Gå til innhold

"Er ikke du egentlig VELDIG stor??"......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsknene til samboern min slenger kommentarer som dette ca HVER gang vi treffes.. Helst når det er mange andre til stede.

Greit nok, jeg har jo en ordentlig mage (er i slutten av uke 21) men den er stram og fin synes jeg selv i alle fall. Men jeg er jo ikke tynn som en flis, så det er klart, kanskje jeg ser større ut enn jeg burde være??

UANSETT, jeg blir SÅ lei!!! Og det irriterer meg at det sårer meg sånn? Hver gang vi kommer hjem, så begynner jeg å grine! Ingen av de har vært gravide før, og heller ikke kjenner de noen nære som er gravide.. Så de har ingen aning om hvor stor eller liten man skal være.

I tillegg så var samboern min 5 kg når han ble født, og jeg var vel nærmere 4 selv.. Derfor har alle bestemt seg for at dette og blir en stor baby. Og ja, det blir det nok! Men ingen MONSTERbaby, som søsknene til sambo får det til å høres ut som...

HVER gang vi sees "Å vi kan vel ikke kalle han LILLE Liam lengre nei.."

"han er sikkert dobbelt så stor som alle andre allerede"

"er ikke du egentlig veldig stor nå?"

Dette er voksne mennesker!!

Og blir jeg irritert og sier ifra, så får jeg høre "håhå hormonene er i gang ja! Syns du er blitt aggressiv, jeg!"

Skal si sambo er veldig god og sier hardt ifra han også, og mener jo jeg er verdens fineste! Men en liten kommentar gjør jo dagen da, for å si det sånn..

Jeg blir bare så lei meg... Både for kommentarene om magen min, og også om den lille gutten i magen..Er helt sikkert mye pga jeg er følsom nå, men likevel.. Jeg føler meg ikke dritlekker som dagen, med mage, store pupper, hofter og rumpe. Men sånn ER det jo! Da hjelper det ikke å få høre hvor stor man er, når man har brukt to timer på å finne et passende antrekk for å føle seg OK.. GRR..

Hehe, jeg beklager sytinga.. men ærlig talt!! Måtte bare få det ut:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår godt at du blir lei deg, ikke spesielt hygglig med slik flåsete bemerkninger.

Hev deg over dem, ikke svar de når de bemerker str din. Tydeligvis så forstår de ikke muntlig tale.

Skrevet

Off.. kanskje være nåke arti nei.. fy flate. men dei er jo heilt uvitande, og det er rett og slett berre å drite i dei, og passe på at dei iallefall ikkje får være fadder.. hehe..

Nei, er så provoserande med folk som uttaler seg om ting som er lant utenom deira fatteevne.. E no rart at dei tør å komme med sånne bemerknina når dei sjøl ikkje har vore gravide,og veit nåke om kossen dei blir sjåande ut...Prøv så gått å gje en god f.. i ka dei seie, og håp at dei eser ut te det dobbelte av deg når dei sjøl blir gravide :-)

Skrevet

Seriøst, dette her er jo ren mobbing jo! Trodde man ble ferdig med sånt i barndommen! Den slags oppførsel sier mye mer om dem enn deg og barnet ditt. Her synes jeg ikke du skal befinne deg i sånt. Du er en heldig gravid kvinne som skal nyte hver eneste dag og glede deg over graviditeten! Alle blir forskjellige når de blir gravide, og hvordan du ser ut nå har ingenting å si, viktigste at barnet ditt er ok og du og din mann gleder dere:) Og hadde jeg vært deg, hadde jeg ikke vært så mye i kontakt med så negative mennesker som slenger så teite kommentarer. Lykke til:)

Skrevet

hmmm..

nå tenker jeg litt på hva jeg har sagt til andre tidligere.. Og tror jeg har sagt flere ganger at de er store, og da har jeg ment magen... Flira og snakket om tvillinger og trillinger...

Men helt ærlig, det har bare vært positivt, og aldri negativt ment...

Men helt ærlig har jeg alltid syntest gravide har vært veldig pene, og har da ment magen når jeg har sagt stor...

Før jeg ble gravid selv, har jeg aldri tenkt at det å si at noen har stor mage kan virke sårendes på den gravide... Eller bare det å si: åiiij, du er blitt stor nå...

Det jeg mener er at jeg tror ikke de mener å være ekkle... Tror de bare snakker og lager litt humor om den lille i magen.. faktisk bare sånn kosesnak med humor..

Ikke gravide, og de som ikke har barn gidder ikke sånn seriøst gravidsnakk, det har ihvertfall ikke jeg gjort, det er faktisk uinteressant...

men gravidsnakk med humor, det blir litt mere fres av... Det samme fleiping om graviditetshormoner...

jeg mener at vi gravide må tåle det da.. Når det ikke er ondskapsfullt...

Jeg tuller også med den lille i magen, om at hodet er stort siden barnefars hode var så stort når han var baby..

Kanskje du skal prøve å komme dem i forkjøpet neste gang.. tull med magestørrelsen din, overdriv voldsomt...

Ihvertfall ikke ta deg nær av slike kommentarer.. ( hadde de syntes du var stygg, feit og gravid-- da hadde de ikke tullet om det heller)

:)

Skrevet

Hmmm...syns uansett man skal være forsiktig med å uttale seg om hvordan folk ser ut jeg.Det er ingen god følelse uansett.

Hadde noen sagt til meg også at : NÅ VAR DU JAMMEN STOR, så tror jeg også at jeg hadde blitt lei meg.

Hvis de ikke mener det ondskapsfullt kan de ikke heller si at så flott gravid mage du har ... du ser virkelig bra ut.Det hadde vært mye koseligere å høre.

Selv om det ikke er ment stygt,så kan man vel heller si ting som kan tas positivt enn si ting som kan tas opp negativt.

Det går heller ann å si at som noen venninner har sagt til meg,at ja nå begynner det jo å synes at du er gravid..og jeg hører det på måten de sier det på...at de mener det vel.

Men jeg tror det kommer ann på måten man sier det på også..man kan høre om det er i en spøkefull tone eller ikke og om man føler at det ikke kommer i en spøkefull tone så syns jeg man har lov til å bli litt lei seg...men man kan jo prøve å heve seg over det..selv om det ikke er lett.Alle er ikke like.

Syns liksom ikke man skal tåle alt sånt jeg da...selv om det ikke er onskapsfull,det er jo ikke nødvendig å kommentere at man har blitt stor da.Noen er mer følsomme enn andre og tar seg lettere nær av ting.

Sier de noe en annen gang så kan du jo alltids si at:

Ja vet du,det er ikke unormalt....alle har forskjellig kropp,alle reagerer forskjellig på ting.

Det vil dere merke den dagen dere også er så heldige å bli gravide.Kanskje dere blir blir mindre enn meg eller kanskje dere blir større enn meg også...hvem vet.

Prøv deg og kos deg med den fine magen din,du er kjempeflott gravid og mannen din sier noe helt annet enn de.Prøv å konsentrer deg om de flotte kommentarene istedenfor....:-)

Skrevet

Hvis det er søsknene til samboeren din som sier disse tingene, kan ikke samboeren din ta en prat med dem da?

Forklare dem på en ordentlig måte at du faktisk blir skikkelig lei deg av alle kommentarene!

Du trenger jo ikke være der, han kan snakke med dem alene.

Skrevet

Hei:)

Jeg vet hvordan du har det! Jeg har spesielt en kollega som sier så mye dumt. Jeg blir i grunnen ikke såret av henne, men mer irritert, og jeg føler at hun ikke respekterer meg. Men vet ikke helt hvordan man skal "ta" sånne mennesker heller. Jeg blir like sjokkert hver gang, fordi jeg aldri snakker til folk på samme måte.

Hun har sagt følgende:

da jeg sa jeg var litt lengre på vei enn jeg trodde, før jeg rakk å si at terminen var nesten den samme, men at jeg at regnet litt feil, utbrøt hun: "Ja, du kan kan ikke gå rundt med DET DER helt til oktober!" og kastet med hodet mot magen min.

På fredag lurte hun på om jeg var på slankern, siden jeg forsynte meg med knekkebrød istedet for brød. Jeg svarte henne at jeg er gravid, og selvfølgelig ikke skal slanke meg da. Da sier hun: "Nei, men du trenger ikke dytte innpå alt du kommer over heller!" "Nei, det gjør jeg heller ikke", svarte jeg skarpt tilbake. HUn kommenterte også gangen min; "Å, er det du som kommer, jeg trodde det var NN jeg!" NN er en stor og kraftig mann.

Neste gang skal jeg svare henne tilbake. Om hun kommenterer vekta mi, skal jeg si "men jeg er gravid, hva er din unnskyldning?" Eller på annet vis påpeke at hun kaster stein i glasshus, siden hun slett ikke er noen sylfide selv. Og hun er godt oppe i årene. Er ikke akkurat noen lekkerbisken om jeg skal få si det;)

Eller burde vi heller bare se dumt på de, og heve oss over det? Hva er det beste? Sette seg i respekt eller la det passere?

Skrevet

Takk for mange fine kommentarer tilbake :)

Jeg vet det ikke er noe å bry seg om, og jeg er i vanlige fall ganske hardhudet for folks kommentarer osv. Men det er nok det at jeg før graviditeten trente mye, og har hatt mye fokus på kroppen min ettersom jeg har slitt med mat osv når jeg var yngre. Kanskje det som får meg til å trigges.

Jeg har jo virkelig ikke spesielt stor mage heller, når jeg "sammenligner" med de andre gravide jeg kjenner. Men akk, av en eller annen grunn så treffer det når jeg får høre sånt..

Jeg er helt enig i at vi gravide bør "tåle" noen spøker om størrelsen vår (som er rettet mot MAGEN) for den skal jo vokse seg stor og flott. Det er jo et helt barn der inne! Men det behøver ikke å kommenteres på den "negative" måten hver eneste gang vi sees (omtrent en gang i uken), for da er det bare for å få slengt det ut så andre skal "le av det", på en måte.

Og jeg krever aldri at noen skal høre på seriøst snakk om graviditet i lange stunder.

Uansett, irriterende og litt vondt er det.. og blir det verre, så får jeg nok si ifra på en ordentlig måte.

Takk for svar :)

Skrevet

Og vil legge til at jeg i utgangspunktet har noen kg for mye, har lagt på meg en del i svangerskapet (er 22+3), men at jeg likevel ikke er noen "kjempe". Men om jeg hadde veid VELDIG mye også, gir det ingen noen rett til å mobbe meg for vekta mi, gravid eller ikke!

Skrevet

Pleier bare henvise til kontrollene hos legen og at jeg ligger midt på streken, hverken stor eller liten for hvor langt jeg har kommet. Er jeg i humør til det fleiper jeg litt tilbake med at det er en vannmelon der inne el.l. Men kjenner at jeg blir litt irritert iblant ja.

Skrevet

Jeg synes faktisk ikke at vi gravide automatisk skal finne oss i å bli snakket til på en måte som er sårende. Da jeg var liten var jeg veldig tynn. Det samme var mamma da hun var liten. Husker hun sa flere ganger at det er tabu å snakke om hvor tykk folk er. Men at en er tynn, det kan en kommentere i det uendelige........akkurat som ikke det kan være like sårende. Det samme gjelder for oss gravide. Magen som vokser er et sunnhetstegn. Det er ingenting som er så flott og fantastisk som en gravid kvinne. Jeg tåler småfleiping fra mine nærmeste venner og familie, for det blir sagt i en god tone, med positiv stemme. Men negative kommentarer kan såre dypt.

Skrevet

Da jeg var gravid med førstemann jobbet jeg sammen med en mann i 50-årene, som selv har 4 barn, og tydeligvis har SKJØNT hva man kan kommentere til en gravid kvinne. Han kom bare med bemerkninger som: Du ser så frodig og fantastisk ut, du stråler i dag, tenk at man kan være så langt på vei og fortsatt bevege seg så lett som du gjør, osv. Alltid positive ting:-)

Jeg så frem til de fine kommentarene hans hver dag, der jeg gikk et helt svangerskap og lurte på om jeg var mye større enn alle andre gravide.

Hvis søsknene til samboeren din kommer med flere slike kommentarer, går det jo an å svare noe sånt som at: Jeg skjønner hvorfor du er singel/ikke klarer å holde på ei dame, eller Du har ikke akkurat gått gentlemannsskolen, har du vel? Du snakker som du er født og oppvokst alene i en låve, har du ikke sosiale antenner?

Eller noe sånt, så de skjønner at du synes de oppfører seg upassende.

Kanskje samboeren din bør også ta noen alvorsord med dem, det er jo helt teit at folk tror de kan tillate seg å si hva som helst om andres kropper, bare fordi de er gravide!

Flott at samboern din forstår deg og også irriterer seg over kommentarene deres! Det hadde nok vært mye værre om også han hadde kommentert, eller syntes det var greit at andre gjorde det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...