klarer å la Bo ligge og gråte i det hele tatt. Jeg får helt vondt inni meg, og prøver ALT før jeg gjør det (og selv om alt er prøvd så tror jeg egentlig ikke jeg ville klart det likevel) Men når jeg leser om tips og råd om legging så virker det nesten som om den eneste måten å få barna til å sovne godt selv er å bruke denne ferber-metoden - altså la de gråte seg i søvn. Finnes det virkelig ikke noen annen måte å la de finne søvnen selv, på kveld og dag, enn å la de gråte?
temine Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Sutring er jo ikke gråting, det er bare litt klagesang. Jeg klarer heller ikke å la min ligge å gråte. Når klagen går over til gråt blir det handling fra mor;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå