Gå til innhold

Hva lever man av???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sittet alt for lenge på gjerdet og venta, og nå har jeg endelig bestemt meg. Til neste år skal jeg begynne på sykepleierstudiet på deltid. Men jeg har da et lite barn på 1 år å forsørge. Hva slags stipend har jeg krav på? Er det noe ekstra fra lånekassen eller nav til mødre som studerer. Nå skal det nevnes at jeg bor sammen med BF som tjener ca 250000 i året. Men det er jo ikke mye å leve på alene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du har krav på vanlig lån og stipend. altså ca 6300 i måneden og 16000 i august og januar. du har ikke krav på ekstra stipend(forsørgerstipend) som mamma med mindre samboer tjener under 150000 i året.

Du får studentbarnehage, men tror ikke den er så mye billigere en vanlige. 2300 i måneden.

Jeg og samboer jobber masse i sommerferien og rundt jul. Er ikke alltid vi begge kan jobbe samtidig så da bytter vi på. så det blir ikke alltid så mye tid sammen, men det er verdt det når vi blir ferdig:)

Skrevet

Vanlig studielån og stipend her også. Skal det går rundt økonomisk er du nok nødt til å jobbe! Mener det ikke bør være noe problem dersom du skal ta deltid sykepleie, er ikke det studiet lagt opp til å passe for folk som allerede er i annen jobb?

Du KAN også ha rett til redusert barnehagepris, det er et tilbud kommuene har til familier med lav inntekt, men behov for barnehage likevel. Tror grensa ligger ved ca 300 000 kr i samlet inntekt for hele familien. Dermed blir du veldig prisgitt den enkelte kommune, og hvordan de regner inntekt. Studiekommunen min regner for eksempel ikke med studielån som inntekt, men det gjør kommunen jeg BOR i.... Ellers kan noen regne f.eks. barnetrygd som inntekt, mens andre ikke gjør det.

Snille foreldre og besteforeldre er gull verdt om du har noen!

Alle unødvendige utgifter må kuttes på forhånd, si opp abonnement på blad, aviser o.l. Vurder å kutte ut bilen om dere har noen, det er DYRT. Kjøp gjerne barneutstyr og klær brukt, det er ofte like bra, og jeg vet av erfaring at de som selger det gjerne synes det er trist å kvitte seg med de fine småbarnstingene og blir veldig glade hvis de føler at de kan hjelpe en fattig studentmamma i samme slengen ;-)

OBS: Hvis du er over 30 år får du som regel ingen studentrabatter noe sted!!! Gjelder fra det året du fyller 30. Skrikende urettferdig, for du trenger det jo like godt som de unge, barnløse studentene! Men slik er det, så du bør ikke basere regnskapet på det hvis du er over 30.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...