Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning. Les og hjelp ! =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer fælt på dette med sv.forgiftning?

Var hos legen om fredagen og hun sa at jeg hadde litt symptomer på svangerskapsforgiftning,men nevnte kun det og ikke noe mer.Skal på sykehuset til tirsdag for planlegging av igangsetting (avtalt for lenge siden, ikke noe med min siste time hos legen og gjøre)

Hun mente vel at det var trygt å sende meg hjem.

Kroppen min er som før og jeg kjenner ingenting, men har vært så dum og nevnt dette for kommende besteforeldre som henger på meg som en hauk.Uroer meg med at babyen kommer til å dø hvis jeg ikke kontakter føden og blir lagt inn etc.Nå er jeg drittlei av denne masingen (Blitt LITT mye nå), og jeg blir jo selvsagt stresset selv...

Regner jo med at legen ville gjort noe om hun mente det ikke var forsvarlig å sende meg hjem.

Hatt fått carpal syndrom (masse ødem) som jeg har hatt over maaange uker, således kontroller,spor av protein i urin og blodtrykk på 140/82.Hvilket ikke var skremmende høyt, og regner med at det er dette hun legger til vekt da hun ikke henviste meg til sykehuset !???

Fikk venninden min som er sykepleier til å ta blodtrykket mitt i dag og da var det 140/70.

Ellers ba legen om at jeg skulle ta det med ro og ringe hvis jeg fikk hodepine.

Jeg hadde seriøst ikke tenkt skumle tanker ang dette hvis ingen andre gjorde det ... Skal nevnes at jeg er i uke 40, og ødemer samt forhøyet blodtrykk vil jo automatisk komme de siste ukene (?) Dog, på de aller fleste hvertfall.

Dere som har hatt/ har eller har kjenskap til svangerskapsforgifting hva tenker dere ? Er dette urovekkende ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sv.forgiftning sist, og et blodtrykk på 140/82 var lavt å regne for meg da.

Undertrykket mitt ble målt til over hundre, hadde masse vann i kroppen og 2+ på protein.

Det du bør passe på hjemme nå er om du får sterk pannehodepine (trykk i pannen), flimring for øynene, og smerter på høyre side under ribbena der leveren ligger.

Får du noen av disse symptomene så ring føden!

men for å avskrekke litt, så kan jeg jo fortelle at jeg gikk med denne forgiftningen i over 10 uker (mild forgiftning), og fikk en frisk gutt 4 dager over termin. Så det trenger ikke gå galt selv om du skulle få det =)

Skrevet

Tusen takk for beroligende svar ~Mita~HØYGRAVID :)

Som du sier, blodtrykket mitt er ikke akuratt høyt, og det er vel grunnlaget for at dette mest sannsynlig ikke er en forgiftning?

Hadde legen vært sikker i sin sak hadde hun ikke sendt meg hjem, og bedt meg kontakte de "hvisomatte" diverse symptomer skulle komme.

For har jeg forstått det riktig så _SKAL_ man ha høyt blodtrykk ved en forgiftning?Det er et av de sikreste tegna ? Eller ?

Skrevet

Nei, det er ikke urovekkende, og legen din har behandla deg helt rett. De aller fleste har spor av protein i urinen når de er i uke 40, det skyldes utflod som forurenser urinen når du tar urinprøven. Du vil merke det om du får svangerskapsforgiftning, og selv om man kan få det svært raskt, så er verdiene dine fine nå. Hevelser har de fleste i uke 40.

Det er helt riktig av legen din å be deg om å komme på litt hyppigere kontroller for å sjekke urinen og blodtrykket. Så kan man få fulgt med om blodtrykk stiger og om proteinene øker. Undertrykket må være over 90 og proteinene gir vanligvis utslag på 2+ eller mer om du har svangerskapsforgiftning. Det tas også en blodprøve (FPRE) som kan bekrefte eller avkrefte om man har svangerskapsforgiftning dersom undertrykk og proteiner er forhøya.

Pannehodepine er en sterk indikator på svangerskapsforgiftning (om du ikke er som meg og har migrene da). Det samme er smerter i lever (øverst i magen).

Skrevet

Jeg er omtrent i samme situasjon som deg, nesten akkurat samme blodtrykk (undertrykket mitt har også svingt mellom 82 og 70), har hatt 3 og 2 på proteiner på de 3 siste urinprøvene, og har 1-2 på ødem (det er kanskje ikke så mye?) Jeg er i uke 36, og jordmora har egentlig bare nevnt at jeg må følge med litt på de symptomene som nevnes over her. Så det er sikkert vanlig at man må ha en del høyere verdier før de gjør noe mer?

Skrevet

Det beste rådet jeg kan gi deg er å be de blivende besteforeldrene om å roe seg helt ned, du skal hvile og lade opp til en fødsel du... Ikke bli stresset opp, da går jo blodtrykket ditt unødvendig opp. Jeg ble lagt inn med sv.skapsforg. satt i gang 4 dager før term. Men jeg hadde mye høyere bt enn deg. Som de andre har skrevet ,smerter høyt i magen og pannehodepine. Ikke undervurder hodpinen om du får den. Det gjorde jeg, fikk kjeft av legene da gitt... Men lykke til med fødselen!!!!

Skrevet

Syns jo ikke bl.trykket var så høyt. Det viktigste er å ta det med ro!!

Jeg gikk med sv.forgiftning i noen uker før jeg ble satt i gang, 3 uker før termin. Men da var bl.trykket mitt 160/110.

Så syns du skal prøve å bare slappe av og kose deg fram til tirsdag.

Men selvsagt, får du vondt i hodet eller øverst i magen eller noe, så skal du ikke tvile med å ringe lege/føden

Lykke til :-)

Skrevet

Du har jo ikke høyt blodtrykk;-) Tror nok dette skal gå helt fint. De er veldige forsiktige og opperksomme når det gjelder svangerskapsforgiftning. Det blir tatt på alvor. Jeg hadde svangerskapsforgiftning for ett år siden, og tror det er på vei igjen nå. Men jeg gikk med mild svangerskapsforgiftning i 7 uker før de valgte å ta henne ut med keisersnitt 3 uker før termin. Nå var jeg på sykehuset på mandag med et blodtrykk på 170/106. Skal tilbake i morgen for ny sjekk. Er 25 uker på vei, så føler det kommer litt tidlig nå.

Men som sagt, er de bekymret, må du ha kontakt med lege/sykehus opp til flere ganger pr uke før du ev legges inn. Sender de deg hjem, er det nok ikke fare på ferde. Lykke til;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...