Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så fikk jeg dessverre mensen og har testet negatitvt. 4. inseminasjonsforsøk lyktes altså ikke. Blir litt deppa og motløs av dette, og vil bare sove. Orket ikke å være med en venninne ut på tapas og dansekveld. Vet at 4 forsøk er lite, men har nok ikke vært så mentalt forberedt på at det kan ta tid dette, som jeg burde. Bruker mye energi i denne prosessen, både før jeg drar nedover med måling av LH-stigning og scanning, og uvissheten om hvilken dag jeg skal dra. Er litt på spranget en liten ukes tid. Og så ventingen! Mange forsakelser; drikke lite kaffe, ikke vin eller annen alkohol, og ikke spise så mye godteri. Vet at jeg høres negativ ut nå, og at jeg bare må jobbe meg videre.

Prøver så godt jeg kan hver gang å ikke bruke så mye energi på prosessen, hvis noen har noen god råd her er de svært velkomne:-)

Jeg vet at jeg vil lykkes med å få barn, og jeg ønkser det så inderlig. Det er bare det å ikke vite når som er litt tøffere enn jeg ventet, og hadde jeg visst hvor mange forsøk det blir, så hadde det vært det beste. Men det går jo ikke!

Jeg har lest et sted at det er viktig å feire sine nestenseire. Det skal jeg prøve å tenke på nå; med nestenseier mener jeg her at jeg i det hele tatt er i gang, at jeg har vært hos Stork 4 ganger, og at jeg burde være stolt av meg selv som faktisk gjør dette for meg selv, barnet og for den fremtiden jeg drømmer om.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Sofoa 40,

det var leit å høre at det ikke gikk og at du har det tøft nå. Jeg kan jo ikke gjøre så mye for deg annet enn å si at jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Har hatt fem forsøk, og etter det fjerde fikk jeg en nedtur for første gang. Tror jeg må nedover en sjette gang også, føles som om mensen kommer i kveld eller i natt.

Har dessverre ikke noen energispare-såd til deg heller, strever med det samme som deg. Eneste er at jeg faktisk synes det hjelper å være aktiv her på BIM, vi er så mange som står i det samme hele tiden og vet hva det går i. Det er en trøst og det gir meg også håp når folk blir gravide og det går bra. Og det gjør det jo vitterlig rett som det er : )

Ønsker deg en god helg!

Skrevet

Uff, ser nå at jeg skrev navnet ditt feil. Beklager!

Skrevet

Hei Sofia!

Det var synd å høre det ikke lyktes denne gangen.

Og jeg kjenner meg godt igjen i det du forteller.

For min del har det fungert litt å gjøre de tingene jeg ikke får lov til når vi venter på graviditetstesten. (Jeg dykker, og det er strengt forbudt som gravid) Jeg har også dratt på sushi restaurant og spist tunfisk der.

Ja, trøsten i det er svært mager. Og nedturene kommer likevel.

Men det som er fantastisk er jo at neste mnd er vi klar igjen, med ny styrke og nye håp.

I august blir det vår 6 tur.

Sender over masse gode tanker!

Skrevet

Sofia, klart du skal få barn!

Den gode følelsen er riktig og viktig, jeg har også bare "vist" at jeg skulle komme til å få barn. Og som du har lest på bloggen min, det har vært en lang og tøff vei. Men jeg fikk til slutt rett.

Så når legene ville fjerne livmoren min nektet jeg dem det, og når noen av legene rådet meg til å ikke bli gravid, så nektet jeg å høre på det.

Og det gikk jo bra, for jeg "bare" viste det.

Så ikke gi opp nå, nå befinner du deg jo helt i mål-området.

Nesten hele "løpet" er gjort unna ( du har vurdert donasjon, du har bestemt deg, du har reist 4 ganger allerede - dette har jo vært det lengste og det vanskligste delen) og nå gjestår jo bare det å bli gravid, og få babyen. Dette går så bra!

Du vet det umulige er ikke umulig, det tar bare litt lenger tid!

Skrevet

Tusen takk for gode og støttende svar- det hjelper!

Bumpi de bump: Jeg krysser fingrene for deg og at dette forsøket faktisk går. Jeg har lest om at pms kan forveksles med tidlige symtpomer på graviditet. Jeg opplever også dette forumet som en god støtte; det gir gode råd og håp!

Ugla- jeg har også tenkt at jeg kanskje skal slakke litt på " regimet", være litt mindre streng med meg selv - jeg lever tross alt veldig sunt.

Og Tjorven - jeg gir ikke opp. Tenker i kveld at jeg skal prøve igjen hos Stork denne måneden også - så får jeg eventuelt vurdere IVF på Nordica etterpå; det finnes mange muligheter. Det er veldig inspirerende å lese om deg og alle de andre som faktisk har lyktes -det gir håp!

Skrevet

Hei Sofia 40, så leit at det ikke klaffet. Jeg også kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Som Bumpi de bump fikk jeg også min første skikkelige nedtur etter forrige negative forsøk, som var mitt fjerde. Men vi skal få det til! Tusen takk for sist forresten, det var et koselig treff. Blir det prøverør på oss, får vi bare støtte hverandre fram mot målet! :) I dag er det én uke siden insem for meg. Synes jeg har skikkelig mensmurringer og forbereder meg på det verste.

Skrevet

Vi skal få det til! Dette forumet er støttende, og det kjener jeg nå at løfter meg og hjelper meg til å se framover.

Nå har jeg tenkt litt på det Tjorven skriver over om at den tyngste jobben faktisk ligger bak meg -og det er en veldig god tanke som jeg skal dyrke framover.

Jeg håper du lykkes denne gangen, Storkmor? og krysser fingrene for deg!

Skrevet

I går kveld kom mensen, 17 dager etter ins. Én ting er i alle fall sikkert, og det er at jeg har blitt godt kjent med kroppen min de siste åtte månedene. Er bare oppgitt akkurat nå - men tenker også at jeg får kaste meg på IVF, jeg også. Sjekket litt på nettet i natt - og det ser ut som om Nordica er billigst på IVF. Stemmer det, eller er det noen som har fått gjort det billigere et annet sted?

Og har dere som har tatt IVF måttet betale alt i en engang, eller har dere fått delt opp summen? I så fall på hvilken klinikk?

Hvor lang tid tok det fra dere var hos spesialist her hjemme til dere hadde første forsøk?

Måtte dere som ikke har medisinske problemer ta hormoner/medisiner i forkant av IVF-forsøket, eller slipper man det om man er frisk?

Ble mange spørsmål dette, håper noen tar seg tid til å svare. På forhånd takk for hjelpen!

Skrevet

Det var leit å høre bumpi de bump. Skjønner at du er oppgitt. Jeg er også det.

Vi får tenke framover -jeg er sikker på at dette skal ordne seg for alle :-)

Jeg vet ingen ting om IVF - er ikke så sikker på om de andre som har svart på denne trådden har prøvd IVF. Du kan jo vente litt å se - og så lage en ny tråd.

Jeg lurer også på det du spør om- ikke minst hva det koster med medisner? Jeg er redd det blir en del penger - men selvfølgelig er det verdt det.

Skrevet

Hei Bumpi!

Ufattelig kjedelig at det ikke gikk denne gangen heller.

Har ikke erfaring med ivf.

Men ville bare sende over litt gode tanker!

Skrevet

Jeg var veldig innstilt på at dette kom til å ta lang tid da jeg startet prosessen. Likevel slet jeg voldsomt allerede etter 2. forsøk. Etter å ha gått litt i meg selv, så jeg at hovedårsaken var at hele livet mitt nærmest dreide seg bare om forsøkene. Venting, testing, kosthold, kaffe og alkoholvaner (dette med alkohol ble jo også forklaringsmessig litt vanskelig i blant). Og med lange sykluser hvor eggløsning var vanskelig å forutsi ble det litt trått ( 2 uker med testing for el f.eks.).

Fant ut at jeg måtte ha en annen tilnærming til dette hvis jeg ikke skulle slite meg ut mentalt på dette. For det første så fant jeg ut at det må være greit å nyte et glass vin i hyggelig selskap (med måte selvfølgelig) og en kaffe en sjelden gang. For det andre så fant jeg ut at jeg skulle stole på kroppen min. Dvs at det var ikke noe poeng å teste for eggløsning før jeg fikk eggløsningsslim (jeg begynte før fordi det sto i alle bruksanvisninger).

Var mye mer avslappa i forkant av 3. forsøk (selvom jeg kom hjem fra forretningsreise til utlandet samme kveld jeg testa for el, så da var det bare å hive seg rundt). Denne gang hadde ikke alt dreid seg om forsøket før el og skuldrene hadde senket seg. Og jammen ble jeg ikke gravid også :-)

Mitt råd er dermed å prøve leve livet ganske normalt. Det blir en så mye større belastning når alt fokuseres på hvert forsøk og at det blir nærmest det eneste som foregår i livet. Så kan man jo spørre seg om stresset ved å leve fra forsøk til forsøk utligner en evt positiv effekt av alle rådene man skal følge?

Skrevet

Hei jenter!

Det er ikke så rart at man blir veldig fokusert i denne prosessen, - å få barn er en "investering" for livet.Livet blir ikke det samme etterpå, - positivt sett altså : ) Det er verdt det selv om prosessen ofte er frustrerende og sliter både psykisk og fysisk. Vi har en lenger vei å gå siden vi ikke bruker "naturmetoden". Jeg hadde/har en gutt på på seks år fra før da jeg satte i gang med inseminasjoner på Nordica. Jeg trodde jeg skulle få klaff rimelig raskt. Hadde tre forsøk på rappen i fjor (juli, aug og sept) som ikke medførte noe som helst. Jeg var veldig sliten etter dette. Tok hormoner og fikk endel vektøkning også som jeg følte ikke akkurat gjorde ting bedre... For sikkerhets skyld tok jeg en HSG av eggledere og livmor i november. Alt var normalt ifølge denne undersøkelsen. Orket ikke prøve insem igjen før i februar, men da ble jeg utrolig nok gravid : ) Ble veldig forundret da jeg hadde regnet med nok en negativ test. Har nå termin 11. nov : ) Prosessen kan være knalltøff, men ikke gi opp!

Skrevet

Hei alle!

Det er en veldig tung prosess, og det virker nesten som evigheter siden jeg var der selv, selv om det bare er litt over en mnd siden jeg testet positivt. Jeg ble bare nødt til å svare på dette innlegget da jeg så at du, venusstjernen ble gravid på første forsøk etter HSG-undersøkelsen. Vi var på fire DK-turer, som alle endte i negative tester. Det var spesielt tungt etter den 3. turen, vet ikke hvorfor, men det var etter mensen kom denne tredje gangen at nederlaget ble virkelig ille. Etter tredje forsøk snakket vi med gynekologen, som henviste oss til sykehuset for en HSG-undersøkelse. Vi dro i mellomtiden på fjerde forsøk til DK. Da det fjerde forsøket var mislykket, ringte vi og fikk time til HSG, og da alt var normalt, fikk vi fortalt at det kan være lettere å bli gravid etter en slik undersøkelse, fordi man kan ha en litt tett eggleder, som på en måte blir skyllet ut av denne undersøkelsen. Det er vanskelig å si om det var akkurat dette som gjorde at 5. forsøk var så vellykket (er nå i uke 9+0 i morgen), men kanskje bare det å bli beroliget at det var enda en ting med kroppen min som faktisk fungerte som det skulle, og damene sa at det kunne være litt mer sannsynlig å bli gravid etter en sånn undersøkelse, som bare gjorde at man slappet litt mer av? Ikke vet jeg, men det funket i alle fall! Er uansett positiv til å finne ut alt en kan om at kroppen ikke er tett noe sted :o) Spesielt når det er en såpass kostbar prosess en er med på.

Lykke til, alle sammen! Den som venter på noe godt.. osv.

Når det gjelder IVF, har jeg inntrykk av at det koster en god del, både med medisiner/hormoner og sprøyter mm. og med selve "jobben". Du kan jo gå inn på forumet "assistert befrukt." der står det nok en hel del mer :o) og mange som har erfaring.

Skrevet

Vi hadde ivf hos Nordica. Betalte alt på en gang, men i etterkant - fikk regning da vi var der, var vel et par ukers betalingsfrist tror jeg.

Gikk allerede hos gynekolog i Norge i forbindelse med inseminasjonsforsøkene, men om du har infeksjonsprøvene klare (hep b+c og hiv og muligens rubella) går det kjapt. Tok vel kanskje tre uker fra vi snakket med Nordica til jeg begynte på hormoner.

Jeg har medisinske problemer - endometriose og lutealfasesvikt - men slapp likevel unna med lavstimulert IVF. Det tror jeg er det minste de gjør. Var medisinering i naturlig syklus, knappe to uker på hormoner før uttak. Betingelsene for å forsøke lavstimulering var at jeg var relativt ung, normalvektig og ikke hadde påvist problemer med eggutvikling tidligere. Lavstimulering er også billigere enn "vanlig" IVF.

Skrevet

Takk igjen for all den gode støtten og de gode rådene! Jeg setter utrolig stor pris på det, og det har hjulpet meg veldig. I dag føles det lettere heldigvis:-)

Har faktisk ikke hatt HSG, men har time på dag 10 i denne syklusen - i Sarpsborg. Tenker nå at jeg kanskje reiser til København denne måneden også. Har snakket med Stork i dag, og de sier jeg godt kan komme samme måned som HSG; bare en tar det innen dag 12. Når jeg leser det Jotun og Venusstjernen skriver får jeg stor tro på HSG.

Framover skal jeg prøve å tenke litt mindre på denne prosessen; det er mye sosialt de neste to ukene, og det er bra.

Skrevet

Takk for hyggelig hilsen, Ugla : )

Er det ikke nå i helgen du gifter deg? Ønsker deg en kjempeflott dag!

Skrevet

Hei Sofia 40,det vårt leit å høre at du testet negativ.

Jeg hadde vært i Dk den 1 juni og ble insemenert,tok eggløsningssprøyte,vært hos gynekologen alt så ut perfekt,da ventet jeg 2 uker for å teste sluttet drikke kaffe prøvd ble litt mere sunnere...vært helt sikkert jeg blit gravid på førsto førsøk men mensen kom idag og jeg utrolig oppgit.

Men jeg hadde vært gift og vi prøvde i 3 år på å få barn men ingeting skjedde,da fikk jeg hjelp hos dr.Magnus og han er utrolig flink fikk henvelse fra han til rikshosp.for å teste HSG alt så ut de sa perfekt og etter noen uker etterpå blit jeg endelig gravid;)Jeg har egenlig tro på at dette hjelper....Jeg onsker deg hvarfall prøve det koster nesten ingeting.

Jeg husker akkurat før jeg blit gravid første gang tenkte jeg nå er det nok orker ikke skal bare jobbe mer komme meg videre i jobb og bam jeg blit gravid det skjer mest når du ikke venter det.:)

Nå tror jeg skal vente med førsøk nr.2 hos Stork til høsten.Denna gangen dette er ikke så toff jeg har en barn nå:)

(P.S.unskilld meg hvis jeg skriver feil jeg er ikke norsk;)

Skrevet

Så synd at du ikke lyktes Viktorija. Lykke til til høsten! Jeg har fått tro på at HSG kan gjøre susen ja -har time på tirsdag:-)

Skrevet

Vel, jeg lyktes på 6.forsøk og har en nydelig liten gutt på 3 mnd :). Tok HSG etter 4. forsøk (bestilte etter 3 forsøk og rakk et 4. før undersøkelsen). Det gjelder å ikke gi opp. Fikk pergo siste gangen og hadde to fine folikler da.

Ellers er jeg enig med flere her at man av og til kan lempe litt på de kravene man setter til seg selv i forhold til hele prosessen. Da jeg ble gravid var også jeg lei av å ikke drikke alkohol, være forsiktig hele tiden med hva man putter i seg mm. Jeg tok et lite glass vin ved et par anledninger, drakk litt kaffe osv etter inseminasjon nr 6 og forsøkte å senke skuldrene litt. Selv tror jeg det hjalp, ikke vinen osv i seg selv, altså, men å flytte fokuset litt.

Lykke til ihvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...