calalalala Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 ...på enslig forsørger? Jeg har nå samboer (barnets far). Men pga studiesituasjon etc kommer jeg og barnet til å flytte nærmere studiestedet og leie leilighet. Barnets far (min nåværende samboer) kommer vel da kun til å bli "kjæreste" på papiret i og med at han beholder sin folkeregistrerte adresse i hjemkommunen. Jeg kommer til å bytte folkeregistrert adresse til kommunen vi flytter til. Dvs at vi har forskjellig folkeregistrert adresse men fortsatt er kjærester. Hovedgrunnen til at jeg spør om dette er om det går an å søke bhg på enslig forsørger-grunnlag. Vi sliter nemlig veldig med å få barnehageplass på nye stedet.. Noen som vet? Og om det evt er noe annet jeg kan ha krav på? Økonomien kommer ikke akkurat til å bli god med to forskjellige bosteder, men det må nesten bli sånn...
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Nei, pr definisjon blir du ikke regnet for alenemor. http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147767.cms I linken finner du alt du trenger om dette.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Kjenner jeg blir så utrolig provosert av dette her.. Du er vel for svarte ikke aleneforsørger!
calalalala Skrevet 9. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 9. juni 2009 Takk for bra svar anonym 15:17. Slutter aldri å forundre meg over hvor lite som skal til for å provosere visse mennesker (andre anonyme) Ringte Nav og han sjekket opp med flere kollegaer, og de mener at jeg faktisk er regnet som enslig forsørger når jeg bor alene med datteren vår, barnefar og jeg ikke skal leve sammen daglig og vi har to forskjellige folkeregistrerte adresser. Bare så det er sagt så kommer jeg til å betale hele husleia alene, bo alene sammen med barnet vårt (som en alenemor gjør) og ha ansvaret for barnet vårt alene i hverdagen. DERFOR ville det vært en fordel å ha fortrinnsrett til barnehageplass - for å få hverdagen til å gå rundt. Så beklager om jeg støtet noen, det var IKKE hensikten med spørsmålet.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #6 Skrevet 10. juni 2009 du har uansett ikke fortrinn når det gjelder bhg plass da..var sånn før,men slutt på det! Men,du får hvertfall penger da,men det vet du vel;)Fint det-å få alenemorstønader,men vær kjæreste med far;)
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Jeg tenkte jeg bare skulle gi deg noen råd, calalalala. OM du nå virkelig skulle bli alene om et år eller 3, og allerede nå mottar stønad som enslig forsørger, så mister du den muligheten om det skjer...... Du kan heller ikke overnatte hos BF, og han kan ikke overnatte hos deg i den perioden. Å leve sammen er definert som mer enn bare å fysisk bo sammen. Å ha direkte planer om å flytte sammen igjen i fremtiden er nok til at du ikke har rett på støtte. Midlertidige adskillelser, som skolegang, militærtjeneste osv er ikke regnet for støtteberettiget. Om dette ga en retter som enslig forsørger; hvorfor i alle dager gjør ikke alle som får barn dette, da? Pr. definisjon så skal en ikke engang være kjæreste med BF om en mottar støtte. Du velger selv hva du vil gjøre, men tenk litt lenger frem. Avstandsforhold har en tendens til å ryke. Blir dere tatt i å bo "for mye" sammen mens du mottar støtte, så er der risikoer; 60 000 eller mer = fengsel. Pluss at uansett beløp, så må det betales tilbake. Du kan også miste retten til fremtidig støtte fra NAV. Både far og mor blir straffeforfulgt i slike saker. Les linken jeg ga deg i svar nr 1 grundig, så du ikke går på en smell. Hør mindre på NAV's ansatte sånn pr telefon, for min erfaring der(etter mange år som enslig mor) er at de ikke alltid vet hva de snakker om. Hvertfall ikke før de begynner å etterforske saker, eller skikkelig gå gjennom søknader. Den personen du fikk svar hos, er IKKE den som avgjør søknadene. Ei heller den som etterforsker OM der blir mistanker. Det er NAV forvaltning som avgjør søknader, og som virkelig KAN lovverket. Husk at de er mye mer frempå med å finne svindlere i dag, enn bare for få år siden. Ikke for å være vanskelig, for jeg kan forstå at dette frister. Men for din egen del OG barnets del; tenk deg om flere ganger.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 Jeg vet det er andre som har diskutert dette her inne. Blant annet har en aktiv bruker på skravle stått frem og fortalt at hun får enslig forsørgerstønader - selv om hun er sammen med barnefaren. For de bor ikke sammen, og kommer ikke til å gjøre det heller... så hvis du spør inne på skravle, kan det henne hun kan fortelle deg hvordan dette funker:) Finnes sikkert et "smutthull" ettersom det er noen som får dette igjennom. Lykke til med skolegang:)
calalalala Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 12. juni 2009 Tusen takk for langt svar anonym. Synes det er skummelt hvor lite NAV-ansatte egentlig vet om lovverket og at de faktisk rådet meg til å søke om enslig forsørger- tillegg. Det er jo de som sitter på telefon alle ender opp med å snakke med alle først i og med at de ikke lenger opererer med telefonnr til hvert enkelt kontor. Men jeg har uansett ikke tenkt til å gjøre meg til svindler for det. Ble bare litt desperat i forhold til barnehageplass.. Men i dag har jeg fått tilbud om barnehageplass også så heldigvis løste det seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå