Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorda gjør dere det egentlig, når dere kommer hjem fra jobb og barnehage? Mini er alltid skrubsulten, så enten er det hyl og skrik mens jeg lager mat, eller så spiser han noe og blir litt mett, så ikke så interessert i middagen.

Hva er løsningen? Seinere middag? Eller superrask middag slik at vi kan spise med en gang? Og forslag til sunne og raske middager? Eller middager hvor mye kan lages klart kvelden i forveien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La Han få spise litt frukt mens du lager middagen,eller så får han spise noe annet når dere kommer hjem,og heller ta middagen senere..

Da får dere tid til å kose litt sammen etter en arbeidsdag og barnehagedag..

Er sikkert slitne begge to også,så godt å få slappet av litt. ;)

Skrevet

Mine spiser seg mette på frukt om de får lov til det. Vår løsning var at de fikk noe fornuftig med en gang vi kom hjem, og så spiste vi middag som siste måltid på dagen. Da hadde vi god tid å lage mat og gutta kunne "hjelpe" til. Fikk smake på alt, og er i dag utrolig lite kresne på sunn mat. Nå holder de ut lengre uten mat. Gulrot får de om de vil ha noe, men ofte skal vi videre på aktiviteter og vi har vel på man-tors planlagt middag og forberedt en del dagen før. På den måten blir middagen også sunnere, og sammen med gutta planlegger vi menyen på søndagen. Her er det vi skal ha man- tors denne uken (vi reiser etter det og forberedelsene gjør jeg ikke lenger siden jeg er ute i permisjon):

Man: Raspeball fra søndag som skal stekes, kålrotstappe (ferdig kuttet til koking kvelden før, heller kokende vann på og stappen er ferdig på 15 min), bacon rester fra dagen før varmes og vi damper brokkolig ferdig vasket over stappen.

Tirs: Lager råkost av kålrot, gulrot, paprika som er vasket kvelden før (5 min), stekt fisk (tar opp en filet og den tines over natten i porsjonsbiter med sitron, salt og pepper på. Steker fisk raskere enn pølser) og koker fullkornspasta og blander det med pesto (10 min), Med litt øving er middagen ferdig på 20 min. En god vannkoker er greit slik en slipper å vente på at vannet koker opp.

Ons: Varmer fiskekaker som har tint i kjøleskapet over natten. Tar råkosten fra dagen før siden vi lager stor porsjon, blander agurk, rødløk, alfaspirer og pinjekjerner i med dressing av sitron, litt olje, salt og pepper (5 min mens fiskekakene steker). Serverer med grove hamburgerbrød eller pitabrød, og lager saus av rømmekolle, chilliketchup, salt og pepper som oppbevares i en boks til senere bruk t.d. dip.

Tors: Deler opp kyllingfilet i biter og marinerer i teriakie saus over natten, vasker løk, brokkoli, squash, paprika slik det er klar til kutting. Steker kylling og grønnsaker, mens fullkornudler koker sammen med brokkoli. Blander østersaus eller teriiakye saus med honning og hvitløk. For å korte ned tiden så kan en skjære opp kvelden før.

Skrevet

Mine spiser ofte en banan eller noe mens jeg lager middag. Er hjemme 15 - 15.30 og spiser middag innen kl 16.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...