Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Brukte bilseter er nå en ting, men hva er den der greia med at man aldri skal arve eller kjøpe brukte sko til barn? Sko til barn som ikke kan/nesten ikke kan gå blir overhodet ikke slitt. Det samme gjelder pensko som er brukt 1-2 ganger og støvler og annet skotøy som er "stivt" og ikke endrer fasong så lett. Har overhodet ingen problemer med å arve/kjøpe brukte sko av denne typen, forutsatt meget pen bruk, selvsagt.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 Leste akkurat i foreldre og barn at man IKKE skal arve sko. Bortsett fra pensko som brukes så lite. Hver fot har ett eget fottrykk. Stapper du foten ned i en brukt sko så tvinger du ungen inn i en annen sitt fottrykk. Ikke bra for foten eller utviklingen.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #3 Skrevet 7. juni 2009 Skjønner jo det når det gjelder "brukssko", som joggesko, sandaler eller vintersko, men slike sko som jeg nevnte i hovedinnlegget ser jeg ingen problemer med. HI
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2009 #4 Skrevet 7. juni 2009 Du gjør selvsagt som du selv vil, men ETHVERT skotøy blir formet av sin eier (og kvalitetssko (stive sko) mer enn rimeligere). Så alt skotøy skal være nytt om det skal være "best mulig" for foten jo helst skal bli så sterk og sunn som mulig. Og så må man veie det opp mot økonomi og hvor formet skotøyet er. Selvsagt er skotøy som er brukt en gang eller to lite formet, men ikke HELT uformet (sko formes mest første gang de brukes). Så vær klar over at du også i slike tilfeller brukes annenrangs vare (men den er ikke MYE dårligere enn førsterangs, og det er jo ikke alltid økonomien tillater det som er mest ønskelig). Sko til barn som ikke/nesten ikke kan gå er selvsagt ikke slitt. Men de er likevel formet, til dels ganske betydelig . Det samme er altså stivt skotøy. Dette er etter kort tids bruk utrolig formet, selv om de ikke (ytre sett) endrer fasong så lett.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #5 Skrevet 8. juni 2009 Jogge sko og andre sko som blir slitt, kaster vi. Pensko, bunadsko, badesko osv blir arvet videre Vintersko og cherrox, ser vi an. Lite brukt av barn nr 1 (kanskje de fikk nye på våren), blir brukt som hovedsko av barn nr 2. Er de mer velbrukt, blir de brukt som reservesko.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 Godt for økonomien. På langt nær så godt for barnets fot! Så får du selv vurdere hva som er viktigst.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 Mine arver ikke annet en pensko da dette blir veldig lite brukt. Min mor så ikke poenget med at jeg ikke kunne arve skoene til søstra mi før jeg måtte ha kjempedyre spesialsko fordi føttene mine rett og slett ble skadet av det. Først når spesialisten fortalte henne strengt at dette mest sansynlig kom av/hadde blitt verre av at jeg gikk i arvesko inså hun at det var galt. Og tro meg å gå i spesialsko som 7-10 åring er ikke mye moro. Nå har man heldigvis en ekspertise som bygger opp vanlige sko men den gang var det bare utrolig stygge sko.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Jeg har selv arvet masse sko i oppveksten, go har ingen problemer med føttene. Samme med storebror her i huset. Man må selvsagt bruke skjønn, men i de aller fleste tilfeller er det helt OK. Bare hysteri!
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #9 Skrevet 8. juni 2009 Samme med meg. Er nå 40 år, og har aldri hatt problemer med bena etter å ha brukt arvede sko :-)
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 Nei, noen er heldigere enn andre. Ikke ALLE barn får lungekreft av å bli utsatt for passiv røyking heller!
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #11 Skrevet 8. juni 2009 Jeg har en venn som er ortoped, og han sier at å arve sko er HELT greit så sant de ikke er helt utslitte. Er såle og støtte i skoen inntakt så er det ikke noe problem å gå i brukte sko. En ny sko må også gås inn og forme seg etter din fot, så det med fottrykket er bare tull sier han..
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #12 Skrevet 8. juni 2009 Så er det tydeligvis ulike meninger blant ortopedene. Ortopeden her sier det motsatte, at "gjenbruk" av sko IKKE er greit, og at "fotformingen" er MEGET VESENTLIG.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2009 #13 Skrevet 8. juni 2009 Så får en vel bare velge hvem en vil tro på da kanskje......? Er jo ikke så enkelt når ekspertene er uenige!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå