Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser oppskrifter her og ser på andres matbudsjett og lurer på om vi kanskje spiser veldig mye mer enn normalt?

F.eks, en klassis kjøttkakemiddag hos oss. Da må jeg beregne 8 mellomstore poter, 5-6 gulrøtter, 1/2 blomkål, 1/2 brokkoli, en boks med erter, 2 pakker med saus (om jeg ikke lager fra bunnen av) og ca 14-15 kjøttkaker av mellomstor størrelse. Da blir normalt sett omtrent alt spist opp. Vi er da 2 vokse og 3 barn, spesielt ene gutten vår spiser veldig mye (mer enn meg).

Annen middag med kylling: Minst 4 kyllingfileter, 4 dl med basmatiris (minst) og 2 poser med saus. Til salat går det normalt f.eks 2/3 crisp-salat eller isslat, en halv "boks" med cherrytomater, en halv agurk (eller 3-4 snack-agurker), 1 paprika, en boks med mais og 1/4 glass "fetaost".

Er dette veldig mye eller? Vi er alle normalt slanke og aktive, dvs jeg er jo gravid da og dermed stor sånn sett, men til vanlig da. Ungene har perfekt vekt i forhold til lengde og både jeg og mannen er godt innenfor normal BMI (jeg da i ikke-gravid tilstand).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke mye..

Feks kyllingfilet - så beregner man jo en pr person..

Hvis man serverer dem hele da.. Jeg pleier å beregne 1 til hver hvis det er gryte eller slikt også jeg da..

Salaten din høres heller ikke ut som mye.. Ca det jeg og mannen spiser til middag, men da har vi ikke ris eller noe til kjøttet - bare salat.

1 pose saus holder til oss, men hvis vi skal være fler, så lager jeg alltid to poser :)

Skrevet

Ja ris er et must for ungene ;-) De elsker ris, jeg synes de er flinke til å spise salat også, men ris er helt nødvendig.

Skrevet

Nei, det syns jeg ikke var så mye - dere har jo tre gutten i vokse-alderen, og når dere har unger som spiser godt, syns jeg det høres akkurat "passe" ut, hvis jeg kan si det sånn;o) Vi bruker endel på mat i mnd, vi også, og det til tross for småspiste unger og jeg som har spiseforstyrrelser og stort sett spiser knekkebrød, salat og all bran;o) Vi bruker endel rent kjøtt og fisk, og det koster som regel litt + at vi aldri bruker vanlig kjøttdeig, men enten karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig. Beruker i tillegg mye frukt.

Skrevet

Nei, synes ikke det. En kjøttkakemiddag her (for 2 voksne + 2 gutter, 7+11 år) ville bestått av ca 500 kjøttdeig (som gir, sammen med en håndfull havregryn, 15 -16 kjøttkaker), 1/2 kg grønne (tørkede) erter, 6-7 dl saus (altså kraft, mel og smør til dette), og 11-12 poteter (altså ca 3/4 kg). Ofte sløyfer vi sausen og lager til 3 store stekte løk (i relativt mye olje) i stedet.

Da ville det sannsynligvis være litt smårester igjen (1 potet, 1-2 kjøttkaker, en klatt erterstuing). Dette forsvinner i en form/grateng/gryterett senere i løpet av uka.

Kyllingmiddag bruker vi ikke, men vi bruker en del unghøne, som vi har tilgang til, med råvekt 1200-1250 g. En slik høne gir som regel LITT rester (1 (meget) liten kopp "plukkkjøtt") til senere bruk. Nå ville nok vi vanligvis hatt poteter til, men skulle det vært ris (som vi ikke er spesielt glad i), ville jeg nok beregnet en snau halvliter med ris. Og så grønnsaker som passet for menyen. f eks et par løk, en paprika og en boks tomater.

Ingen her er slanke, men helt alminnelige (og med fare for å bli lovlig "godt i hold", om man ikke er obs, her får enhver passe egen vekt, men minstebarnet står under et visst oppsyn ennå , da, uten at det har vært behov for "aktive tiltak" de siste 2-3 årene).

Prinsippene her er: Ingen går sulten fra bordet. Men man spiser seg heller ikke mer enn mett. Hver får passe seg selv. Og siden man gjør det blir det nesten alltid LITT rester. Dem finner man alltid anvendelse for.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke dere spiser veldig mye :-)

Skrevet

Takk for svar :-) Da er vi normale i hvertfall. Bare skjønner ikke helt hvordan andre da klarer seg med et matbudsjett på 3000-5000 kr i mnd og likevel påstår de spiser MYE frukt og grønt og bruker mest råvarer, vi har ikke sjangs vi! Må jo sies at vi bor på landet med en dyr nærbutikk, så blir nok litt mer penger pga dette, men såååå mye mer??

Gjest Mylian&A.V+2til:-))
Skrevet

Jeg syns faktisk dere er litt småspist.

Skrevet

For min (14:14)s del kan jeg si at vårt utgangspunkt for 2 voksne og 2 barn, 7 og 11 år:

Middagsmat. I gjennomsnitt 48-50 kr/dag på ukebasis, altså 330-350 kr/uke (får litt fisk, antatt verdi 20-25 kr/uke i gjennomsnitt om vi skulle kjøpt denne til vanlig pris)

Melk/brød/påleggsvarer/frukt/grønt (har noe frukt/grønt selv fra egen hage, antatt pris ca 50-75 kr/uke i snitt om vi skulle kjøpt dette til vanlig pris (i den grad det da LAR seg kjøpe...)), 325-375 kr/uke

Andre varer (ikke-mat) ca 50 kr uke. Og "avsetninger" til ekstra mat til høytider det samme.

Noe som gir en sum på rundt 800 kr/uke på årsbasis. Utenom det vi får/dyrker selv (75-100 kr/uke i snitt).

Altså et "statisisk gjennomsnitt" på 3700-3800 kr/mnd, om vi priser varer vi ikke betaler for. Men variasjonene er store. Ser jeg hadde måned på 1500-1600 og måned på nesten 7000 i 2008 ifølge regnskapet.

Vi har en "nærbutikk" ca 5 km fra oss (her handler vi minst mulig, varene her er oftest både dårlige og dyre), og flere (ikke mange, men flere, vi benytter 2) butikker på 7-8 km avstand. "Bondehandel" ("grønnsaksbu") har vi mindre enn 1 km fra boligen, her handler vi alt denne har/kan skaffe av grønnsaker som vi ikke har selv, frukt og egg (eggforbruket er stort 10-12 egg pr uke, minst). Kjøtt handler vi hos en STOR slakter, med priser som er fullt konkurransedyktig med dagligvarebutikkene (i motsetning til den andre slakteren i nærheten...) og fisk direkte fra fiskebutikk (som er knyttet til fiskemottak, derfor alltid fine varer, priser fullt konkurransedyktige med frysedisken (litt høyere, men bare litt)) som vi har 3-4 km fra boligen. Ellers handler vi litt hos en liten innvandrerbutikk 5 km fra oss (lørdagsgodt er fast takst her, dette er ikke "en del av budsjettet", her får hver styre sin egen lommebok..). Denne er gunstig hva gjelder (eksotisk) frukt/grønt, te, olje og krydder, og har meget god kvalitet på dette, til priser som i hvert fall ikke er over dagligvarebutikkenes for billigste utgave. Og det er jo alltid greitt å støtte en innvandrer som vil klare seg selv og drive en SERIØS butikk ved å være mest mulig fast kunde.

Kan ellers nevne at kjøttkakemenyen jeg nevnte i forrige innlegg ville kostet oss et sted mellom 50 og 55 kr (avhengig av saus/tilbehør) og hønsemiddagen ca 60 kr. Så i en ukemeny ville dette være dyre menyer (menyene her ligger på alt fra knappe 40 til rundt 60 kr, når de er beregnet som 2+2). Hønsemenyen er da også søndagsmeny....

Skrevet

Det har faktisk VELDIG mye å si at du ikke har de store billigkjedene i nærheten.

Jeg merka det da jeg bodde alene på landet. Var ikke så mye å bruke penger på der, men lønninga gikk likevel fort til dagligvarer. Da jeg flytta til byen ble den utgiften nesten halvert...

Hadde bare en ICAnær butikk der jeg bodde før.

Skrevet

Denne tror jeg at jeg (16:54) kan støtte. Vår egen nærbutikk (som vi altså unngår best mulig, først og fremst pga kvaliteten og lite forekommende betjening, at prisene også er dyre, gjør det ikke vanskeligere å unngå den) har et prisnivå som jeg vil definere som 20 - 25 % høyere enn de to butikkene vi bruker. Vel, på melk/mel er den "bare" 5-6 % dyrere da, rett skal være rett. Den ene av forretningenne vi bruker er for øvrig også en nærbutikk, men en STOR selvstendig nærbutikk (får varer fra Norgesgruppen-systemet, altså FirstPrice, men er helt kjedeuavhengig).

Og nærbutikken vi har ved hytta (om vi kan bruke ordet nærbutikk om noe som ligger 25 km borte, den er i hvert fall NÆRmeste:)), knyttet til Coop-systemet, slår alle rekorder. Her opplever jeg prisene som + 50 % av hva jeg er vant til når jeg en sjelden gang må ha noe her. Selv om det ikke er noe problem å betale, føler jeg meg altså "levende flådd" her. Og med en fruktdisk som i tillegg er best egnet for å kurere en for lyst til frukt på livstid, blir ikke lysten til til å handle her større akkurat....

Skrevet

Ja, jeg synes også det er dyrt! Vi har ca 9-10 mil å kjøre til store billig-butikker, så blir jo dyrt i diesel om vi skal kjøre bare for å handle også. Vi besøker familie og sånt ca 3 ganger i mnd og da benytter vi gjerne anledningen til å handle stort på billigkjedene, men vi må som regel supplere på her vi bor likevel. Handler vel ca 50-50 her vi bor og på andre (billig) butikker. Utvalget er så som så her også, er ikke helt uvanlig at jeg kjøper noe og 2-3 dager senere er det litt muggel på det, får byttet det da, men er jo irriterende likevel.

Skrevet

Vi bruker jo omtrent 5000,- per måned selv om vi er to voksne (en gravid da, men dog) og et barn bare, men vi spiser veldig mye grønt og frukt, kun råvarer omtrent og en del økologisk.

Skrevet

vi prøver å spise så sunt som mulig.. derfor lager jeg alt av mat fra grunnen av..

vi er 2 voksne og 1 barn og har et mat budsjett på 7 000... det er mye syns vi men det er dyrt å leve sunt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...