cherry coke Skrevet 6. juni 2009 #1 Skrevet 6. juni 2009 Er det om å gjøre å ha navn som færrest mulig har? Har ikke helt skjønt den der. Og jeg spør KUN av ren nysgjerrighet.
Gjest Skrevet 6. juni 2009 #2 Skrevet 6. juni 2009 Ikke for meg, men jeg syns det er fint at det ikke er helt poppis. Eldste har et vanlig men litt sjeldent navn i våre dager, og han er den eneste i bhg med det navnet. Minste sitt navn er nok mer vanlig, og de er to på samme avdeling med det navnet. Litt dumt.
Fruen i huset Skrevet 6. juni 2009 #3 Skrevet 6. juni 2009 Nei. Men det er vel ikke om å gjøre å ha et navn som 3 andre i klassen (en gang i fremtiden) heter heller, vel? Har ikke helt skjønt den der ... :-P
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 6. juni 2009 #5 Skrevet 6. juni 2009 ikke for mitt vedkommende, hadde det vært målet hadde sønnen min hett Tengel eller Waldemar
erteposen + 4 Skrevet 6. juni 2009 #6 Skrevet 6. juni 2009 Jeg synes ikke det er spesielt kult å gi barna navn 2-3 andre i klassen heter, men heller ikke så sært at ingen har hørt navnet. Noen liker vel å skille seg ut mer enn andre på alle sider i livet, og andre er mer konforme og trives best med det som er mest mulig normalt. Det gjenspeiler jo navnevalget også. Det morsomme er jo at ofte de mest kreative ender opp med navn som raskt får økning eller som blir et poppis navn i løpet av året.
Gjest Skrevet 6. juni 2009 #7 Skrevet 6. juni 2009 Jeg synes det er greit å velge navn som ikke man risikerer at 4 andre i samme klasse heter - men lar ikke det styre navnevalget. Mine gutter har begge navn som har vist seg å ligge på topp 10 listen året etter, om enn noe nede på listen. Norske, solide navn med personlighet. Men som også kan uttales og skrives av engelskspråklige. Det synes jeg er greit.
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 6. juni 2009 #8 Skrevet 6. juni 2009 vi har valgt navn vi liker. begge er navn alle har hørt, men ikke topp ti.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 6. juni 2009 #9 Skrevet 6. juni 2009 Jeg driter i om det er en eller 100 000 i Norge som har det samme navnet. Jeg vil ha et navn til ungen min som jeg liker (slik var det med Daniel - da var det jeg som bestemte det i.o.m at faren nesten ikke var interessert. Men han godkjente navnet som han sa, mot at jeg fjernet mellomnavnet. Jeg ville ha Daniel Andre. Andre etter broren min - men slik ble det ikke.. Like greit, for han er kun en Daniel.. ) Nå når det gjelder navn til et evt neste barn må jeg bli enig med samboeren... hehe Ikke lett! Guttenavn er klappet og klart - Jonas. Jeg vil ha Evelina på en jente, han vil ha Michelle. (Jeg ville også ha Michelle inntil for noen mnd siden.. ) ) Jeg går etter hva vi liker og ikke hva andre heter for å få et navn "ingen andre" har. DET er helt ubetydelig.
*Rutletutt* Skrevet 6. juni 2009 #10 Skrevet 6. juni 2009 Ikke for meg i allefall - jeg (vi;o)) har valgt navn ut i fra hva vi liker best - uavhengig av hvor på "listen" de befinner seg;o) Eldste heter Tobias, som jo ikke er uvanlig akkurat - men jeg har alltid elsket det navnet;o) Yngste heter Milla, og det er jo ikke så kjempevanlig, men heller ikke så uvanlig at folk stusser når de hører det heller;o)
cherry coke Skrevet 6. juni 2009 Forfatter #11 Skrevet 6. juni 2009 Men hvorfor er det så ille om flere i klasse har samme navn? I vår klasse var det 3 Lise og ingen av dem synes det var noe leit...Og i bhg til datteren min er det mange Emma..So what? Jeg vet jo at folk velger de navnene de liker, men det virker som at mange styrer unna navn de faktisk liker godt pga at det er mange som heter det.
Gjest Skrevet 6. juni 2009 #12 Skrevet 6. juni 2009 Jeg syns det er litt kjipt at han omtales som Xxxxx K og en annen som Xxxxx L ;-)
Gjest tannkremtube Skrevet 6. juni 2009 #13 Skrevet 6. juni 2009 Jeg synes det er om å gjøre å finne et navn som passer barnet...
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 6. juni 2009 #14 Skrevet 6. juni 2009 Jeg har heller aldri brydd meg om det er flere som heter Daniel når han begynner i en klasse med flere Daniel`er. Det er vel der man har førstebokstav i etternavn fra? Noen har kanskje mellomnavn? Daniel "S" Daniel "Andre" Går fint an å skille.. I min klasse hadde vi flere med samme fornavn, Jan - men alle de hadde da også mellomnavn. Jeg er ikke generelt så opptatt hva andre heter, heller et navn som passer til barnet mitt, enn en "nr 2".
Siti Skrevet 6. juni 2009 #15 Skrevet 6. juni 2009 Jeg syns det ihvertfall ikke var noe morsomt å bli kalt Xxxx H-melk på barneskolen!! Nå blir jeg jo ikke kalt det lenger, men det var leit da jeg var liten!!
hit og dit Skrevet 6. juni 2009 #16 Skrevet 6. juni 2009 Her har eine eit navn som har hatt aukande bruk i dei siste åra, og den andre får mest sannsynlig eit navn berre 4-5 har. Heilt tilfeldig. Einaste som er om og gjer her i huset er at eg og han far blir enige.
mamman til to gutter Skrevet 6. juni 2009 #17 Skrevet 6. juni 2009 I en av de andre klassene på trinnet mitt på barneskolen var det tre som het Fredrik og det er et veldig vanlig navn på de som er på min alder. Alle kunne jo ikke bli kalt Fredrik, for da ville jo ingen visst hvem de mente, så derfor ble etternavnene brukt. Hvertfall en av dem hatet det og skulle ønske det hadde gått an å bruke kun fornavnet. Det er en god grunn til at man bør prøve å velge navn som ikke flere andre i klassen kommer til å hete. Vi hadde flere navn når sønnen vår ble født og ingen av dem er veldig mye brukt nå, men likevel navn alle har hørt om. Av navnene på lista valgte vi det vi syns passet best når vi fikk sett han.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 6. juni 2009 #18 Skrevet 6. juni 2009 Jaja, jeg kan jo legge til at i familien min er vi tre stk med det samme navnet. Stine. For meg går det bra, og det samme med de to andre det gjelder. Og i samboerens familie heter søsteren hans Stine og hun har en sønn som heter Daniel. Det er ikke noe problem for oss der heller, blikk forteller veldig mye om hvem man skal snakke med. Jeg syns iallefall ikke at det er noen store problemer, men kanskje jeg tar lett på ting? )
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 6. juni 2009 #19 Skrevet 6. juni 2009 Gutten min som er 5år har eit navn som ikkje er unormalt men det er heller ikkje så mange i Norge som heiter det. Det er faktisk ein del kjendisar som heiter det, både sportsutøvere og komikere. Eg har lika det navnet sida eg var 14 og hadde bestemt at eg skulle kalle gutten min for det når/hvis eg fikk ein gutt nokon gong. Gjekk ti år etter så kom det Ingen andre i bhg som heiter det, og ingen når han startar på skulen med mindre det flyttar nokon hit med det navnet. Jenta mi sitt navn er det fleire som har, var veldig mange som kalla ungane sine det på 50-tallet. Ho er kalla opp etter tanta til mannen min og har eit nydelig navn, syns eg da Det blei bestemt 4år før jenta kom, sida gutten kom først hehe Men eg ville ikkje ha eit navn som var poppis heller, det er ikkje navn eg likar så godt heller nå så da valgte me litt anderledes.
Gjest Skrevet 6. juni 2009 #20 Skrevet 6. juni 2009 Jeg sjekker topp 10 lista ja, unngår helst disse navnene, men betyr ikke at jeg ikke liker dem. Vil bare gi barna et navn som ikke er alfor vanlig, men heller ikke rart. Det behøver ikke være sjeldent.
Ksenia & Anjem Skrevet 6. juni 2009 #21 Skrevet 6. juni 2009 Jeg er veldig glad i navn som ikke alle har , men ikke sånne navn som er hjemmelaget
annemor80 Skrevet 6. juni 2009 #22 Skrevet 6. juni 2009 Nå er det jo kjempepoppis å finne navn som "ingen andre har", men jeg tror ikke alltid at foreldrene tenker på barnas beste når de velger navn. Som feks de i Sverige som søkte om å få kalle barnet sitt for "Q". Men det har vel alltid til alle tider vært folk med "rare" navn i forhold til det som har vært populært på den tiden. Jeg syns mange trekker det litt for langt i dag, men igjen, så er det jo det som er trenden. Vårt navn var på topp 10-listen for ifjor, men det ante vi ingenting om da vi valgte det. Syns ikke det gjør noe, jeg, da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå