Gå til innhold

hvordan klarer dere..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..og få gjort alt som skal gjøres ila en dag? har en mann som jobber på sjøen,og jeg er alene med datteren vår på 10 uker.. herregud,jeg har ikke dusja på 4 dager!!!!!!!!!

aaahhhhhhhhhhhhhhhh,blir gal. trodde ikke babyen skulle ta ALT av tiden min.. deppa..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

welcome to my world....

Skrevet

hvis du ikke har fått dusja på 4 dager, synes jeg det høres litt ekstremt ut...Men det handler vel om prioriteringer, jeg ville hoppa i dusjen med en gang ungen sovna - eller dusjet mens h*n var våken, hvis det går fint. Husarbeid kan vente, men dusje MÅ jeg.

Skrevet

Hun kan også ta med ungen på badet, i en babystol. Det gjorde jeg. Dusjet med barna på badet mange ganger.

Skrevet
:) Man må bare prioritere:) Ble alene da mini var 3 mnd, og alt går! Man må bare lære seg å la oppvaska stå et par dager, gulvet må ikke være flekkfritt hele tiden, og barnet kan faktisk gråte et par minutter mens du er i dusjen. Evt, ta med barnet i dusjen? Og det viktigste av alt...Mens mannen er borte: SKAFF AVLASTNING!!! Du trenger en pause av og til, om så bare for en time, få en venninne eller familiemedlem til å komme å hjelpe deg litt innimellom så du kan ta en dusj, sove litt, gå i butikken alene, etc.
Skrevet

Det blir bedre, hold ut :)

Du har ikke noen som kan hjelpe deg litt da, ta henne med på en trilletur eller noe?

hvis ikke så fikser du det alikevel. jeg pleide å legge mini på badegulvet når jeg dusjet, tok med babygymmen hans. Gikk så fint så.

har du et bæresjal eller noe? veldig kjekt, da kan babyen ligge i det mens du gjør noe annet.

Som sagt, det blir mye bedre. For å være helt ærlig syns jeg de første 3 mnd var grusomme, men så gikk det seg til så fint så :)

Skrevet

Hehe...høres ut som om du begynner å bli smådesperat etter å få bedre kontroll på livet ditt igjen ja ;)

Slapp av - det går over! Og de fleste mødre(og fedre) her inne kan bekrefte at det føles omtrent slik som du beskriver (i større eller mindre grad) å ha en nyfødt i huset. INGEN kontroll, INGEN mulighet til å planlegge dagen eller ta seg tid til å pleie egne behov NÅR MAN VIL!

Men om noen få uker er barnet ditt såpass gammel at h*n kommer til å få flere rutiner. Og da vil du sakte men sikkert føle at du får tilbake endel av den kontrollen du savner.

KOS deg sålenge - dét er mitt eneste råd. Ikke stress, ikke føl at du MÅ rekke noe - for det må du faktisk VIRKELIG ikke!!!

Bare slapp av med den lille, verdsett tiden dere har å bli kjent med hverandre, uten å stresse opp hverken deg selv eller barnet med å "måtte" rekke allslags tullete ting...

Og lykke til videre som mor! :D

Skrevet

hmm.. jeg var alene med 5 (å da var de yngste 3 år, 16 mnd og nyfødt)

dusja hver dag jeg..:)

de to nest yngste badet i stampen mens baby lå i vuggestol ved siden av.

gikk så greit att:)

Skrevet

Du får ikke gjort alt på en dag, sånn er det bare. Baby nr. 1 tar "all" tid... Med nr. 2 er man mer erfaren og ting går litt greiere.

Jeg hadde store ambisjoner om alt jeg skulle gjøre mens babyen sov halve dagen og nesten hele natten, men det ble jo ikke akkurat sånn... Ungen sov på dagen kun på puppen (evt på trilletur, men ikke når vognen sto stille), og kun ca. 1 time om gangen. Natten var vel nokså grei, hun hadde stort sett en 6 timers soveøkt i løpet av natten.

Men for all del, ta deg en dusj. Legg ungen (våken, mett med tørr bleie eller naken) på noe mykt på badegulvet mens du dusjer, så har du kontroll. Hun dør ikke av å gråte noen minutter til du blir ferdig!

Ikke irriter deg over alt du ikke får gjort, det kommer det ikke noe godt ut av. Prøv å gjøre litt hver dag, gjør som med dusjingen, eller når babyen sover. Sover du dårlig om natten, så SOV når babyen sover på dagen. Underskudd på søvn er ren terror for psyken...

- Og la far ta ta mer enn sin del når han er hjemme :-)

Skrevet

Det er dette livet jeg går imot.. Mannen min jobber offshore, og jeg blir helt alene med babyen. Jeee...

Skrevet

Som flere andre sier, ikke forvent at alt skal se perfekt ut. Det er egentlig ikke så mye som MÅ gjøres i løpet av en dag. Det kan være lurt å sette på en vaskemaskin hver dag, men det tar ikke lang tid. Du må få i deg mat flere ganger om dagen, men du må ikke spise varm middag hver dag og det er lov å kjøpe Fjordland el av og til sånn at det går raskt å lage middagen. Støvsuge og vaske gulv må ikke gjøres hver dag. Hør om noen av besteforeldrene eller en venninne kan komme og trille babyen en tur mens du tar helgevasken og gjør da kun det du må og slapp av resten av tiden.

Skaff deg en bæresele/bæresjal, så kan du bære med deg babyen mens du gjør ting.

Jeg pleide å enten legge mini på gulvet på badet på et teppe eller sette han i vippestolen utenfor dusjen når jeg dusjet. Hvis han begynte å gråte, så sang jeg til jeg var ferdig i dusjen sånn at han hørte meg hele tiden.

Skrevet

Når de er 10 uker gjør de ikke stort av seg.

Jeg fikk tid til alt jeg ville frem til jenta mi var 8 mnd.

Da ble det travelt.

Men har fått tid til det meste likevel.

Når hun kvilte på dagen hoppet jeg i dusjen og tok husarbeid.

Har vært alene fra dag 1.

Skrevet

Det er mye man kan gjøre ved å ta med seg en vippestol eller en bærekurv/moseskurv og ta med rundt i huset der hvor du er. Så kan babyen sove eller bare se på, mens du gjør det du skal. Verre hvis den har kolikk og konstant må bæres og vugges på..

Skrevet

Kjenner igjen følelsen. Det er ikke lett å rekke over noe særlig når man er litt uggen i kroppen etter et svangerskap, en fødsel og i tillegg passe neddopa av ammehormoner ... også har man jo gjerne en liten en som vil spise hver eneste time eller noe. Men trøst deg med at det blir bedre. Plutselig synes barnet det er morsomt å ligge på magen og leke litt osv og vips har du litt tid til å få gjort ting :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...