Gå til innhold

Tips til hvordan venne av vanndrikking om natta??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er snart året, og våkner og skriker og vil ha vann. Mange ganger natten. Hun kan drikke 3 dl vann i løpet av natta, så det er snakk om en god del vann...

Prøver å gi henne smokken, men som oftest tar hun den ut og gir seg ikke før hun får vann.

Andre ganger skriker hun i søvna bare, men da og roer hun seg bare om hun får vann! Er litt frustrerende, så nå lurer jeg på om noen har tips, råd, erfaring og litt hjelp til hvordan vi skal få slutt på dette!

Håper fasitsvaret er der ute;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat dette brente vi oss fryktelig på! Vi begynte å gi vår datter vann rundt 11 mnd når hun våknet på natten. Hun kunne våkne og vi forsøkte å få henne til å sove uten vann, men etter en stund kapitulerte vi og hun fikk flaska si. Det som hendte var at hun bli vant til at hun skulle ha noe å drikke på natten, og våknet av den grunnen. Etter å ha holdt på 1 mnd med nattlig vanning av babyen, fikk vi nok!! Her gjelder det å være beinhard! Barnet trenger ikke vann på natten om det spiser/drikker som det skal på dagen. Når datteren vårt våknet og ville ha vann, lot vi henne gråte et par minutter før vi gikk inn til henne. Så gikk vi inn og la henne ned i sengen igjen (hun reiser seg alltid når hun våkner). Sa natta og gikk ut. Hun protesterte høylydt! Ventet et par minutter til og gikk inn å la henne rett ned igjen uten et ord. Ta ikke barnet ut av sengen, da lærer hun seg fort at om hun gråter litt så kommer mamma og trøster meg og koser med meg. Men ikke la henne gråte uten å vise at du er der heller. Derfor lot jeg det aldri gå mer enn et par minutter før jeg gikk inn igjen. Hun protesterte voldsomt - i en halv time - så sov hun søtt resten av natten. Neste natt var det akkurat samme opplegget. Og det tok ca en halvtime så sov hun igjen. Det er 3 mnd siden og hun har ikke våknet på natten siden det :)

Dette fungerte veldig fint for oss som du kanskje skjønner. Håper det ordner seg for dere fort :)

Skrevet

Ja, dette hørtes ut som noe som kunne prøves. For jeg tror det er blitt til en uvane.

Får passe ekstra på at hun får mye vann i dag, så prøver vi med dette i kveld.

Hun ligger i besafepose, så hun står ikke opp, og vi har aldri brukt å ta henne opp, så det forventer hun heller ikke. Hun forventer kun å få vann... Men får gi henne smokk og gå ut. Den smokken klarer hun fint å sove uten og om hun må. Så håper og tror dette kan gå lett...

Hvor mange netter måtte du kjempe før du fikk sove hele natta?

Skrevet

Skjønner ikke problemet! Våkners selv av og til og er tørst om natta jeg!

La henne ha vann tilgjengelig og ordne seg selv!

Skrevet

Bare 3 netter så sov hun hele natten! Lykke til! :)

Skrevet

Mener du at man skal ha en kopp/flaske med vann liggende i senga da liksom?

Skrevet

Jenta mi er snart ett år. og når hun våkner på natta er hun så i ørska at hun klarer aldri i verden å forstå at hun skal drikke vann selv. Må jo putte inn smokken og.. Og det er mye enklere enn å drikke.

Så det er ikke noe løsning på problemet for oss.

Vet at mange drikker vann på natta til vanlig, men jeg synes det er en uvane. Natta skal man sove gjennom, og det vil vi prøve på å få til:)

Skrevet

Som om jeg skulle ha sagt det selv, AmExx :)

Skrevet

du kan jo ha en liten flaske med smukk nr 1 i, da drypper det ikke i senga og hun venner seg til å finne den selv. Om du går inn å gir henne smokken blir det en uvane også, da fortsetter hun å våkne for at dere skal sette inn smokken. Har pleid å løse det med å ha mange! smokker i senga slik at min mini finner en før hun våkner skikkelig..

Men heier mest på varianten uten vann i senga. Da må man bare kutte sevicen på natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...