Gå til innhold

Lekser hvor mange dager i uken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte gjør barna deres lekser? Jeg tenker ikke bare på hvilke dager de får lekser til, men på hvor ofte dere som foreldre bestemmer at de skal gjøre lekser. Min gutt gjør lekser 5-6 ganger i uken. Noen uker gjør han lekser på søndagen fordi det blir masete en av de andre ukedagene siden han har fritidsaktivitet da. Jeg synes det er bedre å bruke ti minutter på lesearket og diktatordene en søndag enn at det blir dårlig tid midt i uken når han skal rekke både lekser og fritidsaktivitet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har veldig gode lekserutiner, så han gjør lekser mandag-torsdag, hver ettermiddag. De har lekseplan for en uke av gangen, og noen dager gjør han mer eller mindre, ettersom hvor mye tid fritidsaktiviteten tar. Hvis det er fotballkamp tar det lengre tid enn feks trening.

Han må gjøre leksene med en gang han kommer hjem fra skolen (etter at han har fått en matbit/drikke), og det tar vel alt fra 15 min til ca en time. Som regel sitter enten jeg eller mannen min ved siden av ham når han gjør leksene, så vi er tilgjengelige når han trenger hjelp. Som regel gjør vi noe jobb, så vi ikke trenger oss på :))))

Det viktigste er egentlig at ikke leksene blir gjort for sent på kvelden, for da er barnas hjerne ikke så mottakelige for læring, og når ettermiddagene er full av aktivitet, så må leksene gjøres rett etter skolen. Det fungerer veldig bra og lekselesing blir mer effektiv.

Jeg er egentlig veldig for å skille jobb og fritid, og synes at ungene skal ha det likedan, dermed unngår vi lekser i helgene. Men det har unntaksvis hent at vi har gjort et eller annet en helg.

Skrevet

Gutten min i 1 klasse har ikke så mye lekser, så vi bruker og dele det opp på 2 dager iløpet av uken. Han får leksene på fredag og da skal de være ferdig til torsdag neste uke.

Jenta mi i 3 klasse gjør leselekse hver dag da dem blir hørt dagen etterpå, gjør også en side mattelekse hver dag + bruker en dag på å skrive i penboka og en dag på å øve på diktat og en dag til øving av engelsk gloser utenom lesinga og matteleksa. De får også utlevert leksene på fredag og da skal leksene være ferdig fredag neste uke, utenom leselaksa da som må gjøres hver dag.

Vi gjør ikke leksene i helga, det får vi ikke tid til da jeg jobber annenhver helg og gubben jobber ofte helger også + at det skjer mye annet i helgene.

Skrevet

Min gutt, 3. klasse, gjør lekser man- torsdag etter skoletid. Det varierer hvor mye lekse de har.

Skrevet

Gutten min går i andre klasse og har lekse hve dag.

Jeg syntes det er altofr mye og han er bare 7 år(født sent på året).

Han sliter en del m matte men er god i norsk(skriving og lesing), og jeg ser at han går fort lei om han ikke får ting til.

Vi har som en regel at vi ska gjøre lekser og spise middag før vi kan gjøre noe annet, noe han vet og godtar.

Med sjeldne mellomrom om det skulle dukke opp noe viktig, utsettes leksene selvfølgelig...men det er sjeldent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...