koseputa Skrevet 6. juni 2009 #1 Skrevet 6. juni 2009 Vi prøver å skrenke inn litt på alle utgiftene, er det noen som har gode tips å dele? Jeg har noen få: Kjøp inn store mengder av typiske varer man bruker mye av når de er på tilbud: Kjøttdeig ost(kjempefint å raspe opp ost og legge den i frysa, bare å slenge den på pizzaen, lasagnen osv, direkte fra fryst tilstand, smaker like godt) toalettpapir vaskepulver fryste fiskeprodukter brus Fyll alltid bensin på slutten av uka, er alltid endel dyrere i starten av uka.
Blind Gudinne Skrevet 6. juni 2009 #3 Skrevet 6. juni 2009 - si opp blader og være kritiske til hvilken bøker man ev. bestiller fra bokklubber - Gå gjennom forsikringspapirer, ringe rundt og høre om man kan få det billigere -Kritisk til mobilbruk -spare på strømmen ( slå av lys, vask bare fulle maskiner med klær og full oppvaskmaskin. Minst mulig tørketromling- ihvertfall nå på sommer'n) - Benytte seg av 10 kroners marked som de fleste store kjedene har innimellom. - Ta med matpakke på jobb istedenfor kantinemat -Handle når man er mett!
prekæs Skrevet 6. juni 2009 #4 Skrevet 6. juni 2009 Bruke tiden på tur i skauen i stedet for på tur i kjøpesenter. Garantert virkningsfullt.
*Rutletutt* Skrevet 6. juni 2009 #5 Skrevet 6. juni 2009 Handle en gang i uken - lag liste og handle bare det som står på den - da unngåe en å handle en masse tull og tøys som en egentlig ikke trenger (og kanskje ikke spiser engang...) Planlegg middager du skal ha i løpet av uken og handle inn til dette - da jeg begynte med dette i stede for å handle litt her og der (som ikke var bare "litt", men mye mer enn planlagt...), sparte vi masse på dagligvarer. I tillegg hamstrer jeg når ting er på tilbud - alt som kan fryses og tørrvarer.
Thunderstruck Skrevet 6. juni 2009 #6 Skrevet 6. juni 2009 Sparer 20 kroninger på en 1,5 liters brusflaske. Pluss at all flaskepant går direkte på flaska!
erteposen + 4 Skrevet 6. juni 2009 #7 Skrevet 6. juni 2009 - billig og sunn mat lages fra bunnen. Bruk fryseren aktivt, og kutt ned på kjøtt. Vi bruker mye er pener på snop enn på fisk, så brus og godteri er det bare å kutte på. - ikke gå i butikker ofte, lag matplaner og hold deg til handleliste - bruk naturen istedet for å dra med barna på senter og handlesenter - bruk bena og sykkel istedet for bil. Billig trening. Dnt hytter er rimelig helgetur sammenlignet med andre helgeaktiviteter. Ligg i telt! Barna elsker det. - si opp kabel, blad og boklubber. Lån bøker og bruk nettet. - gå igjennom forsikringer og bytt bank. - planlegg innkjøp og vent til tilbudene kommer. Dyner, sykler, håndklær osv. kommer alltid på 50% salg. En vet jo at barna trenger sommerdyner, eller at en ekstra pute vil være bra. - ikke kjøp leker til barna som blir ødelagt, heller ikke elektronikk før prisen går ned om en ikke må.
wirre;o) Skrevet 7. juni 2009 #8 Skrevet 7. juni 2009 sjekk forsikring og bank - hør med flere aktører dersom det i en liten periode er stramt - be om avdragsfrihet hos banken skriv handleliste når du skal i butikken sjekk finn.no før du kjøper noe nytt
Gjest Skrevet 7. juni 2009 #9 Skrevet 7. juni 2009 - lag maten selv. Billigere og sunnere enn halvfabrikata og takeaway - spis vegetarmat et par dager i uka - handle på grønnsaksbutikkene (hvis det finnes der du bor) - venn deg til å slå av lyset på badet, soverommet osv når du ikke er der - sett opp et autotrekk fra lønnskontoen din inn på en sparekonto. Trenger ikke være så mye, det blir fort penger av det uansett - kjøp inn god kaffe og løsvektste, og kutt ned på cafébesøk - bruk bilioteket hvis du er glad i å lese bøker - venn deg til å sjekke hva prisen er pr kg/liter/meter osv, ikke bare hva varen koster totalt. Da er det lettere å se hva som er dyrt og billig - basicklær kan kjøpes på H&M, Gina Tricot e.l. fremfor dyrere butikker. - sjekk mobilabonnementet ditt. Jeg byttet fra NetCom til OneCall og mobilregninga sank fra rundt 300 kr pr måned til 40 kr.... - når du skal kjøpe noe som er litt dyrt (ny TV, data, turklær osv) så les om produktet før du kjøper. I sånne situasjoner kan det være greit å betale 500 - 1000 kr ekstra, og så få noe som holder mye lengre. .. og kanskje den viktigste: Før regnskap! Det er utrolig hvordan man begynner å tenke over hva man bruker penger på når man skriver det ned. Første gang vi gjorde det hjemme hos oss ble det sånn "Shit, bruker vi såå mye på café?". Måneden etter brukte vi bare halvparten, uten at vi egentlig følte at vi hadde ofret noe. Anbefaler også: www.sparetips.net
Gjest Skrevet 7. juni 2009 #11 Skrevet 7. juni 2009 Unngå impulskjøp = ikke være sulten når man drar på butikken Ellers er det vel kjekt å føre opp hva man bruker penger på - absolutt alt - og se hvor man kan spare mest ved å kutte ned. For eksempel kan jeg tenke meg at å drikke vann i stedet for brus er en veldig smart måte å spare penger på ;-)
du og jeg og vi to Skrevet 7. juni 2009 #12 Skrevet 7. juni 2009 Ja, ikke brus, godteri og chips i ukedagene - bare litt som helgekos. Da ble det straks mye mindre interessant og handle, og jeg handler sjeldnere og for mye mindre beløp. En sjokolade her, en tyggis der og brus ble fort mye penger tilsammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå