Mamman til M&E Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Jeg spør fordi jeg fikk sååååå mye skryt av hs for at jeg har fullammet i 6 mnd. Er ikke det vanlig da?
Cupcake! Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Tror det er vanlig jeg Var hvertfall det vi gjorde og vi fikk ikkeno skryt
msunicorn Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Samme her og ikke noe hæla i taket og jubel hos hs nei! Så det er vel vanlig:)
LilleBjella Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 I min verden er det ikke vanlig. Alle jeg kjenner som har barn på samme alder, samt de i barselsgruppa mi, har begynt med et eller annet av fast føde før de er seks måneder. Samt mange har gitt MME som supplement på kvelden, f.eks. Og jeg kjenner også mange som ikke har ammet i det hele tatt (bortsett fra de første dagene og ukene). De av venninnene mine som har fullammet til seks måneder, har gjort det fordi det ikke var nødvendig med noe annet før den tid. Da er det jo ikke noe stress. Lite å skryte av uanset mener nå jeg (ikke kritikk til deg altså). Syns heller man bør skryte av mødre som gjør det beste for barnet sitt, uansett om det innebærer å fullamme, gi MME eller grøt. Hvis du skjønner:)
blomsterjenta Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Hadde det som et naturlig mål, ja. Og så ikke på det som ektraordinært, men rundt 5 mnd måtte vi begynne med grøt på kvelden, slik at vi alle kunne få litt mer sammenhengende søvn. (hun ble nok ikke mett av bare pupp:-) Men det er jo det anbefalte - men mitt intrykk er nok at mange begynner m litt mat - et el to måltidet kanskje neon uker før de fyller 6mnd.
AO3 Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Jeg fullammet til jeg var seks måneder gammel, men ikke noe skryt for det på helsestasjonen... Men jeg var godt fornøyd med egen innsats likevel. Jeg har nesten inntrykk av at det er uvanlig å fullamme til seks måneder, jeg... Omtrent alle jeg kjenner begynner med grøt minst ved fem måneders alder om ikke tidligere, og mange gir mme om kvelden. Tidligere tråder på 0-1 her inne viste i alle fall ikke et overveldende antall fullammere til seks måneder... Jeg må si jeg nesten følte meg unormal som fullammet til seks måneder, det var nesten plagsomt. Særlig siden babyen min ikke er så stor - han er på 25-percentilen i vekt, men der har han ligget hele livet, og han følger sin kurve perfekt. Av og til tenker jeg at kanskje jeg bare burde ha dyttet i ham grøt tidligere - men det er jo slik han skal være! Han er akkurat så tung som *han* burde være. Han vokser i sitt eget tempo. Det er fort gjort å bli fanget i vekthysteri og grøtjag fordi man sammenligner sitt eget barn med andres... Det burde vi egentlig slutte med.
Gjest yrild Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 Vi hadde også 6 mnd som mål, men det var ikke praktisk gjennomførbart, så vi begynte med litt grøt når han var 4 1/2 mnd og han får fortsatt kveldsgrøt (5 1/2 mnd). Du fikk nok skryt iom at det er dette som er anbefalt, så du har klart å gjøre det ideelle :-) Synes det er fint at du får skryt jeg, så lenge ikke jeg får sinte blikk fordi vi måtte løse det anderledes ;-)
LilleBjella Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Jeg tror ikke de fleste begynner med grøt tidligere enn seks måneder pga lav vektoppgang. Jeg tror heller det er et mer sammensatt bilde, som tyder på at det kunne vært greit med mer mat. F.eks. lite søvn, mye gråt og sutring. I forhold til vektøkning så har jeg hatt venninner som har barn som har flatet veldig ut i vekt, dvs. ikke hatt noen økning fra en måned til en annen. I slike tilfeller har jeg hørt om at det anbefales grøt. Men jeg tror helsesøstrene stresser en del at så lenge man følger sin egen kurve, osv.
Gjest Skrevet 8. juni 2009 #9 Skrevet 8. juni 2009 Jeg fullammet i 7 1/2 mnd. Jenta ville ikke ha grøt. Da fikk vi beskjed om viktigheten av å begynne med grøt ved 6 mnd pga jerntilskudd. Ble jo litt overasket over hvor "strenge" de var på dette selv om jeg visste at de trenger tilskudd av jern da. Men hva skulle vi gjøre når ungen ikke ville ha?
Gullblomst Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 Jeg fullammet til 6 måneder, og jeg har inntrykk av at alle de som kan prøver å fullamme så lenge det er anbefalt. Av forståelige grunner vil det på forum som dette være en overrepresentasjon av innlegg om flasking ol, for med amming så er det ikke så mange spørsmål man lurer på etter at man er kommet over den første kneika. I min barselgruppe (og andres som jeg kjenner til) så fullammes over 50 % av barna.
Mamma mjaua Skrevet 8. juni 2009 #11 Skrevet 8. juni 2009 jeg fullammet i 6 mnd og skal amme han til han er 12 mnd. helsesøsterne mine tar det som en selvfølge så her er det visst vanlig hehe
Mamman til M&E Skrevet 8. juni 2009 Forfatter #12 Skrevet 8. juni 2009 Selvsagt gøy å få skryt men syntes hun overdreiv en smule, gutten min har fått nok gjennom mm og da er det jo det enkleste i verden å fullamme. Ikke alle er like heldige og må ty til tillegg i en eller annen form. Mitt inntrykk er at de som kan, fullammer i 6 mnd. Takk for svar jenter
Mamma mjaua Skrevet 8. juni 2009 #13 Skrevet 8. juni 2009 kjempekos å få skryt:) alle mammaer trenger å høre at de er flinke med babyene sine en gang i blandt, ta det til hjertet og kos deg med det helsesøster sa til deg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå