Gå til innhold

Når legger deres 4-5 åringer seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter har hele tiden vært så trøtt om kvelden og alltid gått i seng rett etter barnetv. Nå er hun snart 5 år, og har begynt å tøye strikken veldig. Vil så gjerne vært lenger oppe, men hun sover ikke noe lenger på morgenkvisten av den grunn da..

Når er det vanlig at en 4-5 åring legger seg, og hvor mange timer søvn bør de ha i løpet av natten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har vi sommerkaos for tiden *sukk* Hun er drøyt 4 år og kveldsstellet starter vanligvis rett etter barnetv, og da er hun i seng til mellom 19 og 1930. Noen ganger sovner hun med en gang, andre ganger (som i går) bruker hun laaaaang tid (sovna kvart over ni!). I går endte det med at jeg satt og strikket på rommet hennes, hun fikk ikke lov til å snakke, leke eller synge, og da sovnet hun i løpet av fem minutter. Før det hadde hun hentet leker opp i senga, lå og sang og hylte og fant unnskyldninger for å gå på badet og å få meg inn på rommet for å prate. Tenkte som så at "da får vi i alle fall sove litt lenger på morrakvisten", men den som var oppe klokka 06, det var henne (tidligere sov hun fra rett etter barnetv til jeg nærmest vekket henne nærmere 08 - dette var før hun fikk lillebror, så jeg har tilskrevet noe av det søskensjalusi siden han legger seg senere og får ligge på vårt rom).

Skrevet

Jeg vil nok tro at en 4-5 åring trenger sine 11-12 timer, som desse søvnfolka ofte foreslår. Vi har en på 4,5 år, og han er ikke litt klar for å legge seg om kvelden nå om sommeren. Storebror får være lenger opp, og lillebror er opplagt neste dag. Prøver å få han til å sove kl 20 00, men når sola skinner og de andre barna leker ute så er det vanskelig. Det blir vel 11 timer stort sett.

Skrevet

Vår 4-åring har alltid hatt lite søvn-behov i forhold til andre virker det som;o) Han legger seg i mellom 19.30 og 20, men kan bruke litt tid før han sovner. varierer veldig når han våkner om morgenen, alt fra 6 til 9 egentlig;o)

Skrevet

Mellom 20.00 - 20-30 da sover hun ca. 12 timer. På helgene er hun oppe til ca 21.00 og liker å følge med på det jeg føleger med på av tv-underholdning. Det være seg korslaget, norske talenter etc. Hun sovner som regel på sofaen med dyna tullet rundt seg.

Skrevet

Vår 4 åring er i seng kl 19 og sovner som regel i løpet av 2-3 minutter. Han er oppe mellom 6-7 på morgenen. det er han selvom han får være oppe senere og mye senere også - og da er han DRITsur hele neste dag...

Skrevet

Halvaatte tiden legger han seg.

Skrevet

Hun legger seg mellom 20 og 21, men nå står vi ikke opp før klokka 8 om vi skal i barnehagen, og i helgene sover hun lenge. Hun kunne ha liggi under dyna hele helgen om hun fikk lov, eller det ikke var andre under i huset som hadde mast på at hun skulle stå opp. (akkurat lik sin mor, som liker å dra seg om morran)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...