Gå til innhold

Pappapermisjon.... bare jeg som synes dette er urettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mors andel av permisjonen er 3 uker før og 6 uker etter. Totalt 9 uker. Skulle en være så "uheldig" at barnet kommer før, feks 2 uker før termin, så mister en av denne tiden.

Etter de nye reglene så har far 10 uker permisjon som er forbeholdt han, altså MER enn det som er forbeholdt mor. Legg og merke til at mor KUN har 6 uker etter fødsel, altså 6 uker sammen med barnet.

Resten av permisjonen står jo foreldrene fritt til å velge selv hvem som skal ha. Det er ikke automatisk mors permisjon selv om det ofte er det foreldrene velger. I prinsippet så kan jo far ha all denne permisjonen.

Syns det er litt urettferdig at det er mer permisjon som er forbeholdt far enn mor.

Når det er sagt så synes jeg det er flott at fedre velger å være hjemme med barna sine (også utover den permisjonsukene som er forbeholdt han), men synes det er underlig at han automatisk MÅ ha mer permisjon enn det mor må ha.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes i hvertfall det er rart. Derimot synes jeg det er virkelig urettferdig at far selv ikke har opptjeningsrett til permisjon! Der hvor mor f.eks er student, så mister foreldrene nå faktisk hele 10 uker sammen med barnet sitt pga dette.

Skrevet

Grunnen til det er vel at mor i de fleste tilfeller har mye mer enn 6uker permisjon med barnet uansett og at det derfor ikke er noe behov for å styre det. Mange arbeidsgivere "forlanger" at fedrene ikke tar ut mer permisjon enn de må, mens det er få arbeidsgivere som reagerer på at mor går hjemme et år. Selvfølgelig er det ikke arbeidsgiveren som skal bestemme hvor lenge man går hjemme, men tror det for mange fedre er mye lettere å gå lenge hjemme når de "må" enn når de bare vil.

Skrevet

Er vel et resultat av at praksis er at mor er hjemme mest uansett regelverk?

Det at man kan "miste" noe av de 3 ukene før barnet skal bli født har jeg aldri tenkt på. Ikke så spennende uker uansett, de er jo mye mer spennende de ukene etterpå! Derimot synes jeg det er kjipere hvis barnet blir født 2 uker etter termin, for da blir jo hele permisjonen med barnet totalt 2 uker kortere fordi man gikk på veggen i 2 uker ekstra før barnet ble født...

Skrevet

Dette med at far MÅ ta ut mer permisjon enn de ukene som er forbeholdt mor, er et høyst teoretisk problem, i og med at det overveldende flertall av fedre tar ut langt mindre permisjon enn mødre! Dermed er det ikke urettferdig i det hele tatt, og ikke noe å henge seg opp i, spør du meg.

Jeg leste et sted at menn i gjennomsnitt tar ut sju uker pappaperm... Det sier vel det meste?

Skrevet

Ja, prinsippet her er litt rart ja. Og det at vi mister noen uker med barnet om vi går på overtid, er også kjipt. Men også helt idiotisk at pappa´n ikke skal kunne tjene opp rettighet til egen permisjon! Og det går jo da utover barnet, som kanskje må starte en hverdag med barnehage eller dagmamma 10 uker tidligere.

Ikke alt som er gjennomtenkt med dette systemet..

Skrevet

Jeg ser jo hvorfor de har gjort det slik, for å få flere fedre til å ta ut mer permisjon. Greit nok det, men hvorfor ikke si at det samme gjelder for mor? I praksis så får det jo ingen betydning.

Er forresten helt enig med Alva. Far bør få egen opptjeningsrett. Synes det burde ha komt på plass før de utvidet fars permisjon. Er faktisk viktigere at alle fedre kan ha mulighet for å ta ut permisjon. Er jo fryktelig synd for dem som mister 10 hele uker av permisjonen.

Skrevet

Jeg synes også at det latterligste er at far ikke kan tjene opp til pappaperm selv!! Helt utrolig at det skal gå utover pappaens tid med barnet, at mor ikke jobber.

Jeg irriterer meg også over at ikke permisjonen starter (utenom de 3 ukene før fødsel) den dagen barnet blir født, og ferdig med det! De største taperne blir jo de som går over termin...

Skrevet

det er ikke noe vits i og lage et regelverk bare fordi det skal se rettferdig ut for de som ikke klarer og se helheten.

Skrevet

Ser ikke helt problemet med det jeg da.

Det jeg misliker mer , er at far ikke har egen opptjening av foreldrepenger.

Men mors opptjening og prosentuttak bestemmer om far får rett til permisjon.

Og de nye reglene gjelder for barn født ETTER 1 juli i år,

Ønsker de nye reglene velkommen jeg, og håper de kommer etter med rettigheter til far for egen opptjening.

OG det at man mister permisjon om man føder tidligere, sånn er det bare, og det spises fra fellesukene..

Mistet nesten 4 uker av min permisjon jeg, fordi jeg fødte nesten 4 uker før termin.

Skrevet

Er det ikke sånn at de ukene man har krav på sammen med barnet (dvs hele permisjonen minus 3 uker) starter "å løpe" fra barnets fødsel dersom barnet blir født for tidlig (før termin)? Man mister vel ikke noe tid sammen med barnet i den forbindelse?

Skrevet

Jeg kan i hvertfall skrive under på at jeg synes det er urettferdig at ikke pappaen har egen opptjeningsrett til permisjonen. Har jobbet i flere år jeg, men har nå gått på rehabilitering i 1,5 år og blir nok uføretrygdet. Og derfor får ikke mannen min noe permisjon i det hele tatt, bare de to ukene han fikk i forbindelse med fødselen. Hvor blodig urettferdig er ikke det da!!! Nei, jeg har ikke orket å jobbe på ei stund.. Og JA, jeg kunne mer enn før trengt å ha ham hjemme noen uker i perm, jeg har da ikke gått hjemme uten grunn. Hvor ligger rettferdigheten sier nå jeg.. Uff, nå ble jeg sur av å tenke på det igjen ;)

Skrevet

ørst vil jeg is; jeg setter UTROLIG stor pris på de muligheter vi har her i Norga mtp permisjon ved fødsel og graviditet..Off støtte når vi ikke har mulighet til å tjene egne penger og et helsevesen, som til tross for feil noen gang, kan sies å være et av verdens beste, og gir alle lik rett til behandling uansett farge, religion eller penger i banken...

Dette med å miste tre uker m man føder før tiden, er EN ting,- men man mister i andre enden også..Altså føder man tre uker før tiden så er det "antatt" a t man tar tre uker permisjn FØR fødsel og sluttdatoen for permisjnen blir satat til tre uker TIDLIGERER enn hva den ville vært om man føde på termindato :o) Mistet 10 dager (altså permisjonen slutett også 10 dager enn hva først beregnet) slik med førstemann...

Ang student og mann i full jobb..Om du har et litt "Løsere" studie,-ikke avhengig av oppmøte,- OG du er flink til å lese selv..Vel far har da rett på å få HELE permisjonen ut ifra SIN lønn og stillingsandel hvs du fortsetter som student etter fødsel:o) OG om du ikke har jobbet nk, så har heller ikk pappa permisjon...Han får det såfremt han har opparbeidet seg rettigheter, men også du må ha jbbet nk til å opparbeide deg permisjonspenger..Om du ikke har det, får du bare engangsstønad g da tror jeg ikke pappan får sine uker.Men om du ikke ar jobbet og var student før fødsel OG skal fortsette, så kan alstå papan ta ut hele permisjonen fra SINE forutsetninge.r....Helt sant, kjenner ei som gjorde det :o) FUngerte supert det, da hun uansett var "Hjemmestudent" og hadde bare "Intensivhelger" med undervisning...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...