Tryne_ nr.3 på vei Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 jeg har termin i november. Jeg skal da ta ut permisjon frem til mannen skal ha. Da ønsker jeg å ha 4 uker ferie slik at han slipper å være alene. det jeg lurer på er om jeg har ratt på feriepenger neste sommer?? Må jo ha råd til å ta ferie. Jeg jobber som sykepleier. Startet å jobbe i fjor sommer, har hatt jobb på 2 forskjellige plasser siden dette. Noen som vet om jeg har ratt på feriepenger til neste år og året etter ??? Tenker i og med at jeg har permisjon
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 Du har alltid "rett" på feriepenger, eller mener du rett på ferie med lønn? Feriepengene dine er alltid 11,2 % av det du har tjent året før, det får du utbetalt uansett (med mindre du har slutta i en jobb midt i året og fått utbetalt feriepengene dine da du slutta, det gjøres hvis du ikke sier fra før du slutter, men da på du betale skatt av feriepengene dine det året). Om du har rett på ferie med lønn eller ikke kommer ann på hvor mye du har jobbet. Jeg har feks jobbet fra juni i fjor og har da rett på ca halve ferien med lønn (dette er noe arbeidsgiver kan regne ut for deg). Jeg tror det beste er å spørre den arbeidsgiveren du jobber for nå om hvor mye ferie du vil ha opparbeidet deg til neste år, vanskelig for noen utenfor å si hvor mye når jeg ikke vet hvor lenge du har jobbet der, hvilken stillingsprosent etc. I Helse-Bergen (der jeg jobber:) er det et skjema man fyller ut og så blir ferien automatisk regnet ut i forhold til hvor mye du har jobbet året før.