Gå til innhold

Dere som har gutter , 3 år +

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de lasersverd, pistoler, sverd ol? Minien er jo helt hekta på det. Jeg synes jo ikke noe om det, men ...

Pinner ol blir til sverd, det går i fekting og skyting.

Merker stor forskjell på gutter og jenter.

Hva synes dere om den type leker?

Han blir nok litt påvirket av kaptein sabeltann og de store guttaboys i bhg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De elsker slike ting og fikk kapteinsabeltann kostyme til jul og der var det sverd osv...

Har kapitulert og lar dem bare ha dem i fred. De faar derimot ikke lov til aa sikte paa andre enn de som er med i leken.

Skrevet

De har lasersverd og sverd, men jeg kjøper av prinsipp ikke pistoler (eldstemann har en likevel som han fikk i gave, sånn piratpistol). Jeg er ikke sånn enormt begeistret for våpen og våpenlek, men synes sverd ol er mer "rene" og "rettferdige" våpen enn skytevåpen, derfor synes jeg også de er mer ok og lar ungene få slike. De fekter jo med det som de finner uansett, så heller et sverd i myk plast, en en skitten og flisete stokk de plukker opp ute liksom.

Skrevet

Jeg har rett og slett kapitulert...har gitt mannen min beskjed om at han får værsågod og lære dem sunn fornuft når det gjelder våpen og hvilke regler som gjelder for vanlige våpen...han jakter så veit litt mer om våpen enn meg...

Skrevet

Han har en kniv/et sverd (blanding mellom de to) som han fikk i gave. Han får ikke lov til å sikte på noen og det har han vanskeligheter med å forstå. "Jammen, Sabeltann gjør sånn jo", sier han.

Før han fikk denne i gave brukte han pinner o.l.

Skrevet

Nei. De har vel et sabeltann sverd et sted. Gutten på 4 år ønsker seg lasersvert. Liker ikke skytevåpen og det får de ikke. Heldigvis har ingen av barna i nabolaget den typen leker heller, i alle fall ikke de som vi er samkjørte med. Våre gutter er vel ikke sånn veldig inne i våpen, med unntak av star wars, men de finner jo alltids noe å fekte med. Jentene er med på leken, og ei lita er helt konge på "krig".

Skrevet

Her har vi vært veldig strenge på dette. Eller, vi har ikke behøvd å være strenge, for vi har vært så bevisste at det ikke har blitt et problem.

Sier ikke at det er slik for alle barn, altså, men på vår treåring fungerte det fint:)

Vi leker ikke voldsomme leker med ham selv, og det er først nå den siste mnd at han har fått sett Kaptein Sabeltann på TV. Tidligere har det vært mer enn bra nok med Pippi, gråtass, Postmann Pat o.l.

Vi nekter ham ingen ting, men vi har sagt fra til venner og familie at vi ikke ønsker slike leker til ham, og vi oppmuntrer heller til andre aktiviteter. Dersom han får tak i en revolver eller annet når vi er sammen med andre barn, biddrar ikke vi til at leken skal bli mer morsom. Dersom han sier pang og sikter på oss, sier vi bare "hm... skjøyt du meg du da? Det bruker vi ikke å gjøre." Vi legger oss ikke ned på gulvet og spiller død, for å si det sånn;)

Vi har holdt ham unna alt av voldelige filmer og figurer. Inkludert masete filmer som Cars o.l. Min erfaring er at barn ofte blir veldig oppgiret av slike ting, og at det ofte fører til en meget voldsom lek.

Den dagen han ytrer et stort ønske om Cars-ting e.l. får han det selvfølgelig, men vi legger ikke opp til det. Han får se slike filmer eller leke med slike leker hjemme hos venner, men vi har det ikke her hos oss.

Så guttungen merker altså ingenting til at vi styrer unna. Det er ikke "ulovlig" bare lite spennende.

Det eneste han har som kan ligne på et våpen er bøssa til Emil i Lønneberget, og den brukes kun til å skyte kråker med;)

Den dagen han lir stor nok skal han få bli med faren sin på jakt, og da skal han få bruke skikkelige våpen, for vi ønsker å lære ham at det å li skutt ender med døden, og at døden ikke er reversibel. Er man død, så er man død.

Huff, ble litt langt dette, men slik gjør nå i allefal vi det, og det har funket kjempefint for oss:) Vi har fått en rolig unge, som leker masse, men ikke voldelige eller masete leker. De leker politi og tyv, bonde og dyr, katt og hund, mor far og barn m.m.

Deilig!

Skrevet

men når jeg tenker over det....tror jeg eldstemann var eldre enn tre da han fikk sitt første lekevåpen...lekeskytevåpen fikk han ikke før i 2. klasse da han fikk to stykker i gave fra to klassekompiser

Skrevet

Kan jo da opplyse om at vår eldste var nesten 5 år før han fikk sitt første sverd, men når han fikk så ble det jo til at småbrødrene også ville ha og leker litt med det. En dag kommer det nok med en av guttene om man har flere, men en 3 åring er jo fortsatt veldig liten da, så da er det også lett å skjerme mot påvirkelse og inntrykk.

Skrevet

Jeg har alltid vært sterk motstander av slike type leker og ble ikke blid da tanten kom hjem fra Dyreparken med sabeltann-sverd til han...men jeg har jo skjønt at det er normalt at unger (særlig gutter) på den alderen er veldig opptatt av sånt og leker med det...så jeg har måtte svelget noen kameler på det området...nå har han to sverd, et gevær (som han fikk hos besten som går på jakt...;o/) og et eller annet annet skytevåpen som han fikk i Universal studios etter vi hadde sett Terminator i 3D...da hadde vi litt dårlig samvittighet, for vi ante ikke hva vi dro han med på, og detvar nok litt i skumleste laget for en 4-åring, så da fikk han plukke seg ut en ting han ville ha i gavebutikken etterpå....sukk...ikke den beste ideen akkurat;o)

Blir veldig påvirket av de største guttene i bhg virker det som + han haren fetter som er noen år eldre som nok har påvirket endel. sabeltann er jo kjempespennende, så det har nok gjort sitt til at sverd har blitt så populært.

Mannen min kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke ville la ham få sverd og lekevåpen ol, for han mente at det var noe ALLE gutter lekte med, han husker selv hvor kjekt han syns detvar, og mener at jegvar litt hysterisk på det området...og han har kanskje rett...?

Lillesøster på 22 mnd er ikke det spor interessert i sånne type leker, selv om han leker mye med det og hun vanligvis blir veldig påvirket av det han gjør...

Skrevet

Ja, og og det er fordelen med å ha bare en gutt;)

Regner med at lillesøster eller lillebror kommer til å starte mye tidligere, men det gjelder jo med det meste.

Jeg gav heller ikke Erlend lørdagsgodt da han var 1 år fordi lillesøster eller lillebror kommer til å måtte få det når han/hun blir ett år.

Jeg ønsker ikke å gi opp å skjerme ham fordi det EN dag vil bli vanskelig å gjøre det. Da skjermer jeg heller så lenge jeg kan, så får vi heller ta stilling til det den dagen barn nummer to kommer:)

Skrevet

Her fikk 3-åringen nylig sitt første sabeltannsverd, og jeg ser ikke noe problemer med det. Han gikk rundt og fektet med pinner når han lekte sabeltann, og da mormor en dag kom med dette populære sverdet, ble han i fyr og flamme :)

At de går rundt og fekter og leker pirater synes jeg er ganske uskyldig.

Føler at jeg har en rolig og lite voldelig 3-åring selv om han leker sabeltann med sverd innimellom ;)

Skrevet

Jeg mente ikke at du skulle gi opp altså, ville bare forklare litt hvorfor noen kanskje løper rundt med sverd alt i 2 års alderen. Er ikke nødvendigvsis prinsippsvake foreldre som innbyr til slik lek, men at barnet har eldsre søsken som de tar etter :-)

Vi opplevde også dette du nevner med godteri, at vår eldste fikk ikke noe før han ble omtrent 3 år, mens de minste fikk jo mye, mye tidligere fordi de så hva den/de andre fikk og også ville ha.

Skrevet

Her har vi hele våpenarsenalet til Sabeltann. Fått hos onkel til bursdagen. Nå er han 5 år, men har vært sjørøver hektet siden han var 3-4 tenker jeg.

Og jeg mener at dette er rollelek og eventyr på lik linje med at jenter leker at de er mødre, vi lekte indianer og cowboy etc.

Så lenge de ikke tar helt av, og respekterer at de ikke skal slå og fekte i utide synes jeg det er helt ok.

Men jeg kjøper ikke våpenleker til han - det han har har han fått og det er greit.

Og for et barn gjør det ingen forskjell at geværet er en trepinne eller et "ekte" i plast. Leken og fantasiene er det samme. Men foreldre (inkl. meg selv) synes det ser mer uskyldig ut med en trepinne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...