Gå til innhold

Hvor mye husarbeid gjør mannen din??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både VG og Aftenposten skriver i dag at norske kvinner generelt ikke er fornøyd med hvor mye husarbeid mennene deres gjør. Jeg ble litt overrasket, for hjemme hos oss tar vi like mye ansvar begge to. Trodde det var det vanligste nå, og at tiden da menn bare "hjalp til" av og til var over (i vår generasjon, da). Men det er tydeligvis ikke sånn.

Hvordan har dere det? Er dere enige med de som har svart i denne undersøkelsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trur det er ganske delt, i vår vennekrets finnes begge deler. Menn som gjør ting uten å bli bedt om det, og menn som ikke gjør det :o)

Mitt mannebein er en av de siste........... han eier rett og slett IKKE evnen til å se at det trengs å vaskes evn andre huslige sysler :) Han må få beskjed om hva han skal gjøre, og helst settes i gang. Han er flinkest når vi gjør husarbeidet sammen, og ikke når han må gjøre ting aleine. Hans oppgaver er å støvsuge, evn vaske gulv,vaske opp og vaske bad, men som regel ender jeg med badet da han er så treg :o) Han gjør ingenting uten å ha fått beskjed, og ser feks ikke at det nå er på tide med støvtørk. Jeg har i grunn lært meg dette, og som regel klarer jeg å la være å irritere meg. I tillegg er han liiiite flink på kjøkkenet så matlaginga er det jeg som står for. Jeg veit mange peser i vei om likestilling i hjemmet og at vi jenter ikke må finne oss i det å slik. Men jeg har faktisk prøvd! Han er helt tragisk på kjøkkenet, og matlaging ligger ikke til han :o) *humre* ....... Han gjør seg best ute, med bil og hage...selvom jeg innimellom tror han helst ikke vil gjøre noe som helst :o) Han har valgt og dele livet sitt med meg, så da veit han godt at han MÅ selv om han ikke vil :)

Skrevet

Kjenner ikke oss igjen i den undersøkelsen.

Vi deler slik:

Mannen, jeg og datteren min på 14 vasker egne klær, vi bytter på å vaske lillegutt på 18mnd sine og fyller maskinen med hverandres når vi har plass.

Alle henger opp og rydder vekk

Vi handler stort sett sammen

Mannen vasker huset, støvsuger og rydder, datteren min har faste oppgaver

Jeg lager mat og mannen rydder opp

Alle rydder ut og setter inn i oppvaskmaskinen

Vi pusser opp sammen

Jeg skifter på senger og vasker vinduer

Jeg tar rundvasken på kjøkken og bad hvert halvår ( vegger, tømmer/vasker alle skap osv)

Alle tar rundvasken i egne klesskap

Mannen tar rundvasken i stuene, gangen og på soverommene

Skrevet

Nå har vi akkurat gått fra hverandre, men han gjorde ingenting. Ryddet ikke opp etter seg en gang.

Han er ukespendler, og jeg ville ikke mase så masse heller, han jobbet masse, jeg jobber veldig lite, for hadde det daglige ansvaret for barna og sauene våre, men ble veldig lei når jeg også måtte vaske opp etter at han hadde laget mat til seg eller barna.

Skrevet

Her i huset deler vi likt, eller kanskje tilogmed mannen min gjør mer husarbeid enn meg. Jeg ordner det meste med klesvasken, ellers er det han som lager mest mat, tømmer oppvasmaskinen, vasker gulv, tømmer søpla etc. Men vi er forskjellige; jeg liker å gjøre ting nå og da, og bestemmer meg for å gjøre litt akkurat nå. Han er mer sånn at han liker å sette av tid til husarbeid, planlegge litt mer.

Jeg har selv skrevet masteroppgave i sosiologi om temaet, og vet at det stemmer faktisk at mennene gjør lite i forhold til kvinnene. Men; de siste årene har det dreid i en retning der kvinner gjør mindre husarbeid, uten at mannen gjør så mye mer. Det blir derfor gjort mindre husarbeid totalt sett nå, enn for endel år tilbake.

Men; menn er forskjellige! I familier hvor mor jobber mye, tjener godt og/eller har høy utdanning, gjør far mer husarbeid. Hva mor gjør er her faktisk viktigere enn fars utdanningsnivå etc. Men med med høy utdanning gjør mer husarbeid enn menn med lavere utd også sett bort fra hva kvinnen gjør.

Gifte menn gjør mindre husarbeid enn samboende menn, og jo flere barn, jo mer husarbeid for menn.

Spennende å lese hva dere her inne har det hjemme...

Skrevet

Før lillewirre kom til verden var vi like dårlige begge to, så gikk jeg hjemme i nesten to år og han ble vant med at jeg gjorde det meste, da jeg så begynte i jobb igjen ble jeg både skuffet og overrasket over hans manglende evne til å hjelpe til med husarbeidet.

Men nå løfter jeg ikke en finger for noe som skal gjøres ute heller...

Han bærer ut søppelet, rydder inn etter middag og tar inn og ut av oppvaskmaskinen.. Pluss at han må gjøre alt ute. Klippe plen, vaske vbil, måke sne, male osv..

Skrevet

Min mann gjør masse, sikkert mer enn meg. Hvem som gjør hva har vi ingen klar fordeling på, men han tar gjerne klesvasken, inn/ut av oppvaskmaskina, rydder og vasker kjøkken, støvsuger, vasker, vasker badene og alt mulig annet. Det eneste han styrer unna er klær til ungene, det er mitt territorium...:)

Så nei, jeg er absolutt ikke enig med de som har svart på denne undersøkelsen..:)

Kan også legge til at min mann var "godt oppdratt" når jeg ble sammen med han. Han har en mor og tre eldre søstre som har sørget for det..:)

Skrevet

Vi fører ikke statstikk, men han gjør helt klart mer enn meg.

Han lurte på hvorfor mennene aldri ble spurt i slike undersøkelser ...

Skrevet

Han gjer no sin del og eg min. Kjenner meg ikkje igjen i den undersøkelsen, men kjenner igjen mannfolka til mange av mine venner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...