Lykkeliten - mamma til 2 Skrevet 6. juni 2009 #1 Skrevet 6. juni 2009 Fødte selv i Kristiansand sist. Ser ikke frem til å måtte gjøre det igjen, så tenker det blir Arendal denne ganga. 3 år siden nå, hvor jeg fødte midt i ferieavviklinga, og om det var derfor eller andre grunner vet jeg ikke, men ser med skrekk på å måtte føde der igjen. Hadde 3 ulike jordmødre (3 ulike skift), hvor de to første var helt topp, men hun siste som tok imot kan jeg ikke si jeg ble imponert over... Kan rett og slett ikke tenke meg å føde der i frykt for å få henne igjen... Fikk ikke god nok smertelindring under fødselen (følte jeg selv), og fikk ingen oppfølging på barsel etterpå. Ikke før dagen jeg skulle hjem, da oppdaget tilfeldigvis en av pleierne at "å, har du ikke hatt samtale om fødselen" (noe alle skulle få). Så ble det bare noe i hui og hast, så vet pr i dag ingenting om hvordan fødselen gikk ut fra medisins ståsted eller hva man skal kalle det. Hadde jeg ikke vært utdannet helsepersonell sier jeg bare hjelp og trøste.... Ingen informasjon om noe som helst, jeg var liksom bare der noen dager etter fødselen (minsten hadde litt gulsott som måtte følges opp). Derimot har jeg hørt flere som er fornøyd med Arendal, vil gjerne høre fra flere av dere som har født der (eller skal føde der i midten av januar 2010! :-)
Gjest Skrevet 6. juni 2009 #2 Skrevet 6. juni 2009 Jeg har født i Kristiansand, en helt forferdelig opplevelse, men; det er nok litt telfeldigheter også... min venninne fødte 14 dager etter meg, og hadde det fantastisk. Fæle jordmødre kan du treffe på overalt, og de som du syntes er fæle, elsker andre, for vi er så forskjellige. Jeg har maaaaaange venninner som har født her i Kristiansand, og de fleste er fornøyd ;o) Jeg skal ha planlagt KS her i Kristiansand om noen uker, og har blitt veldig godt tatt i mot. Jeg ville aldri reist til Arendal, men jeg bor jo i Kristiansand da.... Du bor kankje midt i mellom siden du vurderer å føde i Arendal? Lykke til med valget ;o)
Lykkeliten - mamma til 2 Skrevet 6. juni 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2009 Takk for det. Bor sånn cirka midt i mellom, ja, så sånn sett spiller det ingen rolle hvor jeg føder. Hva var det som gjorde at du opplevde det forferdelig sist du fødte i Kr.sand?
Gjest Skrevet 6. juni 2009 #4 Skrevet 6. juni 2009 Jeg skulle opp på sykehuset fredag ettermiddag for å få noe akkupunktur for å få roet meg litt (hadde ikke sovet på to netter pga kynnere) Jeg var da et par dager over tiden. Når jeg kom opp ble jeg møtt av ei jordmor som var litt voldsom, og han var veldig sånn; "Nei, vi gidder ikke roe ned nå, nå må vi heller få kommet igang! Ingen ting å vente på dette her" Så jeg lot hun tøye og jeg fikk noe drypp som skulle stette alt i gang. Så ble jeg sendt hjem, lå med rier hele natten, og sov ingen ting da heller. Så bar det opp igjen på sykehuset (på lørdag), og ny tøying og masse rier. (4 min mellom og kun 3 cm åpning) Opplevde at folk kom ut og inn hele tiden der oppe, og jeg var jo også som du skriver innom maaaange skift. Opplevde lite komunikasjon når det kom en ny inn, så måtte vi liksom begynne på nytt og forklare alt på nytt igjen. På søndag morgen hadde jeg full åpning, og hadde press rier, og jeg lå og presset i 20 min uten at noe skjedde. Så kom en lege inn(som ikke kunne norsk) og forklarte meg at babyen ikke var frisk, og at vi måtte ta keisersnitt. Siden legen ikke snakket noe særlig norsk, "oversatte " jordmor det hun sa, og jordmor var fra senegal, og snakket ikke så himla godt norsk hun heller. Keisersnittet var like grusomt som resten av fødslen, bedøvelsen virket ikke ordentlig, og jeg kjente når de begynte å kutte i meg... Husker jeg hylte, og at det stod mange leger over meg å maste, så ble jeg lagt i full narkose... Tiden på Barsel var også fæl.... Jeg måtte grine meg til enerom(ikke veldig stolt av det i ettertid.. he he) men jeg hadde 40 i feber og var for syk til å ha gutten min inne hos meg, men måtte ligge hele natten og høre på tre andre unger hyle..... De ødela alt som heter ammeglede, og var utrolig lite konekvente i tilbakemeldinger.Fikk i løpet av en dag beskjed om at jeg MÅTTE gi melk med sprøyte, at jeg MÅTTE gi melk med kopp, og en annen sa at jeg BARE måtte gi melk med flaske, så vi fikk kost oss litt med babyen. Sånne ting er ikke lett å takle som førstegangsfødene, men jeg vet at om jeg opplever liknende igjen, vil jeg være strerker til å stå på mitt. Men som sagt; venninna mi fødte 14 dager etter meg, og hadde en fantastisk fødsel, og en flott tid på barsel! Da var det så rolig der at pleierene var inne å spure om de ikke kunne låne lille guten, for de hadde så lite å gjøre... sorry litt langt... Mye følelser her ;o)
Lykkeliten - mamma til 2 Skrevet 6. juni 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. juni 2009 Takk for tilbakemeldingen, setter stor pris på at du vil dele det med meg! Trist at du måtte gjennomgå alt dette, og skjønner godt at det er mye følelser knyttet til hendelsen. Sånn har jeg det også. :-) Ligner litt på min opplevelse; følte meg heller ikke hørt eller tatt på alvor på føden (med sistnevnte jordmor vel og merke. De to første var flotte og imøtekommende!) Og på barsel følte jeg meg helt glemt for å si det rett ut. Fikk absolutt ingen informasjon eller tilbakemelding på noe som helst. Ikke før man hadde gjort noe man ikke burde eller burde gjort annerledes... for et system sier jeg bare... Håper jeg får gått gjennom journalen min sammen med jordmor nå mens jeg går gravid nå, så jeg får vite litt hvordan det egentlig gikk sist gang. Lykke til denne gangen da! Håper du får en fin opplevelse denne gangen! Du får holde oss oppdatert her inne!
Gjest Skrevet 6. juni 2009 #6 Skrevet 6. juni 2009 Lykke til du og ;o) Jeg skal ha samtale til mandag(KS om 4.5 uker), og har troen på at det blir bra nå!! Hvis du spør etter journalen får du den ;o) Bare stå på ditt! klem
♡ A & E ♡ Skrevet 7. juni 2009 #7 Skrevet 7. juni 2009 Jeg fødte sommeren 2006 på sykehuset i kristiansand og det var litt av en blandet opplevelse må jeg si... Var midt i ferien deres og det var flere svenske og danske sykepleiere der. Jeg kan ikke få rost føden nok, lå der to døgn med falske vonde rier og de tok godt vare på meg. Fødselen og jordmor (husker ikke npå om hun var svensk eller dansk!) som tok imot var strålende. Så kom jeg over til barsel..... Det var helt forferdelig. Takk og pris hadde vi familierom! Følte det bare var kaos, stress med ammingen, ei som kjeftet fordi jeg ikke hadde ammet selvom en annen nettopp hadde sagt at jeg skulle vente litt for han var litt full i magen, ei som tok hodet hans og regelrett presset det inn i brystet mitt. Nei, det var ingen hyggelig opplevelse overhode. men når det er sagt kommer jeg ikke til å velge et annet sykehus. For nå vet jeg at det er min kropp og mitt barn og ingen skal få pelle meg på nesa denne gangen, he he! Er jg ikke fornøyd med noe kommer jeg til å si fra denne gangen istedefor å føle at jeg blir overkjørt.
Lykkeliten - mamma til 2 Skrevet 7. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 7. juni 2009 Huff, det var den sommerferien som jeg også fødte i kr.sand... Er så i tvil om jeg tar sjansen en gang til i og med at denne gangen føder jeg i januar, så sant det ikke blir som sist da fikk jeg 3 uker før termin, og da faller det på 2.juledag... Ikke sikkert det er noe bedre... Hmm... får gruble litt til før jeg bestemmer meg. Men viktig å si fra - helt enig med deg! Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå