Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 8. juni 2009 #1 Skrevet 8. juni 2009 Datteren min er flink til å prate, og kan si mange "vanskelige" ord. Men gulrot derimot, det greier hun ikke å si Hun kaller nemlig gulrot for "låkelåke" ??? "Mamma kan vi kjøpe låkelåke på bensinstasjonen" Gir jo ingen mening at dette ordet skal være så vanskelig å si ? så spør jeg henne, kan du si gulrot "Ja, låkelåke". Hvorfor er det sånn?
vi har verdens fineste gull Skrevet 8. juni 2009 #2 Skrevet 8. juni 2009 Den dagen dattera mi spør etter låkelåke (gulrot) på bensinstasjonen får jeg sjokk...Er is det går i her:) Hurra for låkelåke:)
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 8. juni 2009 #4 Skrevet 8. juni 2009 Hah, ja, hun får ta et kurs hos min, her er det nemlig låkelåke og eple som gjelder.. Og is da. Men låkelåke er best:-p
Gjest Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Er vel bare slik de er en stund? Min sier også lange vanskelige setninger og ord med mange stavelser, men sommerfulg er "dolldoll". Sier f,eks, nesehorn og barnepark og badebasseng helt feilfritt, men altså ikke sommerfugl. Jeg tror det kan være at ord de lærer tidlig ikke rettes på etterhvert som de blir flinkere å snakke rent, at det "henger igjen" slik de sa det da de lærte ordet
Gjest Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Lurer på det samme selv egentlig. Vår gutt på snart 2 år er også veldig flink til å snakke og kan si lange og kompliserte både ord og setninger, f.eks: "Mamma, du væe med ut hjelpe finne takto-gavemaskinen?" (han sier ikke "r"), men å si "farmor", det er helt umulig for ham. Han sier både mormor, morfar og farfar (uten tydlige "r-lyder" da), men farmor går bare ikke, så han kaller henne for "fafa-mommo" i stede, hehe...
blomstre Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 Thihi, noter det ned for bruk i konfirmasjonstalen :-) Kjenner også ei som hadde en sånn "talefeil". Tror det var ordet ferdig som hun konsekvent sa sovei isteden.... ellers var de fleste ord ikke noe problem og det gikk over.
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Ja, er kjemperart Alva.. Min kan si r og har ingen problemer med stavelser etc, hun prater ofte om at "Farfar liker å kjøre motorsykkelen sin" etc. Men gulrot = Låkelåke. Makes noo sense..
It's all about me Skrevet 8. juni 2009 #9 Skrevet 8. juni 2009 Spør jeg guttungen om han vil ha eple eller gulrot får jeg et "neeeei" i den verste "st du kam være så dum å spørre om noe så teit"-tonen, ha ha. Men her er det vaffel som er det store problemordet. Han klarer bare å si gaffel. Så du kan tro det var en skuffet gutt som lenge bare fikk en gaffel hver gang han spurte etter vaffel......
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 Hahaha.. kan tenke meg skuffelsen ja..
Gjest Skrevet 8. juni 2009 #11 Skrevet 8. juni 2009 Er jo morsomt med slike ord også da. Vår eldste hadde noen helt rare ord, men da snakket han ikke så mye heller, så det vr mer naturlig. Gravemaskin var "gisse", traktor var "kle-klå", flytt deg klartehan å få til å bli ganske så pinlige "fitte" (opplevde en del mindre hyggelige ting med det ordet ja, hehe..., dyttet borti en dame en gang som satt midt i veien der han kjørte bilen sin, "fitte!" sa han høyt til henne, flaut!!!) ;-)
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 8. juni 2009 #12 Skrevet 8. juni 2009 Hahahahahahhahahahahaha lurer på hva hun tenkte da...
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 8. juni 2009 #13 Skrevet 8. juni 2009 Hehe,min på 3 klarer ikke å si "k" i alle ord,da bytter hun det ut med "p".Så kaffe blir paffi,koffor det blir poffor(bergenser) og sopolade som er sjokolade.. Mens andre ord kan hun fint si rett som feks katt:-) Syns det er litt merkelig:-)
Mille** Skrevet 8. juni 2009 #14 Skrevet 8. juni 2009 Hehe.....ja det er pussig det der, hvordan de kan få det til å bli et ord så totalt ulikt det det egentlig heter. Husker min lillesøster pleide å si håttehått om kosekluten, ligner ikke veldig på hverandre de ordene. "Mamma, du må lufte håttehåtten min!" pleide hun å si, prinsessa sjøl. ;o)
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 8. juni 2009 #16 Skrevet 8. juni 2009 Jo, det stemmer. Det skal jeg dessverre ikke lenger da TR3 har null hjerteaktivitet og skrumper inn.. :-( Men vi skal jo ha tvillinger da:-)
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 8. juni 2009 #17 Skrevet 8. juni 2009 Håttetått... Det er altså ikke bare min som har sånne rare ord.. ;-)
Mille** Skrevet 8. juni 2009 #18 Skrevet 8. juni 2009 Huff da! Men tvillinger blir nok topp, er tvilling selv og ønsket meg tvillinger med nr 2, men mistet sannsynligvis en så da ble det bare en baby. Lykke til! )
Gjest Mylian&A.V+2til:-)) Skrevet 8. juni 2009 #19 Skrevet 8. juni 2009 Uff, så leit å høre om.. Tror også tvillinger blir helt topp, dessuten når jeg får tenkt på det så tror jeg tvillinger blir en enklere jobb også. Så får vi heller bare minnes det som ikke ble og leve fremover og ikke bakover.. :-) Gleder oss i alle fall veldig!!!
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 8. juni 2009 #20 Skrevet 8. juni 2009 hehe, da yngste sønnen min var 16 mnd snakket han i setninger o.s.v kunne si f.eks *runballpresse, gravemaskin* + mange andre vanskelig å avanserte ord.. men.. traktor? nope, da var det bare traktor lyd han lagde.. å det var det eneste ordet han ikke klarte å si, absolutt alle andre ord vi prøvde tok han med engang. men ordet kom da til slutt, tRaktor (med klar å ren R..
Sol Skippertaksdronning Skrevet 8. juni 2009 #21 Skrevet 8. juni 2009 Jenta mi (som er sju nå) har hatt en del artige ord... Kiffekiff =kirsebær Føføy= sommerfugl Nuffins= muffins ( det sier hun forsåvidt enda) Hun hadde problemer med s en stund, så mått jo le litt når hun så bilde av noe som såg ut som to fisk (logoen til svømmehallen her..) : " Mamma, dæm fifkan kainn itj fvøm nå meir, dæm.."
FanteGuri Skrevet 8. juni 2009 #22 Skrevet 8. juni 2009 Jenta mi kan også si mange ord og små setninger, men det relativt enkle ordet "vann" blir til "gainn" (siden vi er trøndere), vi spør om hun kan si Vann, og hun sier "ja, gainn"! Snodige greier.
Sol Skippertaksdronning Skrevet 8. juni 2009 #23 Skrevet 8. juni 2009 Dattera til ei venninne hadde dette for stor chips og liten milkshake: " tor hipst og liten gainni".
Blind Gudinne Skrevet 8. juni 2009 #24 Skrevet 8. juni 2009 Noen som skjønner hva spontispant er da??? Det er postmann Pat! POden er nå 3,5- men han sa spontispant fram til han var litt over 3 år. Masse vanskelige ord ramlet ut av munnen hans- men ikke navnet å den stakkars postmannen =D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå