babyklar er lykkelig :) Skrevet 6. juni 2009 #1 Skrevet 6. juni 2009 hei alle sammen. Jeg er 12 uker gravid, er flergangsfødende. Jeg føler meg skikkelig sliten for tiden, har ikke energi til barna mine eller hus og hjem. Sosiale aktiviteter kan jeg bare glemme. Livet mitt består av å stå opp, gå på jobb, lage middag, gjøre lekser med barna, natta. Jeg er så sliten at jeg gråter for ingenting. Sliter litt med å få i meg mat .Er i utgangspunktet ikke kvalm lengre, men pga ekstrem tretthet blir jeg uggen i kroppen. Har noen ganger tenkt tanken å snakke med legen, om sykemelding. Men får ikke til å ta opp telefonen og bestille time.. Har jobbet i mange år av mitt liv, og har iløpet av disse årene vært sykemeldt 10 dager utenom litt i de andre svangerskapene.. Åhh.. jeg er så rådvill. Jeg tenker at på den ene siden så klarer jeg jo å komme meg på jobb, og da syns jeg det er for galt å skulle sykemeldes, føler meg som en snylter. Samtidig så har jeg så dårlig samvittighet for barna mine, som kun får se en utslitt sur mamma... gode råd mottas med takk Og dersom noen har råd mot ekstrem trøtthet( det svir i øynene mine fra kl. 14-15 HVER dag fordi jeg er så trett) så mottas de med takk
Hurra:) Skrevet 6. juni 2009 #2 Skrevet 6. juni 2009 Det beste rådet må nå være å få en delvis sykemelding. Det er jo meningen at man skal klare litt mer enn jobb, og kunne ta seg av barna du har fra før, og knøttet i magen har vel heller ikke godt av en utslitt mamma. Syns ikke du bør ha noe dårlig samvittighet for å få sykemelding hos legen. Virker som det er mange som trenger det i løpet av graviditeten. De månedene man er gravid er vel de fleste enig om at barnet i magen bør få førsteprioritet. Lykke til
b77h Skrevet 7. juni 2009 #3 Skrevet 7. juni 2009 Jeg kjenner godt snylte-følelsen når man må sykemeldes. Men fakta er det at du må kjenne etter din egen kropp, og det høres ut som at den tydelig sier i fra om at nå er grensen snart nådd. Du bør ta hensyn til barnet i magen, deg selv og de andre barna. Det er ingen som takker deg for å gå på jobb - og tenk om det skulle gå galt fordi kroppen din er overbelastet. Når man lett begynner å gråte så er man virkelig sliten. Jeg ville bedt om en uke el to full sykemelding, så du kan komme deg litt "ovenpå", og deretter eks jobbe 60% en periode og se hvordan det går. Og husk at du har RETT til sykemelding, så bare stå på.
paper Skrevet 7. juni 2009 #4 Skrevet 7. juni 2009 Kjære deg! Ring legen og be om en sykemelding imorgen!Du skal ikke ha dårlig samvittighet for det-overhodet ikke!! Selv om man sier graviditet ikke er en "sykdom"osv..,er dette svært individuelt.Det er få forunt å jobbe fullt,helt ut. Hadde det vært meg hadde iallefall jeg ringt til min lege.. LYKKE TIL,OG STOL PÅ DEG SELV!! Så får du barna avgårde på skole,sfo,barnehage eller hva de går i,og DU velger sofaen og frisk luft!!! Klem fra meg som er i 6.uke..
babyklar er lykkelig :) Skrevet 7. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. juni 2009 tusen takk for så gode ord Jeg er nok en person som liker å gjøre alle til lags..desverre. Mine store last er at jeg er ett ja-menneske. det kan jo for så vidt være en bra egenskap, men ikke bestandig. spør legen om det går bra å jobbe, sier jeg ja for jeg tenker at det er vel det de ønsker å høre.. helt teit jeg vet det men... tar ferie om 4 uker da, skal ha en kort ferie iår, men dog ferie Skal se om jeg klarer å presse meg til da, hvis ikke får jeg vel bare ringe... huff.. liker ikke å snakke med leger jeg om sånne ting.. føler at jeg må bevise at jeg ikke lyver om dere skjønner hva jeg mener.. jaja, alt ordner seg for snille piker sies det
jippiii Skrevet 8. juni 2009 #6 Skrevet 8. juni 2009 hehe, vet akkuat hva du mener! er selv sykemeldt denne uken, pga bronkitt, feber og helt slakk! Var liksom redd legen ikke trodde på meg....rare greier!s var nesten glad for at jeg hadde høy crp, beviste at jeg snakket sant liksom! Men som de andre sier, vi må prioritere oss selv og bebissen først nå, det er det viktigste! Går vi på halv tank over lang tid fordi vi ikke våger å spør etter sykemelding, kan en risikere å gå på en større smell enn det i utgangspunktet var!
musikk til barnet Skrevet 8. juni 2009 #7 Skrevet 8. juni 2009 Hei, sykemeld deg. Jeg har vært mye sykemeldt i mine svangerskap pga ekstrem kvalme og bekkenløsning+ div komplikasjoner. Men legen min - som vanligvis er ganske "streng" med å sykemelde, sier konsekvent at "det overskuddet og energien du evt måtte ha, skal du bruke på familien din. Det er tross alt viktigere enn jobben nå". Hvis du er så trøtt at du ikker orker noen ting etter jobb syns jeg du i første omgang skal be om sykemelding i et par uker, også se tiden an etter det. Det er ingen grunn til og skjemmes over å bli sykemeldt. Selv er jeg i bra form enda, men venter på kvalmesmellen om en uke eller to. Jeg har sagt til meg selv at denne gangen skal jeg gjøre alt for å ikke bli utslitt - og sykemeldes "før det er forsent" - men hvem vet, kanskje 4.mann virker annerledes på meg enn de andre 3?
b77h Skrevet 8. juni 2009 #8 Skrevet 8. juni 2009 Jeg må bare si det igjen; sykemeld deg nå! Skal du slepes til legen før du er "verdig" en sykemelding kanskje? Du får ingen belønning for å være snill pike, ingen takk i himmelen, men kanskje får du et skikkelig sammenbrudd fordi du presser deg for hardt. Hvis du ikke sykemelder deg før ferien, kommer du til å være så trøtt, sliten og utbrent i ferien at verken mann eller barn kan få det kjekt. Kanskje blir du også syk, mange blir syk i feriene fordi de presser seg helt til den dagen - og endelig kan tillate seg å slappe av. Ikke meningen å høres steng ut, men har lyst å gi deg et spark bak for det høres virkelig ut som om du trenger å koble av og bare ha deg selv å tenke på noen timer om dagen. Du er ikke flinkere eller mer perfekt fordi du ikke tørr å be om sykemelding! det er rett og slett uklokt vil jeg si... Skriv ned på en lapp det du ønsker å si til legen, så går du ikke i "fellen" og svarer det du tror han vil høre.
HeidiL Skrevet 9. juni 2009 #9 Skrevet 9. juni 2009 jeg kjenner følelsen...har ganske nylig begynt i ny jobb og er 9+4 og ble 40% sykemeldt fom i går...jeg har også vært som deg (har ikke flere barn, da, men hus og mann og hage etc) og har jobbet fullt og lagt meg når jeg kom hjem.. og det sliter på både mann og meg, så nå har jeg (etter råd fra kolleger, faktisk) trappet ned til 60% jobb.. jeg har tidligere presset meg fryktelig langt for å unngå sykemelding, men nå har jeg altså tatt til vettet og forstått at det faktisk er viktigere ting i livet enn å aldri ha vært sykemeldt! Ring legen og få gradert sykemelding - slapp av litt, det har du fortjent! Klem
ett til! Skrevet 9. juni 2009 #10 Skrevet 9. juni 2009 hei! går du til jormor?hun kan også gi deg sykmelding,kanskje er det lettere for deg å gå til henne som har svangerskap som sitt spesialområde og vet at det ikke bestandig er bare-bare å ha flere barn samt å være gravid? hun vil iallefall tro på deg. sier ikke at legen IKKE vil tro på deg, men noen leger kan ha en alt for høy grense når det kommer til å gi folk sykmeldinger... du må ikke være så pliktoppfyllende!spør deg selv ett spørsmål: Hva er viktigs for meg; at de på jobb er fornøyd med meg og innsatsen min eller barna mine? hva er svaret?? lykke til!
Bollemagen Skrevet 9. juni 2009 #11 Skrevet 9. juni 2009 Vet du hva...? Jeg har det på akkurat samme måte! Er nå gravid med nr tre og har vært sykemeldt en gang tidligere med nr 2 (dvs 5 dager før permisjonstart). Føler også at jeg klarer gå på jobb, men thats it! Sliter med å lage middag og leke med de to etterpå. Helt kaos i hjemmet og en mamma som ligger på sofaen helt pumpet! Snakket med legen min i går og han sendte meg rett i 14 dgs sykemelding, men føler meg som du sier som en snylter som tusler rundt hjemme... Har skikkelig dårlig samvittighet siden jeg VET at arbplassen min sliter med å få dekket inn folkene. Men som han far sier, nå må du huske at dette ikke bare gjelder deg. Og han har jo helt rett, for foruten mini i magen så har de to andre småttisene + mann også "krav" på en mamms som fungerer utover ettermiddagen :-) Så nå skal jeg bruke formiddagene til å hente meg inn igjen sove litt og sånn. Håper det løser seg for deg også! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå