Dubros Skrevet 7. juni 2009 #1 Skrevet 7. juni 2009 Jeg fikk vel som de fleste andre utdelt cerazette etter fødselen. Disse har jeg i midlertid vært svært misfornøyd med. Har mensen eller noe som ligner nesten hele tiden. Nå er guttungen 1 år og jeg delammer fortsatt. Morgen og kveld. Altså 2 amminger om dagen. Jeg ønsker nå å slutte på cerazette og begynne på microgynon som jeg gikk på før jeg ble gravid og som jeg har vært fornøyd med. Vil gjerne ha en forutsigbar mens nå i sommer. Vil gjerne kunne bade etc når vi skal til varmere strøk. Hva er det med p-piller som kan være farlig for barnet? Og vil to amminger om dagen utgjøre noen risiko? Er selvfølgelig ikke villig til å ta noen risiko på vegne av barnet, så ingen misforstår det. Vurderer å avslutte hele ammingen p.ga dette. Jeg har under en uke mellom hver mens så det plager meg en del. Skal uansett avslutte ammingen i løpet av sommeren. Vel..trenger noen innspill på dette.
du og jeg og vi to Skrevet 7. juni 2009 #2 Skrevet 7. juni 2009 Jeg ville ikke brukt vanlige p-piller under amming, selv om du ammer lite. Generelt tenker jeg det er fordi hormonene går over i melka at det er uheldig. I felleskatalogen står det f.eks på Microgynon: Overgang i morsmelk: Går over. Østrogen og gestagener kan redusere mengden samt endre sammensetningen av morsmelken. Bør ikke anvendes under amming. Mens det på Cerazette står: Overgang i morsmelk: Små mengder er påvist i morsmelk, men risiko for påvirkning av barnet er lite sannsynlig ved terapeutiske doser. Påvirker ikke produksjon av eller kvalitet på brystmelk. Nå kjenner jeg ikke til om det er noen medisinske årsaker til at du bruker p-piller, men jeg ville heller ha sluttet med p-pillene enn å slutte med ammingen pga dette. Kondomer funker fint, og det er jo for en ganske kort periode uansett.
Dubros Skrevet 7. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2009 Ja, jeg slutter nok helle på pillene enn å slutte ammingen. Det er ingen medisinske årsaker til at jeg bruker pillen nei. Skal til varme strøk i sommer som gjør at jeg helst ikke vil ha mensen når jeg er der, og det kan man jo styre litt med p-piller. (Vel,..ikke med Cerazette da, med de har jeg jo mensen hele tiden..) Derfor skulle jeg gjerne kommet i gang med microgynon nå. Får vel bare håpe at mensen styrer unna ferien av seg selv.
du og jeg og vi to Skrevet 7. juni 2009 #4 Skrevet 7. juni 2009 Ja, skjønner at det er mest praktisk å ikke ha mensen på badeferie - jeg blir med på fingerkryssing;) Vet ikke når det er mest gunstig å slutte med Cerazette i fht når du skal reise. Kanskje noen har erfaring med at mensen kommer rett etterpå, slik at du kan slutte å ta de et par uker før du skal dra - men det er jo vanskelig å beregne uansett. Høres jo ut som det ikke funker spesielt bra med Cerazette likevel, så du er vel neppe interessert i å fortsette særlig lengre. Jeg hadde det faktisk på den måten med vanlige p-piller (før jeg ble gravid nå), så jeg kjenner til problemet - mens Cerazette funker mye bedre for meg. Rart det der.
Dubros Skrevet 7. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. juni 2009 Her kommer mensen annenhver uke, så jeg sluttet i dag jeg. Gubben rekker akkurat å bli fornøyd med litt kos i sengehalmen før jeg igjen må skuffe. Nei, er skikkelig lei av å blø 3 av 4 uker i mnd. Har hørt at det for mange er litt tull i begynnelsen med Cerazette, før det stabiliserer seg eller blir helt borte. Men ikke for meg. Gratulerer som gravid da ) Kanskje det er det som blir enden på visa for meg og. Hehe...nei, jeg har tenkt å drøye det et år eller noe sånt.
du og jeg og vi to Skrevet 7. juni 2009 #6 Skrevet 7. juni 2009 Oi, ser at jeg har skrevet før jeg ble gravid nå - det skulle det ikke være, eller - jeg var gravid for en stund siden og sitter nå med en halvanne år gammel sønn og Cerazette som funker;) Men skjønner du er lei av de da. Håper ting stabiliserer seg kjapt nå som du har sluttet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå