Gå til innhold

Hurtig fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil bare fortelle om min opplevelse...

Jeg fikk et barn for en uke siden.

Med mitt forrige barn tok fødselen laaaang tid, og jeg møtte fire skift etter at jeg var innlagt på føden...

Den gangen prøvde jeg ingen kjerringråd eller noe spesielt.

Denne gangen hadde jeg tenkt å prøve modningsakupunktur, men siden jeg da måtte kjøre så langt, og vi for tiden bare har en bil, bestemte jeg meg for at det bare fikk være.

Jeg kjøpte meg bringebærblad kapsler og te.

Begynte ikke med kapslene og teen før i uke 34-35 tror jeg det var.

Jeg tok da maks, med kapsler, 3 stk morgen og kveld, og i tillegg drakk jeg noen kopper med te for dagen.

Dagen før jeg fødte hadde jeg litt lettere rier, det var ikke kynnere, for jeg kjendte det veldig godt i ryggen. Og kynnere har jeg hatt mye av.

De kom med ca 30 min mellom og av og til 15 min mellom men midt på dagen gav det seg. Og begynte igjen litt på kvelden.

Da bestemte jeg meg for at nå skulle min mann se om han kunne få fortgang på sakene.

Så jeg ba han om en omgang i sengen ;-)

Vi prøvde den oppskriften til rikshospitalet. Og den satt kan man si!!

En time etter startet riene SKIKKELIG med en gang!

Det var bare 1 min mellom riene og de varte i litt over minuttet, så du kan si det ble vanskelig å hente seg inn ogjen mellom hvar gang!!

Min mann ble litt engstelig og forlangte sykebil, Noe jeg ikke trodde vi hadde behov for, for forrige gang hadde jeg også hyppige rier, men da var det 4-5 min mellom riene.

Vi kjørte jordmor og sykebil i møte, og det ble bestemt at jeg skulle i sykebilen med blå lys.

Rett utenfor sykehuset hadde ikke den lille tid til å vente lenger, så det ble fødsel i sykebilen.

Jeg synes det egentlig var helt greit jeg, det var jo egentlig en veldig rolig atmosfære, bare jordmor og meg.

Hun la den lille rett på magen min og la flere tepper oppå oss, så fikk sykebilsjåførene beskjed om at de kunne komme og trille meg inn.

Så jeg slapp flere jordmødre og styr.

Det gikk 1,5 time fra første ri til den lille var ute.

Det var fort, intensivt og ganske hardt da det sto på, men når det var over, synes jeg denne fødselen var en god opplevelse i forhold til forrige.

Dette barne var mindre og hodet var 2 cm mindre, jeg rivnet ikke denne gangen, og følte meg veldig frisk og rask etterpå.

Reiste hjem samme dag, og vi låg og sov i egen seng den natten og hele dagen etter, mens mann og storesøster var mine gode hjelpere, jeg synes det var deilig.

Det kan annbefales å reise hjem så fort som mulig hvis alt er bra med mor og barn selvfølgelig, jeg synes det var veldig avslappende.

Men hadde nok ikke gjort det hvis jeg hadde små barn hjemme!

Jeg vet ikke om det var bringebær kapsler og sex som fikk ting til å gå så fort, men det var jo megaforsjell fra forrige fødsel, og det er mange år mellom de fødslene, så jeg fikk beskjed om at jeg kunne regnes som en førstegangsfødende igjen.

Men takk og pris for at jeg slapp en slik fødsel igjen!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at du synes det var en fin fødsel til tross for tiden.

Det var kanskje godt å få komme hjem raskt etter fødsel, men det er ikke alle som har en mann som varter seg opp, og da er et par dager lenger på sykehuset gull verdt.

Jeg lå 1 natt ekstra pga den sprøyta som de får etter 72 timer (?)

og det var herlig! Hadde bare meg selv og babyen og tenke på.

Reiste for fort hjem med nr.1, og måtte begynne på oppvasken og masse rydding med en gang jeg kom hjem =(

Skrevet

Det er klart det har mye å si hva man kommer hjem til.

Men for min del var det helt perfekt.

Jeg gav beskjed til mann og barn at jeg skulle ligge i sengen. Og ville ikke bry meg om noe huslig, det var deres jobb. og de gjorde det heldigvis...

Og hvis det var den føllingsprøven (eller hva det heter) du mener, så tar sikkert din jordmor den også nå. Det gjør min, hun kommer på hjemmebesøk og tar den prøven hvis du vil, eller man kan møte henne på helsestasjonen og ta den der.

HI

Skrevet

Vi bor på en veldig liten plass og de undersøkte før jeg reiste ble skrevet ut fra sykehuset om det var mulighet for at min jm kunne sette den, men det var visst vanskelig.

Tror det var pga at de ikke bare kunne sende sprøyta opp hit, men er ikke helt sikker på det.

Husker ikke helt hva som var grunnen, men det letteste var altså å bli igjen på sykehuset og få den satt der.

Og det var jo kjempeherlig!! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...