metaMORfose Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Hva slags saft bruker dere? Og hva drikker barna? Vi gir ikke ungene saft ofte, men det hender vi har det til middag, eller de får det på drikkeflaske når det er turdager på skolen/i bhg. Ofte blander vi bare litt vann i eplejuicen, og så drikker de det. Jeg er veldig opptatt av at de skal få i seg nok væske. Men har vi saft så har vi Solbær sirup. Det er greit at det er en del sukker, men det er i det minste en god del C-vitamin også. Lightsaft har vi kanskje en flaske av i året, da får de velge seg en sånn Fun-sak.... eller jeg sniker meg til en flaske Simpsons appelsinsaft, den er god!!!!! Som regel drikker de vann eller Farris. Om sommeren kjøper vi ofte vann som er tilsatt smak, da drikker de mer, og det er sunnere enn saft. Vann med eplesmak var en hit i fjor.
Lene~mor til tre Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Vi bruker husholdningssaft og solbærsirup. Frokost og kvelds drikker vi melk. Men ungene drikker mest vann da, og på sommeren blir det en del vann med smak for å få i seg nok drikke for det er jo som sagt sunnere en saft. Ligthsaft kjøpte vi mye før men nå holder jeg meg unna light produkter pga det er aspartam søtninsgstoff i det og det skal jo ikke barn ha. Brus drikker vi bare i helgene og når vi koser oss.
moota m storebror&lillebror Skrevet 8. juni 2009 #3 Skrevet 8. juni 2009 Vi bruker husholdningssaft og gøy fruktsaft. Jeg drikker masse brus også, er ikke så glad i saft.
-Lane- Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Jeg kjøper aldri saft, men det gjør ofte mannen. Da blir det husholdningsaft eller solbærsirup. Jeg har tenkt at det er mye sukker i det, men heller sukker enn kunstig søtstoff. Barna våre er ekstremt glade i brus, så derfor kjøper vi det nesten aldri. Av og til i helgene. Ellers går det i vann, melk og biola.
Kulå Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Er svært sjelden vi har saft.Går for det meste i vann og brus(prøver å holde d til helgene). Melk går det for det meste til brødmåltidene, av og til juice.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2009 #6 Skrevet 9. juni 2009 Min vil helst ha bare vann han. Han drikker saft enkelte ganger i helgen, blåbærsaft. Vil heller gi ham litt vanlig saft med en del sukker enn masse drikke med kunstig søtningstoff. Han elsker å sutte på kopper med noen få kaffedråper i, ikke et godt tegn kanskje - koffeinavhengig i så ung alder
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #7 Skrevet 10. juni 2009 Saft her er kosedrikk. Matdrikken heter melk til frokost, vann til middag og te (sukkerfri) til kvelds (1 krus!). For stor som for liten. Til lunch drikker vi voksne te, barna melk (barn har jo behov for en halv liter melk pr dag det har ikke voksne, i andre enn TINEs øyne). Tørstedrikken heter VANN (det er det eneste som i lengden gjør deg utørst) gjerne med isbiter (og her fryser vi inn 1-2 ripsbær i de fleste isbiter, det gjør dem mer "visuelt fristende"). Saft vil hos oss si hjemmelaget, temmelig syrlig (helt bevisst) ripsbærsaft (1 kg sukker til 4 l saft). Safta er rasjonert på den måten at en flaske (2/3 l, gir ca 3 l ferdig saft) er rasjonert, en flaske pr 14 dager til 2 gutter. Utover det bestemmer de selv når de vil ha, så lenge de tar sammen, så begge får likt. Og med forbehold om at vi voksne også kan et glass i løpet av tida flaska skal vare (så lenge VI også tar sammen, hvorfor skal regelene være ulike for liten og stor?). Brus er ikke-eksisterende. Eplemost tilsatt litt kullsyre er tilgjengelig her og kalles av enkelte "eplebrus". Denne bruker vi som festdrikk 4-5-6 ganger pr år (for barn og voksen) Bruker vel 12-14 liter pr år totalt, flaskene har vanlig "glassbrusflaskestørrelse".
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2009 #8 Skrevet 10. juni 2009 PS det vannet tilsatt smak som f.eks sitron, skogsbær osv er like skadelig for tennene som saft. Så å drikke mye av dette er ikke noe sunnere enn saft selv om mange tror dette. Dette pga høyt syreinnhold, som tennene tar skade av. Samme gjelder eplejuice og andre juicer selv om de har lite sukker så er de ikke bedre enn saft. Er mye fokus på sukker for tiden, men man burde kanskje tenke på andre ting også. Bedre å gi et glass saft i ny og ne mener nå jeg. For det er jo utrolig med hull i tennene for tiden og det kommer ikke bare av sukker.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 12. juni 2009 #9 Skrevet 12. juni 2009 Vi gir heller ikke barna saft ofte. De drikker vann når de er tørste. Får melk til måltider. Vann til middag. Sender også med saft på turdager. Vi bruker også Solbærsirup, den er så god. Føler også den er litt sunn;) Jeg liker ikke Fun greiene, de er så kunstige. Jeg er også opptatt på at barna må få nok væske i seg. Og eldste er veldig god til å finne seg drikke og ordne seg selv. Mellomste drikker for lite. Hun må vi passe på hver dag, ellers får hun vondt i magen og det lukter av tisset..
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 13. juni 2009 #10 Skrevet 13. juni 2009 Vi kjøper aldri saft, men vi lager smoothie og juice ellers drikker de vann og prosobee (melkeerstatning), eller soya/ris/havremelk.. Finnes jo massevis av juice på markedet da.. selv drikker jeg blåbær og bringebær juice og noe gulrot og appelsin ol.
blond Skrevet 13. juni 2009 #11 Skrevet 13. juni 2009 Barna drikker mest vann, sjeldnere saft og juice, men oftere i sommersesongen enn resten av året. Jeg drikker for det meste vann, men også juice, er sjelden jeg drikker brus. Prøvde en liten skvett solbærsirup fylt opp med Farris med lime, det ble veldig godt! Det kan være et problem om sommeren å få drukket nok. Blir lei av bare vann og har i en båt lime eller sitron til jeg går lei av det. Er avhengig av nok drikke for å unngå hodepine og slapphet, det kan være utfordrende å finne noe fristende å drikke når varmen varer uke etter uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå