Gå til innhold

Vi prøver: Gode råd for å kunne studere med mann og to barn ;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så kan vi ikke sutre. Men komme med råd elelr tips.

Nå har det seg slikt at vi helst vil slippe å selge leiliheten vår da vi enderlig har kommet oss inn på boligmarkede. Betaler vel ca 8000 i månden (med felles gjeld),så kommer jo barnehagen på 2730pr. barn),strøm,mat,bil lån ca 2000 i måneden, bensin, klær til de små, buss kort (må nok ta buss til skolen hverdag).

Hjelp meg med ideer for å få det til å gå.

Likte ideen om å jobbe på nattklubb/bar en helg eller to i måneden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn skal det være. Tenk løsninger ;-)

Noen kommuner har ordninger med at man kan få redusert utgiftene til barnehagen dersom familien har inntekt under et visst nivå, sjekk om det gjelder dere.

Det finnes også fine deltidsjobber innen helse og omsorg, sovende nattevakt er en slager blant studenter.

Kjøp også brukte klær. Ingen dør av å ha brukte herjeklær og det kan man spare mye på.

Kjøp brukte bøker, det sparte jeg mange tusenlapper på i løpet av studiet.

Se om du kan sykle til skolen på sommerhalvåret. Da slipper du å tenke på trim ellers så lenge det varer og du sparer en del penger :-)

Skrevet

Selg bilen, kjøp mat på 10-kronerstilbud på ICA (om det fremdeles eksisterer), jobb utenom (minst 40%), kjøp klær på H&M, få barna inn i studentbarnehage (billigere og du får søskenrabatt), bruk alle mulige studentrabatter, si opp alle abonnementer på aviser og tidsskrifter, gå i bruktbutikker eller sats på arveklær til de små. For eksempel. NB: Disse rådene er kun basert på det jeg selv gjorde i studietiden, så jeg vet at det går...

Skrevet

Spar der du kan, rett og slett. Signerer forøvrig innleggene over. Når det gjelder klær til de voksne, kjøp en basisgarderobe hvor du kan matche det meste med hverandre. Husker min svigerinne var så imponert over hvor mye klær jeg hadde selv om jeg var student. Det hadde jeg ikke, men jeg sørget for at alt passet til alt, og varierte med det lille jeg hadde. :o)

Skrevet

Gubben må ha bil da. Men kan jo ta en litt billigere bil. Men frykter da sky høye verksted utgifter. Bilen er nedbetalt om ca 2år uansett.

Vet faktisk ikke om jeg vil flytte barna, sier ikke at det ikke kan bli en mulighet, men så langt det lar seg gjøre vil jeg ikke det. De går i en barnehage nær der vi bor med barn de skal gå på skole med og omgår med ellers. Å da og ta de ut føles feil ut for mine barn værtfall. Vil ikke at de skal lide for at jeg skal studere. De er første pri altid.

Skrevet

Jaja, men da har du jo gjort et valg, da, og alle valg har omkostninger. Beklager, jeg har nok ikke den store medlidenheten. Det skyldes at jeg selv har gjort noen ordentlig tøffe valg, både for meg selv og barna, for å skaffe meg selv utdannelse. Ingen "må" ha bil as far as I know, og barn kan flyttes uten å få store sår i sjelen. Begge mine barn har gått i barnehage andre steder enn der de begynte på skolen, så dette har jeg erfart. Ikke dermed sagt at de lider.

Skrevet

Du kan jo søke om lån og stipend, og det er jo litt. I tillegg kan du som student gjerne få en del tilbud og rabatter. Noen steder har de egen barnehage for studentbarn som er en del billigere og ligger veldig bra til i forhold til skolebygningene.

Mange banker tilbyr avdragsfrihet på huslån til studenter. Da betaler man bare renter for en periode, men kan betale ned valgfritt i tillegg. Da kan dere kanskje nøye dere med å betale f.eks. 6000 i måneden over en periode. Banken min har kommet med et slikt tilbud siden mannen min er student.

Sjekk om du kan finne f.eks. en enkel vaskejobb du kan gjøre litt når det passer deg. F.eks. et utested som skal vaskes, trappene i en boligblokk osv. Ikke veldig givende jobb, men veldig greit for studenter med jobber som kan gjøres litt mer når du selv har tid. Da jeg var student vasket jeg gangene i studentboligen der jeg selv bodde. Skulle gjøres en eller annen gang i løpet av helga var eneste kravet. Veldig greit:-)

Skrevet

Man kan leve lenge uten å kjøpe seg klær. Jeg vet, vi gikk ett år uten at vi voksne fikk noen ting. Til slutt fikk mannen ei bukse av svigermor. Ungene får alltids klær til jul og bursdag. De trenger i grunn ikke så mye. Hør om du kan få arve klær av noen. De fleste synes det er fint å kunne gi bort det man har av tøy etter egne barn.

Kjøp middagsmat på tilbud. Hamstre kjøttdeig, pøsler, fisk etc når det er tilbud og ha i fryseren. Spis mye grønnsaker. Bak brød selv. Kutt ut restautant/koisk/takeout/kino/byturer.

Du vil jo få noen kroner i studielån også? Ja det er kjedelig å betale ned på etterpå, men av og til så må man for å berge seg.

Skrevet

Det å jobbe i utelivet gir veldig mange goder selv om lønna gjerne ikke er så bra. Finn et sted som lønner bra og i tillegg har god tips. Det finner du ut av ved å prate litt med servitører og slikt når du treffer på noen.

(viktig med god tips!!!)

Skrevet

Jeg sa,for MINE barn tror jeg det blir helt feil å ta de ut fra der de er. Hvilken grunner jeg har for det er uvesentlig. Men at andre klarer det helt fint er jeg ikke i tvil om.

Joda, må nok bli studielån. Vet at om jeg får job better utdannelsen blir det en ganske godt betalt jobb.

Hmm.. skal snakke med banken vår. Kanskje det kan la seg gjør å bare betale renter deler av tiden når jeg studerer. Godt tips.

Hamstring er jeg flink til fra da jeg gikk på vgs, så d kan jeg få til igjen ;)

Masse flotte tips. Gir meg lyst til å faktisk gjennomføre det. Lar seg ikke gjøre før neste høst av, men kanskje jeg gjør det.

Men vi har ikke familie her vi bor, det er LAAAAAANGT til nærmeste familie.

Hvordan gjøre det når det er planleggingsdager i barnehagen? Høstferie på skolen? (elste blir å gå på skole en del av tiden jeg studerer)

Skrevet

Nå vet ikke ejg hvor mye mannen din tjener, men vi har klart oss helt utmerket helt siden vi fikk førstemann:)

Da jenta vår ble født var vi begge studenter, og leide leilighet til 6000,- i mnd. Da hun var ca 8 mnd gammel kjøpte vi oss en enebolig til en relativt (!!) billig penge, og tok opp lån. Mannen min jobbet litt ved siden av studiene, men vi hadde ikke fått lån i det hele tatt hvis ikke det var for at foreldrene mine var kausjonister for 300 000,-

Vi har aldri levd noe luksusliv, og det var kanskje enklere for oss enn hvis man plutselig får en lavere inntekt enn man er vant til. Da datteren vår var 14 mnd gammel ble mannen min ferdig med utdannelsen sin, og fikk jobb.

Vi har levd på kun hans inntekt siden det (og gjør det fremdeles siden jeg ikke er ferdig på skolen enda). Datteren vår ble 5 år i april, og vi har også fått en sønn som ble ett år i januar:)

Nå må dere ikke glemme at du også har krav på studielån da. Som sagt, så aner jeg jo ikke hva inntekten til mannen din ligger på, og heller ikke hva din har vært (er?), men det er fullt mulig å leve på én inntekt:)

Forresten.... Får ikke dere søskenrabatt i barnehagen? Jeg trodde det var vanlig..?

Skrevet

Hadde heller ikke familie i nærheten, hadde flyttet langt unna. Men det gikk fint, man er sjeldent så fleksibel som når man studerer. :o)

Skrevet

Undersøk muligheten for å ¨få avdragsfrihet på huslånet i studieperioden. Handle 1 gang i uken og velg billigprodukter. Ønsk dyrt barneutstyr til ungene sine bursdager og til jul. Vinterdress og vintersko er ofte dyrt og veldig praktisk å få i gave. Arve klær, kjøpe brukt. Ta buss i stede for å ha bil, dersom det er en stor utgiftspost (noe jeg definitivt vil si at 2000 i mnd er).

Dersom du ikke har obligatorisk oppmøte på skolen og kan styre skolehverdagen din selv, så er det jo faktisk mulig å redusere bhgplassene til 60% og være hjemme med barna 2 dager i uken. Vil spare en god del, men kreve myye av deg ifht disiplin i studiene. Du vil jo måtte bruke kvelder og evt litt natt :)

Skrevet

Når det gjelder planleggingsdager, høstferie osv har jeg ett tips: Skaff deg en god studievenninne, gjerne en med barn! Hvorfor? Jo, fordi da har du en som kan ta notater for deg i forelesninger du ikke kan være i selv, og dere kan bytte på å passe barn og å sitte på forelesning.

I tillegg har barna kanksje noen besteforeldre som kan ta en langhelt i forbindelse med høstferie? Eller mannen din kan ta fri fra jobben en dag når det er planleggingsdag? Eller kanskje bare en en halv dag, for det er jo ikke vanlig å ha forelesning fra 8 - 16. Og den eldste kan sikkert være med deg på skolen om du har kort forelesning. Husker barn som satt og tegnet o.l. i forelesninger da jeg studerte. Sønnen til den ene foreleseren var med såpass ofte at han ble hele klassens lille maskot:-)

Skrevet

*ler*

Joda,går nok ann det du sier.

Blir så mye for meg å tenke på at jeg svartmaler bittelitt ;)

Deilig med noen som gjør det så lett.

Min mann har da mellom 100 og 200 reisedøg i året. Men de prøver å ungå høstferier og slikt da. Så burde vær mulig at han kan ta noe fri da. Kanskje noen feriedager?!?! ;)

Skrevet

joda,skal nok ha studielån også... men er jo ikke mye da.

Men hva med sommerfeien i forhold til lånekassen? Må jeg da jobbe i stede for å tjene det jeg tjente fra de i skolåret?

Skrevet

Eg er student og har tre unger, to barn og ein mann ;) Eg har vore student i to år nå og me hadde når renta var på det høgaste 10 000kr i mnd på gjeld + alle andre faste utgifter. Me betaler 3500kr mnd for to barn i bhg, har 50% rabatt for nr 2, er fulltid. Eg har studielån og mannen min har ca 350 000kr i året.

Me betaler kun renter på eit forbrukslån også forlenga me tida på huset til 25år mot 20år me hadde før. Det går heilt greit, kan ikkje kjøpe det eg vil når eg vil og nokon gongar går det litt i minus....... Har ikkje avis, har nett og to mobiler, ingen hustelefon, og MÅ ha bil, beklager til deg over her som meinte at det ikkje var nødvendig, eg bur ca 1mil unna studiestedet, som er nærmast, mannen min jobber også der så me har to biler!!!

Alt går hvis ein bare vil!! Eg er ferdig med ein bachelor neste vår ;)

ps. du trenger sommerjobb for da får ein ikkje noko frå lånekassa, hvis du ikkje får nok att på skatten og mannen din "feit" feriepenge utbetaling........ ;)

Skrevet

Ja,der jeg da har lyst å studere er 3mil unna hjemmet. Men går greit med buss da, ca 35min uten bussbytte.

Men min mann har 3,5min til jobb og to bussbytter om han tar buss. Han bruker og da nesten 30min mer hver vei om han tar buss.

Skrevet

Studere på deltid og jobbe deltid?

Skrevet

Nå leste jeg den andre tråden din også.. Jeg bare lurer på hva du mener med at dere "taper" 10 000,- i måneden på at du begynner å studere? Har dere tatt med alt i dette regnestykket da?

* Du vil jo få studielån (kan kanskje få forsørgerstipend også, avhengig av hva mannen din tjener), og han vil få lavere skatt. Får du vanligvis over 18 000,- utbetalt i måneden så vil dere selvfølgelig få mindre penger når du begynner å studere, men det finnes mange muligheter. Ser at noen har nevnt deltidsstudier, og det tilbudet er det faktisk veldig mange som benytter seg av. Da tjener du jo litt penger samtidig som du får samlet opp studiepoeng;)

Dette klarer dere fint!

Skrevet

Tusen takk!

Godt med en som sier noe oppmuntrende værtfall ;)

Deltid går ikke, fordi det jeg vil studere fins ikke som deltid studium etter det jeg vet. Men skal undersøke litt da, kanskje finner jeg noe lignende ;)

Skrevet

Hvis dere bare betaler 8000 i måneden for å bo, så må dere da klare dere på en inntekt pluss studielån? Vi betalte mer enn det dobbelte av det da renten var på det høyeste, med to inntekter gikk det fint, så halvparten av det skulle ikke være noe problem. Kjenner også alenemødre som betaler mer enn det i husleie, og de klarer seg fint på en inntekt.

Barnehagen koster vel 2330, ikke 2730 (makspris). Selg bilen. Sykle til skolen.

Du skriver ikke noe om hva mannen din tjener, det har jo en del med saken å gjøre.

Skrevet

Barnehagen koster 2730 hver måned. Vi betaler for mat,drikke og utflukter.

Og jeg har litt over 3mil til der jeg vil studere,men går greit med buss. ca 35min uten bussbytte.

Men min mann har 3,5mil til jobb med to bussbytter og 30min ekstre hver vei hver dag.

Han tjener ca 330 000 i året. Kommer noe ekstra av reiser, men er lite. Men kommer veldig godt med. Men det er laaaaangt fra forutsigbarnt, men kan spares og fordeles for all del.

Ja, vi har ca 8000 i husleie nå, men vi har ikke begynt å betale avdrag. Og da rentene var som verst hadde vi mye mer. Begynner å betale avdragene om 2år fom august.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...