Gå til innhold

reise til syden i uke 28??

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har reservert en reise til kreta i slutten av juli, jeg vil da være ca 28+3 uker..ville dere ha reist da? jeg vet jeg må passe på maten og sanden på stranda og sslike ting, men kjenner jeg er litt "spent" på hvordan det skal gå... har noen av dere reist så seint?erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme. Jeg har termin 10.nov, og vi skal reise til mallorca i slutten på juli. Vil være 27-29 uker grovt regnet.

Det er jo varmt da....... men aircondition er jo et must.

Og maten.

Lurer på andre med erfaringer jeg også. Har iallefall sett gravide mager på ferie der tidligere så må jo gå an

Skrevet

Hei! Kan ikkje svare på dette eg heller.

Eg er 27 snart 28, skal reise til Bulgaria på fredag.

Er veldig spent. Mannen min ser ingen problem med å reise...

Men det er jo fortsatt så tidlig at det ikkje er så mange farer.

Trur ikkje det er noko problem.

På reisebyrået, og legen eg har snakka med trudde ikkje det ville bli noko problem. Sjølvsagt kan det bli varmt, men me kan jo bade, og det er masse skygger der nede og...

Mange gravide som reiser sydover, har ikkje hørt noko negativt...

Skrevet

Vi reiser til Kos i begynnelsen av juli, og jeg vil da være 27 og 28 uker på vei. Ser ikke noe galt med det, og gleder meg masse til 14 dager med sol og varme:) Vet også at jeg må passe meg for hva jeg spiser, men hva mener du med påsse på sanden på stranda??? Noe jeg har gått glipp av?

Skrevet

Hadde villa ringt å hørt med flyselskapet hadde jeg vert deg, det fikk jeg beskjed om å gjøre når jeg planer om å reise.. De sa til meg at det va ok å reise frem til jeg var i uke 30. (Eller, jeg måtte være hjemme i norge igjen før jeg var i uke 30). Da sa de at jeg ikke kunne være med, å måtte heller planlegge å reise tidligere i svangerskapet. De sa at dette kunne variere litt fra flyselskap til flyselskap.

Så visst du har planer om å være borte i 2 uker er det ikkje sikkert du får lov.. Men 1 uke går vell fint :)

Husk å ha med legeerklæring der det står når du har termin, en venninne av meg, var bare 26 uker på vei, men vart nektet å være med på flyet siden hun ikke hadde noe erklæring :S Synst dette var litt drastisk, men men ..

Skrevet

* SAS Braathens: Aksepterer gravide inntil uke 36. For reise mellom 2-4 uker før termin kreves en legeerklæring. Reisetiden for hver enkelt strekning kan i denne perioden ikke overstige 4 timer. Gravide aksepteres ikke etter uke 38, dvs. mindre enn 2 uker før termin.

* Norwegian: Gravide kan fly inntil uke 38 (eller uke 36 ved reiser under 4 timer), krever legeattest.

* Lufthansa: Gravide kan fly inntil uke 36.

* British Airways: Gravide kan fly inntil uke 36 (tvilling- eller flerlingsvangerskap frem til uke 32). Fra uke 28 kreves en legeattest, hvor det bekreftes at det er trygt å fly.

* Finnair: Gravide kan fly inntil uke 36. Ved korte nasjonale flyturer og korte turer innenfor Skandinavia aksepteres gravide inntil uke 38. Fra uke 28 kreves en legeattest.

* KLM: Gravide kan fly inntil uke 36 (inntil uke 34 ved tvilling- eller flerlingsvangerskap).

Legeerklæring

Legeerklæringen bør være på engelsk, mindre enn en uke gammel og bør inneholde dato for termin, at det ikke foreligger komplikasjoner og at det ikke foreligger noen medisinske tilstander som er til hinder for at man kan fly.

Skrevet

Jeg var i syden sist gang jeg gikk gravid - var vel 27-28 uker på vei. Det var absolutt ikke noe problem. Eneste var at babyen i magen var noe urolig da jeg lå i den stekende sola. Løste dette ved å legge et fuktig håndkle over magen. Nattklubber med høy musikk gjorde at babyen danset disco i magen :) Unngikk dette etter å ha prøvd det en kveld.

Utrolig mange gode alkoholfrie slush å få på strandbaren - tror jeg prøvde alle sammen:)

God tur hvis du velger å dra. For å være på den sikre siden ville jeg kanskje unngått å spise rå salat. Ellers så er vel de fleste sydensteder så turistvennlige at bakteriefloraen er så godt som norsk (med litt overdrivelse, altså:))

Skrevet

Også glemte jeg å si at det var greit å kunne bevege seg litt rundt på flyet - ta en liten gåtur en gang eller to i timen for å sirkulere blodet litt. Støttestrømper var det flere som anbefalte, men det fikk jeg aldri surret meg til å kjøpe:)

Skrevet

Har hørt at man "kan" få blopropp lett,hvis man flyr når man er gravid.Stemmer dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...