annkarinognurke09 Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 typen min har adhd, og skrivevansker, så sitter jeg her å tenker litt på lille nurke i magen min, kan ungen få ADHD å skrivevansker når han blir eldre? Er det arvlig? ikke det at jeg er bekymra, men begynte bare å tenke på det.. Håper noen kan svare:D Takk på forhånd:D
arachnia Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 Attention Deficit/Hyperactivity Disorder er en sykdom som er arvelig, ja. Skal ikke gjette på % og sjangser for genetisk overføring, men det er i stor grad en sykdom som påvirkes av arv og miljø. Du kan kanskje se litt på hjemmesiden til ADHD-foreningen? Når det er sakt kjenner jeg mange voksne med ADHD som har barn uten denne diagnosen, og jeg kjenner mange med ADHD som ikke har ADHD i familien sin. Det er, som man ser av navnet, en kompleks diagnose. Attention Deficit går på den delen som har med konsentrasjon og konsentrasjonsvansker, og flere som har ADHD eller ADD (Attention Deficit Disorder) sliter også med lese- og skrivevansker som et resultat av at de finner det vanskelig å konsentrere seg. Så i og med at ADHD er arvelig, og lese- og skrivevanskene ofte er et resultat av AD-delen av diagnosen, så vil jeg anta at det også kan være arvelig (selv om lese- og skrivevansker ikke er arvelig i seg selv). Men at noe er arvelig, er ikke dermed sakt at typen din vil sende akkurat det genet videre. Husk slike sykdommer påvirkes av arv og miljø... og miljødelen er også veldig viktig! Håper det ga deg litt svar på spørsmålet ditt:)
annkarinognurke09 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2009 Tusen hjertelig takk for svar Nei han fikk det på grunn av da han gikk på barneskolen da han ble mobba hverdag å mobba:( Å han så svart på livet et stund mens han var mindre å gikk til psykolog, for hjelp, han er nesten blitt kvitt ADHD'n nå, å har det kjempe fint, men som han sa, det var på grunn av at jeg kom inn i livet hans at han ble rolig, etter som jeg er en rolig type av meg : ) Tusen takk
arachnia Skrevet 7. juni 2009 #4 Skrevet 7. juni 2009 Det hørtes da veldig rart ut. For de fleste er ADHD noe som varer livet ut, selv med medisinering, og det er, så vidt jeg vet, ikke en sykdom som kan komme som et resultat av mobbing o.l. Og jeg har heller aldri noen som har blitt frisk gjennom samtalebehandling.. ADHD er en sykdom som har svært mange like symptomer med en rekke andre syksommer eller tilstander, og det er ikke uvanlig at barn og unge som sliter med andre sykdommer, blir diagnostisert med ADHD. Slike andre sykdommer og tilstander kan være depresjon, angst, en rekke adferdsforstyrrelser, mani, osv. F.eks kan bipolar (trekkes mellom to poler (depresjon og mani) være eksemper på en diagnose som kan forveksles, dersom den maniske delen er dominerende. Grunnen til at jeg tar opp dette, er at mange av disse andre diagnosene ikke er arvelig i like stor grad. Slikt er verd å sjekke opp:) Og nei, jeg er sykelig interessert i ADHD og adferdsforstyrrelser... jeg er datter av en klinisk pedagog og en barnevernspedagogutdanner. Dette er vanlige middags-samtale-emner:)
arachnia Skrevet 7. juni 2009 #5 Skrevet 7. juni 2009 "Og jeg har heller aldri noen som har blitt frisk gjennom samtalebehandling.." mente: ...heller aldri hørt om....
Kristilina83 2blå+blå spire Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 ADHD er heller ikke noe man får når man blir eldre, dette er medfødt, Allerede bestemt mens den lille vokser i magen. Men den blir annerledes når ungene vokser til, uroen og hyperaktiviteten blir mindre synlig eller opptrere mere inni personen o ikke rundt og utpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå