Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Barnet mitt på 19 mnd hadde 39,8 i feber på morgenen. Da ga jeg en stikkpille med 125 g. paracet. Nå klokka 12 var feberen på 39,9. Skal jeg gi mer paracet? Eller skal jeg la vær? Vet jo at det er feberen som bekjemper infeksjonen i kroppen, men... Litt rådvill!
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Gi flytende ibux! Paracet og ibux kan du bruke omhverandre da de virker på forskjellig måte. Du kan altså gi ibux med en gang hvis du merker at barnet ikke reagere på paraceten, slipper å vente så og så mange timer. Småen min hadde feberkjamper. Det jævligste jeg har opplevd i hele mitt liv! Etter den hendelsen er jeg livredd for feber! Han reagerte best på paracet og ibux sammen. Paraceten alene reagerte han ikke på.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 39,8 var veldig høy morgentemperatur så det er mulig at barnet hadde hatt best av en tur til legen. Du skal helst bare gi paracet 3 ganger i døgnet så det bør helst gå litt lenger mellom. Etter at du gir paracet, vent 30 min og mål temperaturen igjen. Hvis temperaturen ikke går særlig ned så vent 30 min til og mål igjen. Hvis temperaturen fortsatt ikke har gått særlig ned bør du kontakte lege for da kan det være bakterier (paracet virker nemlig best på virus).
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Takk for svar! Har ikke flytende ibux, og får ikke kommet meg på butikken (apotek?) fordi jeg er alene. vil helst ikke dra med et sykt barn hvis jeg ikke må da. Ga en paracet til og etter 20 min var tempen 39,7. Skal måle igjen om litt og se om den har gått mer ned. hvis ikke får jeg vel ringe legen? tror ikke hun har feberkramper. da ville jeg vel sett det? men hun sover urolig og har sånne små rykkninger... hi
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Kle av henne da og ikke ha henne i et for varmt rom.. Pass på at hun drikker masse veske! Det er bra hvis hun tisser som normalt, at hun ikke tisser mindre.. Var veldig høy feber ja. Du kan jo værtfall ringe til legen å høre hva de sier.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 hei. dattra mi hadde 39,5 i feber nå på morgenen, hun var litt oppe og sovna i 3 timer stakkar, målte da hun våknet og da var den på 39,8, ga henne paracet og hun sovnet igjen, sover enda..er det første dagen med feber? legen gjør ingenting med feber så lenge den ikke er høy i 3 dager og man ikke får den ned. er ikke farlig med feber på barn, så hadde ventet å sett det ann. er den beksjeden vi får av legene der jeg jobber (legekontor) så lenge barnet drikker bra og har bra med tissebleier så er det ikke noe farlig. lykke til, er ikke noe gøy det her å se de små være syke, men sånn er det da.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 Små barn tåler feber bedre enn større barn og voksne. De for også mye fortere høy feber, og ikke unormalt at den kan ligge rundt 40 når ungen har en infeksjon. Har ungen vondt noen steder? Tung i pusten? Hoster? God bedring:)
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Jeg er vant med at legen vil ha barnet inn til sjekk (CRP-prøve) om feberen ikke går ned med paracet. Barn tåler høy feber godt og feber er ikke farlig, men høy feber som ikke går ned med paracet er ofte et tegn på at dette er bakterier og antibiotika blir da vurdert.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #9 Skrevet 8. juni 2009 Det beste du kan gjøre for å få ned feberen (bortsett fra paracet) er å vaske barnet med lunket vann. Lunket vann åpner porene slik at varmen slipper ut (kaldt vann lukker porene).
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 Jeg har ikke hatt på henne annet enn en vanlig bomullsbody, bukse og sokker. Sovet i bare bodyen såklart. Ringte legen nå. Fikk time kvart ovet to.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #11 Skrevet 8. juni 2009 neida, er sikkert ikke så farlig. syns bare det var litt vel høy feber så tidlig på morgenen. og rart at paracet ikke hjalp. men nå har vi i allefall fått en time hos legen, så vi får bare si hva han sier. han er dessuten spesialist i barnesykdommer, så han har vel god peil. hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå